Noul terminal a fost inaugurat cu un zbor Iasi – Bucuresti. Primii pasageri care au trecut vineri, 29 martie 2024, pragul terminalului T4 au fost si cei care taiat panglica inaugurala, alaturi de presedintele Consiliului Judetean Iasi, Costel Alexe, primarul Mihai Chirica, directorul general al RA Aeroportul, Romeo Vatra, si reprezentanti ai constructorului Strabag. La evenimentul inaugural au luat parte si europarlamentarii Rares Bogdan si Dan Motreanu. Zborul inaugural pentru T4 a fost pe ruta Iasi – Otopeni, iar pe 31 martie a avut loc si primul zbor in spatiul Schengen.
„Construirea noului aeroport este cea mai mare investitie publica din judetul Iasi, din ultimii 30 de ani, pe care am reusit sa o implementam cap coada in acest mandat. De saptamana aceasta, T4 devine functional si vom putea zbura de pe al doilea cel mai mare aeroport din Romania”, a declarat presedintele CJ Iasi, Costel Alexe.
Proiectul terminalului T4 a mai inclus construirea unui parc fotovoltaic de 1 hectar, cu o capacitate de 1,3 MWh, ce asigura 20% din necesarul de energie, Aeroportul Iasi fiind primul aeroport din tara ce detine o sursa de energie verde.
Valoarea totala a proiectului de dezvoltare si modernizare a Aeroportului Iasi este de aproximativ 100 de milioane de euro, 85% reprezentand fonduri europene, 13% – contributia de la bugetul de stat si 2% – contributia aeroportului.
„Impreuna am scris povestea frumoasa a Aeroportului Iasi! Traiesc o mare bucurie, astazi, vazand ca o idee in care am crezut si la care am muncit mult a devenit realitate. Am dat startul zborurilor de pe noul terminal, T4. In doar 14 luni, am reusit sa finalizam proiectul de extindere si modernizare a aeroportului, cea mai mare investitie publica din judetul Iasi, din ultimii 30 de ani. Am construit la Iasi cel mai mare si modern aeroport din Romania, dupa Aeroportul Otopeni, cu 100 de milioane de euro, in cea mai mare parte fonduri europene. Terminalul T4 inseamna o experienta de calatorie mult mai buna pentru pasageri si o oportunitate uriasa pentru dezvoltarea regiunii de Nord-Est. Din 31 martie, odata cu intrarea Romaniei in spatiul Schengen aerian si maritim, zburam de la Iasi in Europa, fara frontiere. Multumesc tuturor colegilor si partenerilor cu care am lucrat la acest proiect. Dedicarea pe care au depus-o in fiecare etapa a contat enorm pentru a ne incadra in termenele foarte scurte. Felicitari, Romeo Vatra si echipei, proiectantului, constructorului, tuturor celor care au lucrat la concept si pe santier. Fiecare a avut contributia sa la succesul acestui proiect. Multumesc tuturor pasagerilor pentru rabdare si pentru increderea acordata. Am construit Aeroportul, dezvoltam judetul Iasi!”, a declarat presedintele CJ Iasi, Costel Alexe.
Terminalul T4 este dotat cu echipamente moderne, ofera servicii de inalta calitate si facilitati in premiera. Acesta are 20 de birouri check-in, 12 sisteme self check-in, 14 porti de imbarcare, sase filtre de securitare, trei aviobridge-uri, un salon VIP si unul de business, spatii pentru activitati comerciale, spatii de relaxare, loc de joaca etc.
„Astazi marcam un eveniment istoric pentru Aeroportul Iasi, moment mult asteptat nu doar de comunitate, ci si de angajatii aeroportului, de cei ai institutiilor si companiilor ce lucreaza pe aeroport si deservesc pasagerii nostri. Terminalul T4 e practic un aeroport nou – mai modern, mai confortabil si mai accesibil, rezultatul unor eforturi sustinute de echipa noastra si de cei care au inteles necesitatea acestui proiect vital pentru viitorul Aeroportului. Am reusit sa facem fata unei perioade extrem de dificile, cu lucrari complexe in plina desfasurare, cu cifre de trafic record, mult peste capacitatea infrastructurii aeroportuare, cu restrictii de circulatie impuse de santier. T4 a fost o provocare care ne-a responsabilizat, fiind nevoie de o mobilizare contracronometru pentru a putea beneficia de fondurile europene. In doar 14 luni am reusit sa punem pe picioare cel mai amplu proiect din istoria Aeroportului, finalizand in timp record si etapele de implementare”, a spus Romeo Vatra, directorul general al Aeroportului Iasi.
De asemenea, o provocare pentru echipa aeroportului a fost operationalizarea terminalului in mai putin de trei luni, grabita de intrarea in Schengen, deschiderea T4 fiind programata initial in luna mai.
