Producatorii germani de automobile cresc preturile, deoarece cererea de vehicule noi depaseste oferta care inca se confrunta cu deficitul de semiconductori, scrie publicatia Automotive News Europe.
Potrivit Institutului de economie Ifo din Munchen, care intocmeste cel mai urmarit sondaj de afaceri din tara, situatia din industria auto s-a imbunatatit la inceputul anului, desi conditiile pentru furnizori s-au inrautatit.
„Un posibil motiv pentru acest lucru este ca producatorii de automobile au reusit sa-si atraga clienti in pofida cresterilor de pret, in timp ce furnizorii nu au facut-o”, a declarat Oliver Falck, directorul Ifo pentru Organizare Industriala si Noi Tehnologii.
Dovezile ca producatorii de automobile isi vor taxa mai mult clientii ar putea indica mai multe presiuni inflationiste pentru cea mai mare economie a Europei. Cresterea anuala a preturilor a atins 6% la sfarsitul anului trecut si a scazut mult mai putin decat se astepta in ultimele saptamani.
Economia Germaniei, care depinde de acest sector de productie, si-a revenit mai lent in urma pandemiei, pe fondul unei restrangeri globale a ofertei, care a generat concedierea a circa unei cincimi din angajatii din sectorul auto in decembrie.
Inmatricularile de masini noi au scazut cu 10% in Germania anul trecut, la 2,6 milioane de vehicule, o scadere declansata in mare parte de deficitul global de semiconductori.
Deoarece numarul de masini produse ramane scazut, iar cererea este mare, producatorii auto pot scumpi masinile, a spus Falck.
„Dealerii isi vor vinde stocurile fara a oferi vreo reducere”, a adaugat el.
Uniunea Europeana inaspreste testele de emisii
Uniunea Europeana vrea sa inaspreasca metodologia de masurare a emisiilor de CO2 pentru automobilele hibride de tip plug-in. Noua metodologie de testare ar insemna ca unii constructori auto, care in 2021 au vandut in Europa aproape la fel de multe hibride plug-in ca si vehicule electrice pe baterii, vor fi nevoiti sa vanda mai multe vehicule electrice pe baterii pentru a atinge tintele de emisii UE si sa evite amenzile usturatoare.
Modificarea procedurii de testare, pentru a reflecta mai bine emisiile, coincide cu solicitarile ONG-urilor de mediu si regulatorilor, potrivit carora automobilele hibride de tip plug-in nu sunt atat de „verzi” pe cat se credea odata si de aceea aceste automobile nu ar trebui tratate la fel ca si vehiculele electrice pe baterii.
Constructorii auto publica frecvent rezultatele testelor de poluare la inceputul anului. Ulterior sunt publicate si cifrele oficiale ale Comisiei Europene. Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW si Renault sustin ca si-au atins tintele stabilite pentru 2021, multumita unor vanzari record de vehicule electrice.
Surse citate de Reuters spun ca noile teste revizuite ar urma sa intre in vigoare in jurul anului 2025. Aceste surse afirma ca actualele teste dau rezultate de pana la patru ori mai mici decat emisiile reale.
Datele furnizate de indicatorul de consum de combustibil, care potrivit legislatiei UE trebuie incluse in noile autoturisme incepand din 2021, vor fi incorporate in rezultatele testelor, sustin sursele. In acest fel va fi obtinuta o imagine mai realista a modului in care automobilele hibride se bazeaza mai mult pe motoarele lor cu combustie interna decat pe bateria electrica.
„Factorul de utilitate va fi modificat. Incepem sa colectam date de la vehicule… este un proces in derulare„, a spus Petr Dolejsi, director de transport sustenabil in cadrul Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), referindu-se la estimarea medie a distantei parcurse in modul electric de catre automobilele hibride.
Un oficial al Comisiei Europene a spus ca un amendament la implementarea normelor Euro 6, prin care se va revizui procedura de testare a vehiculelor la nivel global (WLTP), pentru a se stabili factorii de utilitate pe baza datelor privind consumul real, este discutata in prezent. Acesta nu a oferit alte detalii.
Urmeaza ca amendamentul sa fie discutat la reuniunea din data de 9 februarie a Motor Vehicle Working Group, un organism care regrupeaza partile implicate din industria auto, guverne si asociatii ale consumatorilor, a mai spus oficialul comunitar.
Mii de joburi sunt in pericol
De asemenea, tranzitia la automobilele electrice va pune in pericol aproximativ 73.000 de locuri de munca din Italia, atrag atentia sindicatele si o organizatie patronala, care au cerut Guvernului sa inceapa discutiile cu privire la masurile necesare pentru sustinerea industriei auto.
„Daca acest plan nu va fi insotit de interventia Guvernului ar putea conduce la pierderea a aproximativ 73.000 de locuri de munca in Italia, dintre care 63.000 in perioada 2025-2030„, au apreciat intr-un comunicat comun asociatia angajatorilor Federmeccanica si sindicatele FIM, FIOM si UILM.
Productia de autovehicule in Italia a scazut de la peste 1,8 milioane de unitati in 1997, pana la 700.000 de unitati anul trecut, dintre care mai putin de 500.000 au fost autoturisme.
„Trebuie sa revenim la productia a aproximativ 1,5 milioane unitati pe an„, a apreciat liderul sindicatului FIOM, Francesca Re David.
Industria automoto din Italia are 278.000 de angajati direct si indirect si este responsabila pentru aproximativ 6% din economia tarii.
Sindicatele mai cer Guvernului de la Roma sa incheie un acord final cu grupul Stellantis, cel mai mare constructor de automobile din Italia, pentru a construi o uzina de baterii care sa aprovizioneze productia de vehicule electrificate in Italia. Directorul general de la Stellantis, Carlos Tavares, a spus anul trecut ca grupul franco-italian va construi una dintre uzinele sale europene de baterii la Termoli, centrul Italiei, dar pana acum nu a fost semnat un acord definitiv cu autoritatile de la Roma.
Analistii sustin ca sectorul auto din Italia ar putea fi lovit mai dur decat in alte tari din cauza marimii relativ mici a firmelor din aceasta tara si a amplorii investitiilor necesare pentru a respecta obiectivele incluse in planul climatic „Fit-For-55” al Uniunii Europene, printre care se numara si eliminarea automobilelor cu motoare pe ardere interna pana in 2035.
Ministrul italian al Industriei, Giancarlo Giorgetti, a anuntat saptamana trecuta ca in urmatoarele saptamani va prezenta un set de propuneri pentru stimulente destinate sa sustina industria automoto din Italia.