Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pregateste un nou ajutor de stat pentru a salva Tarom. Banii pe care compania de stat ii va primi se vor afla numai dupa ce Comisia Europeana autorizeaza ajutorul de stat individual de restructurare. Informatiile apar intr-un proiect de Ordonanta de urgenta pentru completarea Ordonantei Guvernului nr.45/1997 privind infiintarea companiei nationale de transporturi aeriene romane – Tarom.
Se va realiza totodata si oHotarare a Guvernului pentru aprobarea formei, valorii si conditiilor de acordare a ajutorului de stat individual de restructurare pentru compania Tarom.
„Societatea Comerciala compania nationala de transporturi aeriene romane Tarom poate beneficia de ajutor de stat individual de restructurare sub forma de alocatii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, garantie de stat emisa in conditiile legii si/sau imprumut cu sau fara dobanda subventionata, acordate in conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate si in conditiile stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat„, arata proiectul de act normativ.
In document se precizeaza totodata ca „Forma ajutorului de stat, valoarea acestuia si conditiile de acordare se aproba prin hotarare a Guvernului, emisa dupa obtinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare, cu respectarea conditiilor stabilite prin decizie„.
„In masura in care nu contravine deciziei Comisiei Europene prevazuta la alin. (1),in situatia in care prin ajutorul de stat individual de restructurare sunt finantate programe de achizitionare aeronave, sumele achitate de la bugetul de stat si nerecuperate se transforma la finele fiecarui an in capital si vor majora capitalul social detinut de statul roman la societatea comerciala Compania nationala de transporturi aeriene romane – Tarom„, mai arata proiectul.
Scopul proiectului de act normativ propus il reprezinta crearea cadrului legal pentru finantarea masurilor prevazute in planul de restructurare al companiei Tarom, „asigurand in acest fel succesul implementarii planului si rentabilizarea companiei pe termen mediu si lung„, motiveaza autorii.
Astfel, se propune completarea Ordonantei Guvernului nr. 45/1997 cu un nou articol care sa prevada posibilitatea acordarii ajutorului de stat individual de restructurare sub forma de subventie de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, sub forma de garantie de stat emisa in conditiile legii si/sau de imprumut.
Ajutorul de stat de restructurare va fi acordat in conformitate cu Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate si doar in conditiile stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat.
Ministerul Transporturilor vrea astfel sa creeze cadrul legal pentru ca Guvernul sa poata aproba, prin hotarare, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia si conditiile de acordare.
„Totodata, se propune ca sumele achitate de la bugetul de stat pentru achizitionarea de aeronave noi in cadrul masurilor de restructurare si nerecuperate, sase transforme la finele fiecarui an in capital si sa majoreze capitalul social detinut de statul roman la compania Tarom„, se arata in nota de fundamentare.
Tot prin proiectul de act normativ se prevede posibilitatea finantarii de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, a sumelor reprezentand valoarea pagubei, respectiv, a deficitului de lichiditate provocat companiei Tarom de evenimente extraordinare, care intra sub incidenta art. 107 alin. (2) lit b), respectiv, art. 107 alin. (3) lit. b) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, in conditiile care vor fi stabilite prin decizia Comisiei Europene de autorizare a unui asemenea ajutor de stat.
„Intrucat acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare este singura solutie pentru succesul restructurarii Tarom si, in consecinta, rentabilizarea companiei pe termen mediu si lung, este necesara crearea in regim de urgenta a cadrului legal necesar pentru acordarea acestui ajutor.
Neadoptarea masurii propuse, prin utilizarea de proceduri de legiferare pe calea ordonantei de urgenta, ar avea consecinte negative imediate asupra activitatii Tarom, fapt ce: (i)poate avea implicatii negative asupra asigurarii continuitatii in conditii de siguranta a serviciilor de transport aerian, (ii) poate afecta in mod negativ restructurarea companiei Tarom (iii) poate conduce la un impact social negativ asupra angajatilor proprii, prin posibilitatea pierderii locurilor de munca dar si asupra celor ce desfasoara activitati in cadrul operatorilor economici care colaboreaza cu compania Tarom, (iv) poate afecta implementarea masurilor prevazute pentru Tarom in Programul de Guvernare 2020 – 2024„, se mai arata in document.
Situatia financiara a Companiei Tarom s-a deteriorat constant in perioada 2016-2020, atat la nivelul rezultatului din exploatare, cat si la nivelul fluxului de numerar.
Dificultatile financiare prin care trece compania Tarom sunt sporite si de necesitatea absoluta a modernizarii flotei, motiveaza autorii proiectului. Aceasta, datorita vechimii si gradului de uzura, genereaza cheltuieli de intretinere semnificative, nefiind eficienta nici din punct de vedere al consumului de combustibil, nici din punct de vedere al emisiilor, acestea antrenand cheltuieli suplimentare legate de achizitionarea de certificate CO2. In acest sens, in vederea continuarii functionarii la standardele de siguranta si securitate impuse de reglementarile europene si internationale pentru domeniul transportului aerian, inclusiv pentru reducerea emisiilor cu efect de sera generate de modele vechi de aeronave aflate in flota, Tarom a incheiat contracte de achizitionare sau contracte de leasing pentru aeronave noi, pentru care trebuie asigurate resursele financiare pentru plata avansurilor, respectiv, a ratelor.
