Varianta ocolitoare a Municipiului Arad – Est din judetul Arad va costa 245,75 milioane lei, inclusiv TVA. Ministerul Transporturilor a pus in dezbatere un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti acestui obiectiv de investitii.
Finantarea acestui proiect va fi suportata „din fonduri externe nerambursabile si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii„, arata proiectul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
Durata de executie a obiectivului este de 18 luni.
Potrivit unui studiu de fezabilitate realizat de catre Consiliul Judetean Arad, construirea unei variante de ocolire prin zona de est a Municipiului este necesara pentru asigurarea unei legaturi facile intre autostrada A1 si DN 7.
In prezent, zona de est a Municipiului Arad este grevata de fluxurile de trafic spre si dinspre autostrada A1, DN 69, DJ 682,DJ 682C, DC 68 si DN 7.
„Efectele cresterii traficului au devenit vizibile pe arterele principale si de tranzit din interiorul Municipiului Arad, prin reducerea timpilor de deplasare, ambuteiaje, disconfortul participantilor la trafic si al locuitorilor, cresterea poluarii fonice si emisia de noxe in zona locuita a municipiului, cresterea cheltuielilor de intretinere a arterelor de circulatie„, precizeaza documentul.
Conform studiului de trafic, traficul mediu zilnic anual la nivelul de perspectiva (MZA, vehicule etalon) al anului 2035 este estimat la 17.367 vehicule etalon turism/zi respectiv 7.353 vehicule fizice/zi.
Din punct de vedere functional si al traficului, obiectivul se incadreaza in clasa tehnica III si va avea lungimea de 11 km.
„Principalul avantaj al variantei ocolitoare este ca va putea asigura o viteza crescuta a traficului de tranzit si fluidizarea acestuia, reducerea costurilor calatoriei, eliminarea ambuteiajelor, reducerea riscului de accidente, sporirea sigurantei participantilor la traficul auto si pietonal, reducerea noxelor si zgomotului din zona„, se mentioneaza in Nota de fundamentare.
Amplasamentul prevazut pentru realizarea obiectivului este situat partial in extravilanul Municipiului Arad, comuna Fantanele si comuna Vladimirescu.
Suprafata estimata necesara realizarii lucrarilor este de circa 49 ha, din care aproximativ 45 ha apartinand proprietatii private.
Traseul incepe la km 46+115 pe DN 69, la intersectia giratorie existenta cu breteaua nordica a nodului rutier Arad Sud al autostrazii A1, de unde are o orientare spre est, traverseaza denivelat linia CF 218 Timisoara – Arad, se inscrie pe un culoar intre Municipul Arad si localitatea Fantanele, traveseaza cu pod Raul Mures, se evita zona de protectie a viitoarei conducte magistrale de transport gaze BRUA, ocoleste localitatea Vladimirescu si se finalizeaza in DN 7 cu amenajarea unei giratii. Traseul intersecteaza o serie de drumuri clasificate: DJ 682,DJ 682C si DC 68 pentru care sunt amenajate intersectii la nivel.
Profilullongitudinal:declivitatea minima adoptata este de 0,50%, iar declivitatea maxima este de 4%. Pentru traversarea caii ferate este asigurat un gabarit de 8,89 m fata de cota sinei existente, iar peste coronamentul digului de aparare contra inundatiilor al Raului Mures gabaritul este de minim 5 m. Pentru ramblee este prevazuta o inaltime de circa 1,20 m.
Profilul transverval tipare urmatoarele elemente geometrice: platforma drumului, intre lisele parapetelui marginal este de 9 m, partea carosabila, cu cate o banda pe sens de 3,50 m latime fiecare; acostamente: 2×1 metri, din care benzi de incadrare: 2×0,50 m. Spatiul destinat amplasarii parapetului marginal este de 2×1 metri.
Cele 5 accese in varianta ocolitoare se amenajeaza pe o lungime de 20 m.
Proiectul prevede si constructia unui pod peste Raul Mures, cu o lungimea totala a de 1.115 metri si a unui pasaj peste calea ferata218 Timisoara-Arad km 49+047 C.F.
Este totodata prevazuta amenajarea pistei pentru ciclisti cu lungimea de 6,80 km si latimea de 3 m (dublu sens), amplasata pe partea stanga a traseului Variantei ocolitoare, in afara amprizei acesteia, cu exceptia zonei de traversare a Raului Mures unde pista de ciclisti este amenajata pe pod.
„Lucrarile pentru protectia calitatii apei si solurilor constau in amenajarea sistemului de colectare, conducere, preepurare si evacuare a apelor, bazine de retentie si separatoare de hidrocarburi. Pe timpul executiei si in cadrul organizarii de santier se vor prevedea masuri adecvate de prevenire si limitare a poluarii aerului, solului si apelor. Ȋn zona centrala a giratiilor se prevede inierbarea si plantarea de arbusti, iar taluzele inalte se vor inierba„, mai arata proiectul.