”Intr-un timp foarte scurt, ne-am concentrat toate eforturile pentru a asigura conditiile de siguranta si securitate, pentru a avea functionale toate echipamentele si sistemele operationale si functionale, astfel incat sa nu apara niciun fel de impediment in ceea ce priveste procesarea bagajelor. Astazi, cu primul zbor de pe noul terminal, am trecut testul final in aceasta calatorie frumoasa, din care am invatat ca totul e posibil cand ai o echipa dedicata si profesionista. Cu noul aeroport si deviza ce ne inspira, ne propunem sa oferim excelenta in ceea ce priveste calitatea serviciilor si experiente memorabile pentru pasageri, pe care ii asteptam in numar cat mai mare la aeroport. Lor le multumim pentru rabdare si intelegere, speram sa descopere in noul terminal bucuria de calatori si de se a regasi cu cei dragi. Multumim, totodata, celor care s-au implicat pentru ca acest deziderat ambitios, de a construi un nou aeroport la Iasi, sa devina realitate – echipa IASI Airport, Consiliul Judetean Iasi, Primaria Iasi, constructorul Strabag si partenerii sai -, precum si Ministerului si institutiilor responsabile care au inteles urgenta investitiei. Promisiunea noastra este de crestere a nivelului calitatii serviciilor in perioada urmatoare, de extindere a conectivitatii si de continuare a proiectelor de investitii necesare dezvoltarii Aeroportului Iasi”, a spus directorul general al Aeroportului Iasi.
Din 31 martie 2024, odata cu intrarea in spatiul aerian Schengen, din terminalul T4 sunt procesate si zborurile externe in aceasta zona. Din noul terminal se vor opera servicii de check-in si control de securitate atat pentru pasagerii care trebuie sa ajunga in destinatii din spatiul Schengen cat si pentru traficul non-Schengen. Dupa efectuarea acestor proceduri, pasagerii non-Schengen vor trece din terminalul T4 in terminalul T3 printr-un pasaj de legatura.
De asemenea, Aeroportul Iasi are o parcare extinsa de 600 de locuri, cu bretele speciale de stationare, 13 statii de incarcare pentru masini electrice, fiind echipata cu un sistem modern pentru acces si plata.
Anuntul constructorului STRABAG
STRABAG, grup european de tehnologie pentru servicii de constructii, anunta ca a finalizat terminalul T4 al Aeroportului International Iasi, la timp pentru startul zborurilor in spatiul aerian Schengen. De pe noul terminal vor fi operate zborurile in tarile din spatiul Schengen, precum si zborurile interne.
Proiectul, evaluat la aproximativ 65,6 milioane de euro, a fost finalizat la termen, in doar 16 luni (4 luni pentru proiectare si 12 luni de executie).
Noul terminal este proiectat sa primeasca pana la 3,5 milioane de pasageri pe an si aduce o capacitate sporita si o procesare simplificata a pasagerilor in timpul orelor de varf – pana la 950 de pasageri pe ora.
Pentru noul terminal T4 STRABAG a construit si instalat 20 de birouri check-in, 12 sisteme self check-in, 14 porti de imbarcare, sase filtre de securitare, trei aviobridge-uri, un salon VIP si unul de business, spatii pentru activitati comerciale si alte spatii conexe. Proiectul a inclus, de asemenea, reconfigurarea drumurilor de acces la aeroport si cresterea capacitatii de parcare la sol de la 350 la 600 de locuri de parcare. La acestea se adauga si constructia unui parc fotovoltaic.
”Constructia terminalului T4 reprezinta pentru STRABAG o realizare importanta pentru ca da masura valorii sale de constructor de constructii civile capabil sa-si asume proiecte de mare complexitate si pe care le finalizeaza in termenul asumat”, anunta compania.
Pe intreaga durata a lucrarilor, STRABAG, alaturi de subcontractantii sai, a mobilizat o forta de munca de aproximativ 600 de specialisti.
In cadrul lucrarilor, au fost folosite procesele digitale BIM (Building Information Modelling) si LEAN. Construction.
„Am construit la Iasi unul dintre cele mai moderne aeroporturi, acum al doilea ca marime din tara. Clientul nostru s-a putut baza pe experienta noastra vasta in gestionarea proiectelor complexe si pe practicile inovatoare, cum ar fi metodele LEAN si BIM (Building Information Modelling). Toate aceste au crescut eficienta executiei si acuratetea muncii noastre, asigurand integrarea tuturor proceselor de constructie„, spune Johann Poelzl, technical managing director, Constructii Civile la STRABAG Romania.
Terminalul T4 se intinde pe mai mult de un hectar, este dezvoltat pe trei niveluri si adauga o suprafata totala de peste 31.000 metri patrati la infrastructura aeroportului. Perfect integrat cu terminalul existent, noul terminal va gazdui zboruri internationale, permitand o mai buna organizare atat a zborurilor interne, cat si a celor externe intre terminalele existente, ceea ce duce la optimizarea operatiunilor aeroportuare.
STRABAG SE este un grup european de tehnologie pentru servicii de constructii, lider din industria constructiilor si acopera intregul lant valoric al constructiilor. Are aproximativ 86.000 de angajati si genereaza un volum anual de productie de aproximativ 19 miliarde de euro.
STRABAG este activa pe piata romaneasca din anul 1991, stabilindu-si sediul social in Bucuresti in anul 1994. STRABAG Romania a incheiat 2022 cu un volum de productie 315,46 milioane de euro si cu aproximativ 1.768 de angajati.