Astfel, pentru a asigura continuarea operarii pe rutele interne si externe in deplina siguranta pentru pasageri, dar si pentru a putea imbunatati performanta financiara a acestor rute si implicit a redresa situatia financiara precara a companiei in ansamblu, conducerea companiei Tarom a initiat o serie de masuri de innoire a flotei inca din 2018, intre care achizitionarea a 5 aeronave noi Boeing 737 MAX cu livrare in anul 2023, pentru care compania are nevoie de surse de finantare pe termen scurt, pentru plata avansurilor, precum si inlocuirea aeronavelor vechi tip ATR.
Pe fondul acestei situatii financiare, in cursul anului 2020, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2020 si a Deciziei Comisiei Europene nr. C(2020) 1160/24.02.2020 compania Tarom a beneficiat de un ajutor de salvare, sub forma unui imprumut de Trezorerie in valoare de aproximativ 176 milioane lei (36,7 milioane euro), care ar fi trebuit sa acopere necesarul de lichiditati al companiei pentru perioada martie – august 2020, asigurand functionarea normala a Tarom pana la implementarea unui program de restructurare.
„Criza generata in transportul aerian de catre pandemia COVID-19 a complicat insa situatia financiara a companiei Tarom, ajutorul de salvare fiind utilizat in special pentru acoperirea pierderilor generate de pandemie, fara a reusi sa echilibreze fluxul de numerar, asa cum era prevazut in planul de lichiditati pentru perioada martie – august 2020, prezentat la autorizarea ajutorului de salvare„, se mentioneaza in proiect.
Dificultatile financiare cauzate de COVID-19
Ca urmare a instituirii restrictiilor de calatorie, atat la nivel national, cat si la nivel european si global, incepand cu luna martie 2020, Tarom a inregistrat pierderi masive, generate de scaderea traficului aerian. In contextul disponibilitatii Comisiei Europene de a aproba, in conditii de urgenta, ajutoare sub forma imprumuturilor ori granturilor destinate acoperirii pierderilor cauzate de pandemia COVID-19, compania Tarom a initiat demersurile necesare pentru acoperirea pierderilor cauzate de aceasta pandemie, estimate a ajunge la finalului anului 2020 la suma de 64,8 milioane euro.
In urma analizei efectuate de Comisia Europeana, a fost acceptata doar compensarea pierderilor inregistrate pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, in cuantum de 93.876.360 lei (aproximativ 19,3 milioane euro), aprobarea fiind acordata prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2020) 6910 final, din data de 2 octombrie 2020. Avand in vedere ca pandemia COVID-19 a afectat in mod semnificativ sectorul transporturilor aeriene si dupa 30 iunie 2020, Tarom intentioneaza sa solicite, in temeiul art. 102 alin. (2) lit. b) din Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene, un nou ajutor de stat pentru acoperirea pierderilor generate de aceasta pandemie pana la sfarsitul anului 2020, ajutor care va fi dedus, in situatia autorizarii de catre Comisia Europeana, din ajutorul de restructurare.
In contextul in care, din cauza acestei compensari partiale, Tarom trebuie sa suporte pierderile cauzate de COVID-19 necesitatea de a redresa si optimiza activitatea companiei devine cruciala si nu mai poate fi amanata.
Ajutorul de restructurare
In conformitate cu prevederile cuprinse in Comunicarea Comisiei (2014/C 249/01) – Orientari privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate, ajutorul de salvare este purtator de dobanda si trebuie returnat in termen de 6 luni de la acordare, cu exceptia cazului in care, in acest termen, beneficiarul elaboreaza si notifica la Comisia Europeana un plan de restructurare, in vederea aprobarii unui ajutor de restructurare.
Tarom a elaborat un plan de restructurare care a fost notificat Comisiei Europene de catre Ministerul Transporturilor si Infrastructurii fiind in prezent in procedura de evaluare.
Principalele masuri de restructurare pentru restaurarea viabilitatii companiei pe termen mediu si lung, sunt:
- Reinnoirea flotei, ceea ce presupune continuarea demersurilor incepute deja de managementul Tarom. Procesul de modernizare va avea ca rezultat o flota uniformizata care va permite reducerea semnificativa a costurilor, precum si servicii mai bune oferite clientilor.
- Optimizarea comerciala – va include optimizarea rutelor operate, generarea de venituri auxiliare prin negociere cu partenerii actuali si aplicarea unor strategii de pricing.
- Restructurarea de personal – procesul de restructurare propus de Compania Tarom va avea ca scop atat redimensionarea directiilor/ departamentelor principale, cat si a departamentelor suport.
- Optimizarea Directiei Tehnice
Directia Tehnica a Companiei Tarom are una dintre cele mai pregatite echipe tehnice din regiune, specializata pe mai multe tipuri de aeronave, beneficiind de un hangar pe Aeroportul Henri Coanda – Bucuresti si vor trebui implementate solutii pentru ca aceasta sa se transforme intr-o structura profitabila pentru Tarom.
Optimizarea costurilor
In cadrul sedintei Guvernului din data de 5 noiembrie 2020 a fost supus dezbaterii si a fost aprobat Memorandumul cu tema: Acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare societatii comerciale Compania nationala de transporturi aeriene romane – TAROM, in vederea restabilirii viabilitatii companiei pe termen lung.
Ordonanta Guvernului nr. 45/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, nu prevede sursele de finantare a eventualelor ajutoare de stat care pot fi acordate companiei Tarom.