Proprietarii sau operatorii de nave de pasageri de tip Ro-Ro sau nave de pasageri de mare viteza risca amenzi de pana la 50.000 de lei, daca incalca standardele internationale pentru siguranta si securitatea navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bord, stabilite prin inspectia ANR ca deficiente, in mod clar periculoase pentru sanatate sau siguranta, sau care reprezinta un pericol imediat pentru sanatatea sau viata oamenilor.
Ministerul Transporturilor a publicat astfel in dezbatere publica un proiect de Hotarare de Guvern privind completarea Hotararii Guvernului nr. 876 /2007 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la regimul transporturilor navale.
„Prezenta Hotarare de Guvern se va aplica in mod nediscriminatoriu tuturor operatorilor economici şi armatorilor, indiferent de nationalitatea acestora, care nu respecta legislatia nationala„, se mentioneaza in document.
Potrivit Notei de fundamnetare, avand in vedere complexitatea şi cerintele legislatiei implementate, se impune completarea Hotararii Guvernului nr. 876/2007 pentru stabilirea si sanctionarea contraventiilor la regimul transporturilor navale, in sensul completarii ei cu contraventii la regimul inspectiilor obligatorii la navele de pasageri de tip Ro-Ro, precum şi la navele de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat, şi noi obligatii ce revin din acestea.
Documentul arata ca rolul sanctiunilor, prin aplicarea de amenzi, este acela de descurajare in efectuarea faptelor contrare prevederilor legale.
Dupa articolul 121 se introduce un nou articol, articolul 122, cu urmatorul cuprins: Articolul 122 – Constituie contraventii la regimul inspectiilor obligatorii la navele de pasageri de tip Ro-Ro, precum si la navele de pasageri de mare viteza care opereaza in serviciu regulat, urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) operarea de catre proprietarul/ operatorul unei nave de pasageri de tip Ro-Ro, ori a unei nave de pasageri de mare viteza, in cadrul unui serviciu regulat, fara a avea efectuate inspectiile obligatorii si fara aprobare ANR, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea de catre proprietarul/ operatorul unei nave de pasageri de tip Ro-Ro, ori a unei nave de pasageri de mare viteza, operata in cadrul unui serviciu regulat, a obligatiei de a informa ANR de fiecare data cand nava sufera reparatii, modificari ori transformari majore sau atunci cand are loc o schimbare a managementului navei, ori un transfer de clasa al navei, in termen de cel mult 15 zile calendaristice de la data la care aceasta s-a produs, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea de catre comandantul unei nave de pasageri de tip Ro-Ro, ori a unei nave de pasageri de mare viteza, a dispozitiilor ANR privind mutarea intr-o alta zona a portului a unei nave de pasageri de tip Ro-Ro sau a unei nave de pasageri de mare viteza, operata in cadrul unui serviciu regulat, care face obiectul unui ordin de interzicere a plecarii, cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei;
d) incalcarea standardelor internationale pentru siguranta si securitatea navelor, prevenirea poluarii si asigurarea conditiilor de munca si viata la bord, stabilite prin inspectia ANR ca deficiente, in mod clar periculoase pentru sanatate sau siguranta, ori reprezentand un pericol imediat pentru sanatatea sau viata oamenilor, dupa cum urmeaza:
(i) cu amenda de la 1.000 lei la 5.000 lei pentru maximum 5 deficiente constatate si inscrise in raportul de inspectie;
(ii) cu amenda de la 6.000 lei la 10.000 lei pentru 6 pana la 10 deficiente constatate si inscrise in raportul de inspectie;
(iii) cu amenda de la 15.000 lei la 50.000 lei pentru mai mult de 11 deficiente constatate si inscrise in raportul de inspectie.