Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) considera ca efectele negative ale scumpirii materialelor de constructii pot fi gestionate prin legislatia in vigoare. Reprezentantii Asociatiei spun ca Legea achizitiilor publice contine mecanisme de abordare si corectare a situatiilor in care preturile cresc accelerat.
Asociatia vine si cu propuneri, masuri care sa combata eventualele falimente din domeniu.
In 2020, domeniul constructiilor a avut cea mai mare contributie la evolutia PIB, fiind domeniul care a impiedicat o scadere mai drastica a economiei Romaniei in plin an pandemic. Acum insa sectorul constructiilor este intr-o situatie extrem de dificila, din cauza cresterii fara precedent a preturilor internationale la materii prime si materiale, dublata de blocaje in lanturile de aprovizionare.
Asociatia vine cu solutii si propune aplicarea formulei polinomiale de actualizare a preturilor, care ia in considerare principalele materii prime, materiale si costurile fortei de munca din contractele de achizitie publica in derulare, dar si obligarea autoritatilor contractante sa actualizeze valorile estimate ale investitiilor publice la data lansarii licitatiei.
Redam mai jos integral comunicatul ARCA:
”Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi saluta revenirea pe agenda publica a temei referitoare la cresterea galopanta a preturilor materiilor prime pentru constructii si la consecintele directe asupra implementarii contractelor de infrastructura.
”Apreciem orice demers care va duce la imbunatatirea si eficientizarea legislatiei privind achizitiile publice. Pana la finalizarea unui astfel de proces, atragem atentia ca exista solutii punctuale, pe termen scurt, prin care se pot evita blocajele. In prezent, Legea achizitiilor publice contine mecanisme de abordare si corectare a situatiilor in care preturile cresc accelerat. Aceste prevederi trebuie sa fie aplicate nediscretionar de catre autoritatile centrale si locale, iar Guvernul trebuie sa fie intransigent in acest sens”, a declarat Vlad Vamesu, presedintele ARCA.
Ce propune ARCA:
– Aplicarea formulei polinomiale de actualizare a preturilor, care ia in considerare principalele materii prime, materiale si costurile fortei de munca din contractele de achizitie publica in derulare;
– Obligarea autoritatilor contractante sa actualizeze valorile estimate ale investitiilor publice la data lansarii licitatiei;
– Formulele de escaladare a preturilor trebuie sa fie aplicate avand ca referinta data ofertei (sunt situatii in care preturile de referinta sunt considerate cele de la un an dupa ordinul de incepere a lucrarilor, deci nu mai au legatura cu preturile din momentul ofertei);
– Modificarea sursei indicilor si legarea acestora de oscilatiile din economia reala (bursele de marfuri interne si internationale, si nu indicele de inflatie).
ARCA atrage atentia ca explozia preturilor materiilor prime si materialelor de constructii poate avea impact negativ direct asupra pietei de constructii, prin insolvente si falimente, asupra proiectelor de infrastructura aflate in derulare, prin blocaje, dar si indirect, asupra evolutiei PIB si bugetelor publice, in lipsa masurilor imediate.
Background
In 2020, domeniul constructiilor a avut cea mai mare contributie la evolutia PIB (+0,6 pp), alaturi de domeniul Informatii si Comunicatii (+0,6 pp), potrivit datelor Institutului National de Statistica. Sectorul constructiilor, cel care a impiedicat o scadere mai drastica a PIB in 2020, este intr-o situatie extrem de dificila, din cauza cresterii fara precedent a preturilor internationale la materii prime si materiale, dublata de blocaje in lanturile de aprovizionare.
Asociatia Romana a Constructorilor de Autostrazi (ARCA) a fost infiintata in 2019 si reuneste companii cu capital romanesc din domeniul infrastructurii rutiere. Firmele care fac parte din ARCA au, in prezent, peste 5.000 de angajati, o cifra de afaceri neta de aproape 2 miliarde de lei si contributii importante la bugetul consolidat al statului.
ARCA isi doreste un dialog cu Guvernul si cu autoritatile din domeniul constructiei de infrastructura rutiera, pentru asigurarea unui cadru legal transparent si coerent, care sa asigure atat eficienta proiectelor de investitii, cat si competitivitatea antreprenorilor romani.”