Inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au scazut cu 16,8% in trimestrul IV 2021 fata de trimestrul IV 2020, la 126.711 vehicule, in timp ce ponderea inmatricularilor noi de autoturisme importate second hand in total inmatriculari noi de autoturisme a fost de 73,3%, in crestere cu 1,6 puncte procentuale fata de același trimestru al anului 2020, arata datele Institutului National de Statistica (INS), citand Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.
Inmatricularile noi de vehicule pentru transportul marfurilor au scazut in trimestrul IV al anului 2021 cu 17,1%, comparativ cu trimestrul IV din anul 2020, la 25.106 vehicule.
Precizam ca inmatricularile noi de vehicule rutiere cuprind inregistrarile de vehicule noi, inclusiv ale celor achizitionate in leasing, precum si inregistrarile de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule. Datele nu includ reinmatricularile datorate schimbarii proprietarului in urma vanzarii autovehiculului, tramvaiele si troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultura si vehiculele de locuit.
In trimestrul IV 2021 comparativ cu trimestrul IV al anului 2020, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat scaderi la toate categoriile astfel: la categoria mopede si motociclete cu 35,1%, la categoria autobuze și microbuze cu 20,7% si la categoria autoturisme cu 16,2%. In ceea ce privește inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost inregistrate scaderi la toate categoriile astfel: la categoria mopede si motociclete cu 42,8%, la categoria autobuze si microbuze cu 29,7% si la categoria autoturisme cu 21%.
Referitor la inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate scaderi la toate categoriile astfel: la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 20,1%, la categoria remorci si semiremorci cu 15,3% si la categoria autotractoare cu 5,3%. Inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au inregistrat crestere la categoria autotractoare cu 52,1% si scaderi la categoria remorci semiremorci cu 7,1% si la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 0,8%.
Fata de trimestrul III 2021, in trimestrul IV 2021, inmatricularile noi de vehicule rutiere au inregistrat scadere cu 16,2% la vehiculele pentru transportul pasagerilor, iar inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor, scadere cu 13,7%.
Vehiculele rutiere clasificate in conformitate cu Normele europene de poluare, inmatriculate in circulatie, cuprindeau, la sfarsitul trimestrului IV 2021, in proportie de 57,6%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și in proportie de 11,9%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost detinuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 35,2%; pentru categoria autobuze si microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,5% au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede si motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 29,6% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane in proportie de 30,1%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare in proportie de 34,1%, in timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 26% au fost clasificate in norma Non-Euro.