Numarul de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor si al marfurilor, inmatriculate in Romania, este in crestere, la fel si numarul de masini importate second hand. Astfel, inmatricularile de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au crescut cu 32,8% in trimestrul II 2021 la 130.485 unitati, faţa de trimestrul II 2020, iar din total 28.938 sunt unitati noi.
In aceeasi perioada, inmatricularile noi de vehicule pentru transportul marfurilor au crescut cu 37,7%, la 31.126 unitati, comparativ cu trimestrul II din anul anterior. Din acest total, 12.956 sunt vehicule noi.
De asemenea, in trimestrul II 2021, ponderea inmatricularilor noi de autoturisme importate second hand in total inmatriculari noi de autoturisme a fost de 78,5%.
„In trimestrul II 2021 comparativ cu trimestrul corespunzator din anul 2020, inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul pasagerilor au inregistrat cresteri la toate categoriile astfel: categoria autobuze si microbuze de 2,2 ori, la categoria mopede si motociclete cu 49% si la categoria autoturisme cu 32,1%. In ceea ce privește inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul pasagerilor au fost inregistrate cresteri la toate categoriile astfel: la categoria autobuze si microbuze cu 88,9%, la categoria mopede si motociclete cu 74,8% si la categoria autoturisme cu 24,5%„, arata datele INS.
In ceea ce priveste inmatricularile noi de vehicule rutiere pentru transportul marfurilor au fost inregistrate cresteri la toate categoriile astfel: categoria autotractoare de 2,1 ori, la categoria remorci si semiremorci cu 52,6% si la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 20,3%.
Inmatricularile noi de vehicule rutiere noi pentru transportul marfurilor au inregistrat cresteri la toate categoriile astfel: categoria autotractoare de 2,9 ori, la categoria remorci si semiremorci cu 84,9% si la categoria autocamioane (inclusiv vehicule rutiere pentru scopuri speciale) cu 44,6%.
Faţa de trimestrul I 2021, in trimestrul II 2021, inmatricularile noi de vehicule rutiere au inregistrat crestere cu 4,4% la vehiculele pentru transportul pasagerilor și cu 2,2% la vehiculele pentru transportul marfurilor.
Vehiculele rutiere clasificate in conformitate cu Normele europene de poluare, inmatriculate in circulație, cuprindeau, la sfarșitul trimestrului II 2021, in proporție de 56,2%, vehicule cu normele de poluare Euro 4, Euro 5 sau Euro 6 și in proporție de 12,3%, vehicule cu norma de poluare Non-Euro.
Pentru categoria autoturisme, cea mai insemnata pondere a fost deținuta de vehicule conforme cu norma europeana Euro 4, respectiv 35,3%; pentru categoria autobuze si microbuze cele mai multe vehicule, respectiv 25,8% au fost clasificate in norma Euro 3, iar pentru categoria mopede si motociclete, cele mai multe vehicule, respectiv 30,6% au fost clasificate Non-Euro.
Vehiculele conforme cu norma europeana Euro 3 au predominat pentru categoria autocamioane in proporṭie de 30,5%, cele conforme cu norma Euro 6 au fost preponderente pentru categoria autotractoare in proporṭie de 32,3%, in timp ce pentru categoria vehicule rutiere pentru scopuri speciale cele mai multe vehicule, respectiv 26,7% au fost clasificate in norma Non-Euro.
Inmatricularile noi de vehicule rutiere cuprind inregistrarile de vehicule noi, inclusiv ale celor achiziṭionate in leasing, precum si inregistrarile de vehicule second hand din import, clasificate conform categoriilor comunitare de vehicule. Datele nu includ reinmatricularile datorate schimbarii proprietarului in urma vanzarii autovehiculului, tramvaiele şi troleibuzele, vehiculele militare, remorcile din agricultura şi vehiculele de locuit.
Vehiculele inmatriculate in circulație, la sfarșitul trimestrului de referința, prezinta date provizorii privind vehiculele rutiere inmatriculate, clasificate funcție de Normele europene de poluare. Categoria „Mopede şi motociclete” include mototriciclurile si cvadriciclurile. Vehiculele rutiere pentru scopuri speciale includ vehicule de pompieri, macarale mobile etc. Datele nu includ vehiculele rutiere pentru care nu sunt aplicabile Normele europene de poluare, respectiv tractoare, remorci si semiremorci.