Bode sa dea socoteala! Deputatul PNL Ioan Balan (foto), il trage la raspundere pe colegul sau de partid Lucian Bode, ministrul Transporturilor, in legatura cu achizitia de material rulant pentru Compania CFR Calatori din productia industriala romaneasca.
Mai exact, intr-o scrisoare deschisa, deputatul liberal Ioan Balan, care detine functia de vicepresedinte regional al Partidului National Liberal (PNL), il chestioneaza pe Bode, adresandu-i mai multe intrebari, despre obiectul achizitiei de material rulant pentru Compania CFR Calatori din productia industriala romaneasca, achizitie asupra careia ar exista suspiciuni.
Astfel spus, scrisoarea contine trei intrebari, iar raspunsul este asteptat tot in scris, din partea ministrului Transporturilor, noteaza Suceava – smart press.ro, miercuri, 11 noiembrie 2020.
Balan ii reproseaza lui Bode faptul ca ignora productia romaneasca, in conditiile in care romanii produc si mai mult, si mai bine, si mai ieftin: “In conditiile in care o fabrica produce la Pascani trenuri de calatori competitive, aflate in prezent in teste pe diverse trasee din Bucovina, o alta fabrica produce la Craiova locomotive pentru guvernul suedez, iar la Arad se produc vagoane pentru export, va rog sa precizati daca aveti in vedere sa analizati ca viitoarele achizitii de material rulant pentru CFR Calatori sa ia in calcul ca prima optiune materialul rulant produs in Romania, in conditiile in care acesta este competitiv, mai ieftin decat ofertele extracomunitare si cu o mentenanta usor de realizat”?
In contextul prezentat de catre demnitarul liberal, parca suna a tradare nationala. Sa ai tot ce trebuie la tine in tara, si sa preferi sa achizitionezi de la straini, sa importi… ceva e putred in Dinicu Golescu si in Piata Victoriei!
Iata intrebarile adresate ministrului Bode de catre colegul sau de partid, Ioan Balan:
– “In conditiile in care in anul 2018, guvernul PSD anunta triumfalist achizitia a 100 de trenuri noi pentru transporturi de calatori, va rog sa precizati cate dintre acestea au fost achizitionate pana la finalul anului 2019”?
– “Va rog sa precizati cate trenuri si vagoane de transport calatori noi au fost achizitionate in perioada 2016 – 2019 si cate au fost modernizate in aceeasi perioada”?
– “In conditiile in care o fabrica produce la Pascani trenuri de calatori competitive, aflate in prezent in teste pe diverse trasee din Bucovina, o alta fabrica produce la Craiova locomotive pentru guvernul suedez, iar la Arad se produc vagoane pentru export, va rog sa precizati daca aveti in vedere sa analizati ca viitoarele achizitii de material rulant pentru CFR Calatori sa ia in calcul ca prima optiune materialul rulant produs in Romania, in conditiile in care acesta este competitiv, mai ieftin decat ofertele extracomunitare si cu o mentenanta usor de realizat”?
Mai mult, liberalul ii bate obrazul ministrului pentru deserviciile aduse Companiei CFR Calatori. Deputatul vorbeste despre o serie de masuri care au dus la dezastrul companiei. Acestea sunt:
– inchiderile de rute secundare cu efecte devastatoare asupra navetei angajatilor;
– scoaterea din uz a unei parti din materialul rulant;
– risipirea unor resurse ale companiei din care s-ar fi putut realiza investitii.
Redam mai jos scrisoarea integrala a deputatului PNL, Ioan Balan:
Stimate domnule ministru,
“Este de apreciat efortul pe care l-a facut Ministerul Transporturilor si conducerea Companiei CFR Calatori in ultimul an, astfel incat numarul de vagoane si de locomotive destinate transportului de calatori sa iasa din cota de avarie, care punea sub semnul intrebarii furnizarea acestui serviciu. In acest sens, Guvernul s-a mobilizat si a recurs la modernizare / reconditionarea accelerata a materialului rulant existent, numarul de vagoane functionale crescand in ultimul an cu peste 200.
Din pacate, in perioada 2016 – 2019, atunci cand economia Romaniei a traversat o perioada favorabila, guvernele anterioare nu au realizat niciun fel de investitii in materialul rulant al Companiei CFR Calatori, ci doar s-au luat cele mai nefavorabile decizii cu privire la transportul de calatori, cum ar fi: inchideri de rute secundare cu efecte devastatoare asupra navetei angajatilor, scoaterea din uz a unei parti din materialul rulant, risipirea unor resurse ale companiei din care s-ar fi putut realiza investitii.
Avand in vedere faptul ca in toate statele dezvoltate transportul feroviar de calatori este cel mai sigur, cel mai rapid si cel mai ieftin si ca preocuparea viitoarei guvernari trebuie sa se centreze catre revigorarea acestui sector, va solicit, domnule ministru, urmatoarele informatii:
– “In conditiile in care in anul 2018, guvernul PSD anunta triumfalist achizitia a 100 de trenuri noi pentru transporturi de calatori, va rog sa precizati cate dintre acestea au fost achizitionate pana la finalul anului 2019”?
– “Va rog sa precizati cate trenuri si vagoane de transport calatori noi au fost achizitionate in perioada 2016 – 2019 si cate au fost modernizate in aceeasi perioada”?
– “In conditiile in care o fabrica produce la Pascani trenuri de calatori competitive, aflate in prezent in teste pe diverse trasee din Bucovina, o alta fabrica produce la Craiova locomotive pentru guvernul suedez, iar la Arad se produc vagoane pentru export, va rog sa precizati daca aveti in vedere sa analizati ca viitoarele achizitii de material rulant pentru CFR Calatori sa ia in calcul ca prima optiune materialul rulant produs in Romania, in conditiile in care acesta este competitiv, mai ieftin decat ofertele extracomunitare si cu o mentenanță usor de realizat”?
Solicit formularea raspunsului in scris.
Ioan BALAN, deputat PNL