Sute de transportatori rutieri protesteaza vineri, 3 septembrie 2021, in Arad si Oradea. Acestia spun ca isi simt amenintate locurile de munca si acuza ANAF deabuz de incredere publica deoarece a hotarat ca diurnele soferilor transportatorilor romani trebuie impozitate retroactiv, pe cinci ani.Aproape 400 de transportatori rutieri din Timisoara, Arad si Oradea au scos camioanele in strada pentru a protesta impotriva tentativei Guvernului de a supra-impozita sectorul transporturilor din Romania. Protestul se desfasoara pe centurile municipiilor Arad si Oradea.
”Supra-impozitarea aparuta ad-hoc printr-o reinterpretare a legii, impinge spre faliment sectorul transporturilor rutiere din Romania, singura industrie in care capitalul romanesc reprezinta peste 98% si care reuseste sa se claseze pe al treilea loc la nivelul Uniunii Europene”, informeaza Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002.
Transportatorii spun ca protesteaza pe centurile oraselor Arad si Oradea impotriva unui abuz de incredere publica al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), institutie care, printr-o ”(re)interpretare fiscala abuziva”, a hotarat ca diurnele soferilor transportatorilor romani trebuie impozitate retroactiv, pe 5 ani.
”Diurnele nu se impoziteaza in niciun stat din Uniunea Europeana. Suntem pusi cu spatele la zid, cu ale cuvinte suntem impinsi spre faliment, prin reinterpretarea diurnei ca venit salarial si solicitandu-ne sume pentru ultimii 5 ani, sub amenintarea sechestrului si a inchiderii companiilor”, a declarat Dorin Jurjut, vicepresedinte al Asociatiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE – 2002).
El afirma ca solidarizeaza cu toti colegii sai transportatori care au declansat aceasta forma de protest pentru ca isi vad amenintate locurile de munca.
”Supra-impozitarea solicitata de ANAF, retroactiv, are doua efecte: pe de-o parte ameninta peste 40.000 de companii de transport romanesti si pune in pericol peste 300.000 de locuri de munca iar pe de alta parte urmareste, de facto, o nationalizare a patrimoniului companiilor romanesti de transport, in beneficiul altor economii national”, a mai declarat vicepresedintele APTE 2002, Dorin Jurjut.
El acuza Guvernul ca nu sta de vorba cu transportatorii.
”Nu ne explicam lipsa de dialog a Guvernului si solicitam, si pe aceasta cale, imperativ ca primul ministru, ministrul finantelor si presedintele ANAF sa vina urgent la discutii cu noi, pentru a gasi solutii. Nu cerem clementa, cerem ca in Romania suprematia legii sa fie respectata, inclusiv de catre ANAF, afirma Dorin Jurjut.
Sectorul transporturilor rutiere din Romania este reprezentat de 40.000 de companii care angajeaza peste 300.000 de persoane si care contribuie printr-un excedent de balanta comerciala sectorial anual de peste 5 miliarde de euro la diminuarea dezechilibrelor economice din Romania, arata datele asociatiei.
”Este fara precedent. Firmele de transport cu capital romanesc sunt efectiv mutilate, solicitandu-li-se retroactiv impozite pe ultimii 5 ani, impozite inventate care, in conditiile unor marje de profit de 2,5%-3% pe an, echivaleaza cu profitul pe 20 de ani. In mod real, aceste sume nu pot fi platite si nici nu trebuie platite, intrucat diurnele nu se impoziteaza nicaieri in Uniunea Europeana”, a declarat Adrian Pop, presedintele APTE 2002.
Urmeaza un lant de scumpiri
Transportatorii spun ca risca falimentul si sute de mii de locuri de munca din domeniu vor disparea, ceea ce va genera scumpiri.
”Oamenii trebuie sa inteleaga faptul ca impingerea noastra in faliment va avea ca rezultat disparitia a sute de mii de locuri de munca din economia Romaniei si va conduce imediat la scumpiri in lant ce se vor resimti dramatic in scaderea nivelului de trai al populatiei”, a mai spus vicepresedintele APTE 2002.
Acesta spune ca problema recalificarii diurnelor ca venit salarial a aparut si in trecut, cand excesele inspectorilor fiscali, in contradictie cu aquis-ul comunitar in ceea ce priveste impozitarea diurnelor si indreptate impotriva transportatorilor romani au trebuit sa fie corectate printr-o lege a amnistiei adoptata de Parlament.
”APTE 2002 considera ca si in 2021 este imperios necesara, ca masura tranzitorie, o astfel de initiativa legislativa pentru a repara erorile majore ale fiscului resimtite deja in piata (si nu pentru a fi iertati de o datorie care nu exista) si totodata este necesara o clarificare definitiva in Codul Fiscal a regimului diurnelor astfel incat legislatia in vigoare sa nu mai fie interpretata abuziv, vreodata, in contradictie cu legislatia europeana si pentru a nu mai dezavantaja in niciun fel competitivitatea in conditii de piata a transportatorilor romani fata de concurentii din Uniunea Europeana. Avand in vedere ramificatiile pe orizontala a industriei transporturilor rutiere (industria auto, leasing, service-uri, consum, contributii la buget etc), contributia reala a sectorului transporturilor din Romania depaseste 10% din PIB in timp ce angajeaza aproape 8% din forta de munca”, precizeaza transportatorii.
Asociatia Patronala a Transportatorilor Europa 2002 considera ca dialogul real este singura solutie pentru ca economia nationala sa nu fie afectata iar locurile de munca si proprietatea privata sa fie respectate si chiar protejate in Romania, aflata in criza economica.
”Atata timp cat Guvernul refuza dialogul si nu isi manifesta in mod real responsabilitatea fata de sectorul transporturilor din Romania, APTE 2002, alaturi de alte asociatii patronale, va continua sa se solidarizeze cu toti cei care contribuie la sectorul transporturilor din Romania si cu alte asociatii patronale care doresc, in conditii de piata, dezvoltarea sustenabila si de durata a sectorului transporturilor din Romania si a economiei nationale”, adauga ei.