Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA implementeaza un sistem revolutionar pentru infrastructura feroviara: European Rail Traffic Management System (ERTMS). Acesta este standardul unic european de semnalizare si control al trenurilor, menit sa inlocuiasca sistemele nationale disparate si sa aduca interoperabilitate, siguranta si performanta retelei feroviare.
ERTMS este compus din doua tehnologii majore:
-ETCS – controleaza automat viteza trenului, respectand semnalele si limitele de siguranta;
-GSM-R – sistem radio dedicat feroviarului, asigura legatura constanta intre tren si centrul de control.
Potrivit CFR, acest sistem elimina necesitatea semnalizarii la sol, oferind comenzi direct in cabina mecanicului.
Sistemul ofera:
-Siguranta sporita – prin control automatizat si monitorizare in timp real;
-Interoperabilitate europeana – trenurile pot circula fara oprire pe retelele UE;
-Viteza comerciala crescuta – pana la 160 km/h pe liniile modernizate;
-Capacitate marita – mai multe trenuri pe aceeasi ruta;
-Costuri mai mici de intretinere – prin digitalizarea semnalizarii.
Primul proiect care a inclus instalarea ERTMS a fost lansat pe 15 noiembrie 2011, odata cu semnarea contractului „Pilot operational pentru o aplicatie ETCS/ERTMS nivel 2”, pe distanta Buftea – Brazi.
A urmat, la 15 februarie 2012, contractul de modernizare a tronsonului Frontiera cu Ungaria – km 614, care a inclus si lucrari aferente subsistemului Control – Comanda si Semnalizare terestre.
Ambele proiecte au primit Certificatele „CE” de conformitate si Autorizatia de Punere in Functiune de la Autoritatea de Siguranta Feroviara Romana.
Din 2020, aceste proiecte-pilot au stat la baza extinderii ERTMS pe coridoarele europene Rin–Dunare (vest) si Orient/Est-Med.
Stadiul actual al proiectelor
Printre cele mai avansate proiecte se numara:
-Caransebes–Timisoara–Arad (162 km, in executie);
-Cluj–Oradea–Episcopia Bihor (linie TEN-T, in executie);
-Craiova–Drobeta Turnu Severin–Caransebes (in licitatie);
-Predeal–Bucuresti–Constanta (extindere pe traseu electrificat).
CFR sustine ca pana in 2030, Romania va avea peste 900 km de cale ferata dotata cu ERTMS, perfect integrata in reteaua de transport european.