VILCEANU A FACUT CALCULELE LA TRANSPORTURI – 80 de miliarde de euro, necesare pentru dezvoltarea infrastructurii din Romania. Suma uriasa estimata de ministrul interimar Dan Vilceanu este cu 20 de miliarde mai putin decat PIB-ul Romaniei in primele sase luni

Romania are nevoie de 80 de miliarde de euro pentru dezvoltarea infrastructurii, dupa cum a anuntat ministrul interimar al Transporturilor, Dan Vilceanu. Comparativ, Produsul Intern Brut al Romaniei estimat pentru semestrul I 2021 a fost de 493,8 miliarde lei, adica circa 100 miliarde euro.

Necesarul de investitii in dezvoltarea infrastructurii nationale de transport pentru urmatorii 10 ani este de 80 de miliarde de euro, spune ministrul interimar al Transporturilor, Dan Vilceanu, intr-o conferinta de profil.

Pentru Romania, aceste obiective vin peste un set de probleme istorice, legate de conectivitatea transfrontaliera si regionala scazuta, infrastructura depasita, gestionarea urbana si flota de vehicule uzate. Eforturile Romaniei, in special dupa aderarea la UE, in 2007, s-au concentrat pe rezolvarea acestor probleme„, a spus Vilceanu.

De altfel, Ministerul Transporturilor se afla in etapa finala de finalizare a Planului pentru investitii pentru dezvoltarea infrastructurii nationale de transport pentru urmatorul deceniu. Finantarea necesara pentru dezvoltarea infrastructurii, pentru toate modurile de transport in urmatorii 10 ani, inclusiv masuri de tranzit la transportul cu emisii reduse, se ridica la aproximativ 80 de miliarde de euro. Dintre acestea, peste 60% din cheltuieli sunt necesare pentru investitii in reteaua TENT-E centrala.

Ministrul promite totodata sa faca toate demersurile pentru finantarea si dezvoltarea caii ferate. „In calitate de ministru de Finante si ministru interimar al Transporturilor, ma angajez sa fac toate demersurile care tin de mine pentru ca finantarea de care are nevoie calea ferata si dezvoltarea si investitiile de care are nevoie calea ferata sa fie indeplinite„, a adaugat Vilceanu.

UE, prin Pactul Verde, urmareste reducerea cu 90% a emisiilor de gaze cu efect de sera din transporturi pana in 2050. Pentru a atinge acest obiectiv ambitios, toate statele europene, inclusiv Romania, trebuie sa-si aduca contributia, a spus el.

La randul sau, comisarul european pentru Transporturi, Adina Valean, a aratat ca planul de redresare al Romaniei este impresionant si confirma planurile Romaniei de a dezvolta sectorul transporturilor, in special cel de cale ferata.

Planul aloca 3,8 miliarde de euro catre infrastructura de cale ferata plus 400 milioane catre material rulant verde. Cifrele pot ajunge la 5 miliarde pana in 2026, ceea ce este o suma fara precedent„, a spus comisarul european.

Prin planurile nationale de redresare si rezilienta, statele Uniunii Europene angajeaza peste 48 de miliarde de euro pentru proiecte feroviare, iar proiectele de metrou si cale ferata ale Romaniei insumeaza 4,5 miliarde de euro.

Valean considera ca este un moment bun pentru investitii si modernizari ale infrastructurii feroviare.

Din datele pe care le avem acum despre planurile nationale de redresare si rezilienta, stim ca statele Uniunii Europene angajeaza peste 48 de miliarde de euro pentru proiecte feroviare. Si in Planul National al Romaniei proiectele de metrou si cale ferata insumeaza 4,5 miliarde de euro. De asemenea, printr-un alt mecanism de finantare la nivel european, asa-numitul CEF – Connecting European Facility – Romania ar putea accesa in jur de 800 de milioane de euro pentru modernizarea retelei feroviare„, precizeaza Valean.

Pentru a putea face rost de acesti bani, Romania trebuie sa-si planifice bine investitiile, sa aiba proiecte solide, o guvernanta si un management al acestor proiecte de investitii cat mai performant.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.