Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) detaliaza, pentru oficialii de la Bruxelles, cum se va finanta Compania Nationala de Investitii Rutiere – S.A (CNIR), recent operationalizata prin Legea nr. 50/2021, pe seama taxelor colectate de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Astfel, PNRR explica, intr-o maniera prolixa, cum este posibil ca sumele virate din incasarile CNAIR catre CNIR sa nu fie considerate ajutor de stat.
Aceasta de parca itele acestei povesti complicate si nedescalcite din 2016, a reorganizarii vechii structuri – Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), nu ar fi fost, pana acum, suficient de incalcite.
Catalin Drula a fost de la inceput promotorul infocat al operationalizarii CNIR
Reamintim ca CNIR este o noua companie diferita de actuala CNAIR si care se va ocupa doar cu implementarea marilor proiecte de infrastructura rutiera precum autostrazile, drumurile expres, podurile sau variantele ocolitoare. Noua companie a intrat in linie dreapta cu operationalizarea dupa ce Parlamentul a adoptat, la inceputul lunii martie 2021, actul normativ care reglementeaza functionarea acesteia ( Legea nr. 50/2021 pentru aprobarea OUG nr. 55/2016 privind reorganizarea CNADNR).
Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, care a fost de la inceput promotorul infocat al operationalizarii CNIR a anuntat, la inceputul lunii martie 2021, ca face un apel public pentru CV-uri de la „toti profesionistii din sistemul public si din cel privat” pentru a forma noua echipa de conducere.
Cum explica oficialii romani la Bruxelles reorganizarea din 2016 si pana in 2021 a CNADNR in CNAIR si CNIR
Iata cum explica oficialii romani la Bruxelles toata tarasenia cu reorganizarea din 2016 si pana in 2021 a CNADNR in doua companii distincte: CNAIR (care, in prezent, in mare parte, a mostenit atributiunile si structura de finantare a vechiului CNADNR) si CNIR, si mai ales cum vor functiona si cum se vor finanta cele doua structuri:
„C.N.A.I.R. S.A. este o societate pe actiuni, cu capital integral de stat, de interes strategic national cat timp statul este actionar majoritar, care se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Intrucat, obiectul principal de activitate al C.N.A.I.R. S.A. este reprezentat de intretinerea, repararea, administrarea si exploatarea autostrazilor, drumurilor expres, drumurilor nationale, variantelor ocolitoare, precum si a altor elemente de infrastructura rutiera definite conform legii, in scopul desfasurarii traficului rutier in conditii de siguranta a circulatiei (art 4 alin. 1 din OUG 84/2003), C.N.A.I.R. S.A. va asigura colectarea taxelor inclusiv dupa operationalizarea C.N.I.R. S.A, prevazuta la R2, punctul b).
C.N.I.R. S.A. este o societate pe actiuni, cu personalitate juridica, de interes strategic national, care se organizeaza si functioneaza sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, si care va asigura serviciul public de dezvoltare a infrastructurii de transport rutiere pentru satisfacerea nevoilor de transport rutier ale cetatenilor si a marfurilor.
De asemenea, o parte din taxele colectate de C.N.A.I.R. S.A. se vor transfera catre Compania Nationala de Investitii Rutiere – S.A (C.N.I.R. S.A.) in vederea realizarii de noi investitii in infrastructura rutiera, mecanismul financiar fiind stabilit in cadrul reformei (de ex. prin completarea art. 45 din OUG 55/2016, aprobata prin Legea 50/2021).
In acest sens, masura nu va intra sub incidenta ajutorului de stat intrucat la nivelul C.N.I.R. S.A. se va organiza o evidenta contabila distincta, in conditiile legii, pentru a evita subventionarea incrucisata, respectiv fondurile provenite din incasarea taxei vor fi folosite doar pentru realizarea de noi investitii (autostrazi, drumuri expres, drumuri nationale, variante ocolitoare, precum si alte elemente de infrastructura rutiera publica) si nu vor fi destinate altor activitati economice ale C.N.I.R. S.A.
Legea 50/2021 modifica vechiul OUG din 2016 si prevede ca 15% din taxele colectate de CNAIR se duc la CNIR
Legea 50 promulgata in martie 2021 prevede ca CNIR va avea obligatia de a publica semestrial, pe pagina de internet proprie un raport de activitate care va cuprinde informatii privind organizarea si operationalizarea companiei, precum si stadiul detaliat al proiectelor de investitii.
Conform noilor prevederi, CNIR va incasa lunar de la C.N.A.I.R. un procent de maximum 15% din valoarea rezultata din diferenta dintre veniturile din tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania inregistrate de CNAIR in luna precedenta.
Potrivit Legii nr. 50/2021, Articolul 45 din OUG nr. 55/2016 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 45. — (1) C.N.I.R. Incaseaza lunar de la C.N.A.I.R. un procent de maximum 15% din valoarea rezultata din diferenta dintre veniturile din tariful de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania inregistrate de C.N.A.I.R. In luna precedenta, lunar, in conformitate cu datele rezultate din conturile de clasa 7, grupa 70 «Cifra de afaceri neta», din balanta de verificare, si cheltuielile cu comisioanele aferente distribuitorilor de roviniete, la aceasta diferenta adaugandu-se TVA.
(2) C.N.A.I.R. vireaza lunar sumele prevazute la alin. (1) pana la ultima zi din luna in curs pentru luna precedenta in contul indicat de C.N.I.R. C.N.I.R. va comunica, in scris, catre C.N.A.I.R. lunar, pana la data de 15 a fiecarei luni pentru luna precedenta numarul de angajati cu contract individual de munca inregistrat in sistemul electronic Revisal. C.N.A.I.R. va informa C.N.I.R. lunar, pana la data de 27 a fiecarei luni pentru luna precedenta, cu privire la valoarea viramentului ce va fi efectuat in contul C.N.I.R., pe baza facturii emise de catre C.N.I.R.
(3) Pentru nevirarea la termen a sumelor prevazute la alin. (1) sau pentru virarea partiala a acestor sume ori pentru determinarea eronata a cuantumului sumelor datorate si nevirarea acestora la termen, din culpa C.N.A.I.R., aceasta datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Reamintim ca Lumea Infrastructurii a detaliat atributiunile pe care le va avea CNIR, conform legii nr. 50/2021, promulgata pe 29 martie 2021, dupa ce a primit unda verde de la forul legislativ.
CNIR este dezvoltatorul de infrastructura de transport rutier de interes public, de natura autostrazilor, drumurilor expres, drumurilor nationale, variantelor ocolitoare, precum si a altor elemente de infrastructura rutiera definite conform legii, care fac parte din strategiile nationale sau din documentele strategice aprobate in acest sens, si are drepturile, obligatiile si raspunderile ce ii revin in aceasta calitate, potrivit reglementarilor interne si actelor juridice internationale la care Romania este parte. – se arata in nota de fundamentare care insoteste proiectul legislativ.