CFR va investi 51,5 milioane lei (peste 10 milioane euro) pe Linia 116 Livezeni – Simeria, intre statiile Merisor – Crivadia, undepe majoritatea traseului se circula cu restrictie de viteza de 30 km/h, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Refactie totala linia 116 Livezeni – Simeria intre statiile Merisor – Crivadia fir I km 61+300 – 57+185 si statia Merisor liniile III dir. Fir I si II dir. Fir II km 62+150 – 61+300”,lucrare de utilitate publica de interes national.
Durata de realizare a investitiei este de 18 luni, arata documentul consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
”Prin realizarea lucrarilor la obiectivul ‘Refactie totala linia 116 Livezeni-Simeria intre statiile Merisor – Crivadia fir 1 km 61+300-57+185 si statia Merisor liniile III directa fir 1 si II direct fir 2km 62+150-61+300‘ se urmareste cresterea sigurantei feroviare in conditii corespunzatoare conform cerintelor de calitate impuse de Legea nr. 10 din 1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare, imbunatatirea conditiilor de transport pe calea ferata si cresterea vitezei maxime”, releva documentul.
Linia de cale ferata 116 Simeria – Livezeni, intre statiile Merisor si Crivadia, este linie magistrala, interoperabila, dubla, electrificata. A fost construita in anul 1870 si a avut ultima reparatie capitala astfel: in 1976 intervalul cuprins intre km 60+100 – 62+150, in 1985 pe intervalul cuprins intre km 59+600-60+000 si in 1988 pe portiunea cuprinsa intre km 57+200-59+600. Intervalul studiat si propus pentru executarea lucrarilor de refactie totala este firul I, respectiv liniile directe (II si III) din statia Merisor.
Urmare a traficului suportat de la ultima reparatie capitala, elementele suprastructurii caii (sine, traverse, material marunt si prisma caii), au ajuns la un grad avansat de uzura, fiind depasita capacitatea de interventie in puncte in cadrul lucrarilor. Sinele prezinta uzuri verticale si laterale in curbe la limita maxima admisa de reglementarile specifice in vigoare.
Conform ultimului recensamant al materialelor de cale, exista in cale un numar mare de traverse de lemn, beton, traverse de lemn speciale pentru poduri necorespunzatoare. Declivitatea medie a liniei este de 16,7‰ iar declivitatea maxima este de peste 21‰.
In curbe exista defecte de ecartament – largiri, fortarea tirfoanelor pe exteriorul curbei, cumulat cu uzuri mari la rebordul placilor metalice pe firul exterior al curbei. Prisma caii a atins un grad de colmatare din cauza careia nu mai este asigurata scurgerea apelor si nu mai se pot realiza burajele de intretinere in conditii normale, fiind afectata capacitatea drenanta si elasticitatea caii. Materialul marunt de cale prezinta uzuri mecanice si degradari din coroziune astfel incat acesta nu mai asigura o prindere corespunzatoare.
Portiunea de linie propusa a se refactiona are ciclul de reparatie capitala depasit. Fata de o viteza de proiectare a liniei de 40 km/h, in prezent, pe majoritatea traseului se circula cu restrictie de viteza de 30 km/h, datorita starii necorespunzatoare a liniei.
Scopul investitiei il reprezinta refactia liniei de cale ferata 116, fir 1, intre statiile Merisor si Crivadia intre km 57+185 – 61+300, respectiv refactia liniilor II si III directe din statia Merisor, in vederea imbunatatirii conditiilor de transport pe calea ferata si sporirii sigurantei circulatiei.
”Calea ferata reabilitata va deveni mai atractiva atat pentru traficul de calatori, cat si pentru cel de marfa”, mentioneaza documentul.
Lucrarile de refactie propuse sunt necesare in vederea readucerii elementelor componente ale caii ferate la parametrii initiali, in scopul asigurarii circulatiei trenurilor in depline conditii de siguranta, cu vitezele de circulatie si tonajele stabilite. Totodata, executarea acestor lucrari va conduce la reducerea cheltuielilor pentru intretinerea caii.
Realizarea lucrarii face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung cuprinsa in Master Planul General de Transport aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666 din 14 septembrie 2016 ce are ca obiectiv asigurarea conditiilor pentru crearea unui sistem de transport eficient, sustenabil, flexibil si sigur, preocupare esentiala pentru dezvoltarea economica a Romaniei. In acest sens, in vederea imbunatatirii infrastructurii de transport sunt cuprinse programe de reparatii si reinnoiri pentru recuperarea deficitului de intretinere si reparatii capitale aferente elementelor ce alcatuiesc infrastructura feroviara.
Prin realizarea acestui obiectiv de investitii de utilitate publica de interes national se va realiza: ocuparea si atragerea fortei de munca pe perioada executiei lucrarilor; atragerea transportului international de marfuri pe sectiunea de cale ferata; dezvoltarea economica si sociala a zonei; reducerea poluarii; reducerea numarului de accidente.