Dauna medie RCA in prima jumatate a anului 2021 este 9.128 lei, fata de 8.609 lei in semestrul 1/2020, arata datele UNSAR – Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare-Reasigurare din Romania. De asemenea, numai pentru vatamari corporale si deces, dauna medie a crescut de la 45.657 lei in semestrul 1/2020 la 67.566 lei in perioada similara a anului 2021, in crestere cu 48%, conform Raportului Autoritatii de Supraveghere Financiara privind Evolutia pietei de asigurari.
Sectorul de asigurari este de luni de zile in fierbere. Problemele in piata au aparut dupa falimentul celui mai mare asigurator pe acest segment, City Insurance. Decizia ASF privind retragerea autorizatiei de functionare a societatii de asigurare – reasigurare City Insurance, constatarea starii de insolventa si promovarea cererii privind deschiderea procedurii falimentului impotriva acesteia a fost publicata in 27 septembrie, in Monitorul Oficial.
Brokerii consultati de ”Lumea infrastructurii” spun ca politele au crescut in medie cu 25-30% si este posibil sa mai cresca in continuare.
”Preturile RCA au crescut in medie cu 25-30%, cele mai mari cresterii cresterii fiind pentru soferii cu un istoric auto negativ. Pe de alta parte, cele mai mari cresteri au fost pentru soferii profesionisti, cei care conduc in regim international, pe partea de transport marfa, deoarecea in ultimele luni s-a inregistrat o crestere a daunele provocate de acestia ca urmare a accidentelor rutiere. Este greu de preconizat ce se va intampla. Insa este foarte probabil ca politele sa se scumpeasca mai ales pentru soferii-problema. Daunele provocate de acestia sunt imense. Ganditi-va ca un sofer care transporta marfa face, sa zicem, un accident pe o autostrada in afara tarii, in acest caz pagubele financiare si omenesti sunt mult mai mari”, au declarat brokeri din piata, pentru ”Lumea infrastructurii”.
Service-urile auto au si ele partea lor de vina. La randul lor, reprezentantii Euroins spuneau recent ca tarifele exagerate si goana dupa profit a anumitor proprietari de ateliere auto se reflecta direct in preturile asigurarilor.
”Ne angajam sa lucram continuu pentru imbunatatirea serviciilor, dar nu vom tolera practici abuzive ale anumitor service-uri auto si tarife de manopera exagerate, situatii pentru care vom apela mereu la instantele de judecata. Tarifele exagerate si goana dupa profit a anumitor proprietari de ateliere auto se reflecta direct in preturile asigurarilor. Aceste practici abuzive ale anumitor ateliere sunt confirmate de tot mai multe instante de judecata. In ceea ce priveste litigiile care ajung in instanta, Euroins Romania a respectat intotdeauna decizia magistratilor. Legislatia nu ne este intotdeauna favorabila, dar vedem progrese in instantele din Romania, magistratii intelegand din ce in ce mai mult aceste situatii abuzive”, arata reprezentantii Euroins.
Acestia amintesc ca exista patru categorii principale de compensatii si despagubiri pe care compania de asigurari le plateste pentru accidente produse in tara si pe plan international, rezultate din vinovatia soferilor care aveau o polita de asigurare RCA: facturi catre service-urile auto pentru reparatii materiale decontarea reparatiilor facute de clienti in regie proprie, o categorie in crestere, despagubiri pentru pierderile de vieti omenesti si vatamarile corporale ca urmare a evenimente rutiere, accidente care se produc in tara si pe plan international, aceasta categorie fiind cea mai mare ca valoare a sumelor platite (doar una dintre cele mai mari plati din acest an se ridica la 1,7 milioane euro), regresul si compensarea cheltuielilor efectuate pentru reparatii de catre alte companii de asigurari.
Prima medie anualizata aferenta asigurarilor RCA a fost de 639 lei in semestrul 1 din 2021. Totodata, conform Raportului ASF, in perioada iunie 2017 – iunie 2021, prima medie a inregistrat o scadere de 13%, in timp ce dauna medie s-a majorat cu 27%.
Rata daunei RCA este valoarea procentuala a daunelor + a rezervelor, raportat la primele castigate pe RCA, adica 109%, conform Raportului ASF privind Evolutia pietei de asigurari.
Cu alte cuvinte, indicatorii oficiali calculati de ASF privind rata daunei RCA arata ca la fiecare 100 lei incasati din RCA, o companie de asigurari are nevoie, suplimentar, de inca cel putin 9 lei pe care trebuie sa ii aduca pentru a plati daunele si constitui rezerve de dauna adecvate.
La aceasta rata a daunei trebuie adaugate taxele de functionare, contributiile la Fondul de Garantare a Asiguratilor, Fondul National de Protectie, precum si cheltuielile de distributie si administrare. Astfel, rata combinata tehnica pentru RCA a devenit in acest interval de timp peste 142%, conform Raportului ASF privind Evolutia pietei de asigurari, adica actionarii asiguratorului trebuie sa vina cu bani pentru a sustine activitatea de asigurari RCA.
Orice valoare a ratei combinate tehnice de peste 100% arata ca o companie de asigurari pierde bani din activitatea sa de baza, cea de subscriere (deci de preluare a unor riscuri).