Sunt zile de foc pentru Guvern, dupa ce bugetul a fost trimis marti, 23 februarie in Parlament spre dezbatere si aprobare. Politicienii din Opozitie au anuntat deja ca se pregatesc sa depuna amendamente la buget, iar sindicatele din CFR au organizat miercuri, 24 februarie, noi proteste la Ministerul Transporturilor.
Bugetul Ministerului Transporturilor pe 2021 este, in acest moment, depus in Parlament, dupa ce Guvernul a anuntat marti ca proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2021 a fost transmis forului legislativ spre dezbatere si aprobare. Birourile Permanente au stabilit si calendarul bugetului.
Astfel, pana joi, 26 februarie, la ora 10:00, pot fi depuse amendamente la buget, urmand ca de joi si pana sambata la ora 14:00 sa aiba loc dezbaterea proiectului in comisiile de specialitate. Dezbaterea in plen este programata luni, 1 martie, iar marti, pe 2 martie, va fi dat votul in plenul reunit al Parlamentului.
Bugetul Ministerului Transporturilor, pe masa parlamentarilor
Potrivit procedurii, dupa ce bugetul ajunge la Parlament, deputatii si senatorii vor au la dispozitie cateva zile pentru a depune amendamente, dupa care bugetul este dezbatut in comisiile de specialitate si mai apoi in plen, urmand ca intr-o sedinta reunita parlamentarii sa voteze bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale.
Reamintim ca, potrivit proiectului de buget pentru 2021, Ministerului Transporturilor i-au fost alocate 14,1 miliarde lei, in crestere cu 9,41% fata de 2020. Suma reprezinta credite bugetare – bani angajati efectiv – la care se adauga credite de angajament de pana la 31,85 miliarde de lei, in crestere cu 66,16% fata de 2020. Ministerul condus de Catalin Drula (foto) ar urma sa gestioneze în 2021 proiecte din fonduri europene de 21 de miliarde de lei, aproape dublu fata de anul trecut.
Lumea Infrastructurii a detaliat aici principalele obiective de investitii de infrastructura anuntate de Ministerul Transporturilor in bugetul pentru 2021.
Sindicatele din CFR cer aplicarea Legii privind Statutul personalului feroviar
Astfel, chiar in ziua in care se pregatesc amendamentele la buget, reprezentantii Confederatiei Sindicale Nationale Meridian si cei ai Federatiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din Romania protesteaza in fata Ministerului Transporturilor, unde solicita aplicarea Legii nr.195/2020 privind Statutul Personalului Feroviar in anul 2021. Sindicalistii cer, conform legii, cresteri salariale si posibilitatatea de a iesi cu cinci ani mai repede la pensie. CFR-istii mai vor achizitionarea a 150 automotoare Desiro noi prin fonduri nationale si europene si includerea in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) a achizitiei a 139 rame electrice noi pentru sistemul de transport feroviar, precum si depunerea de proiecte pentru achizitia de trenuri noi prin Cadrul Financiar Multianual 2021 – 2027.
”Inarmati” cu pancarte si vuvuzele, sindicalistii cer si desfiintarea Autoritatii pentru Reforma Feroviara si pastrarea gratuitatii studentilor pe calea ferata.
„Guvernul Romaniei s-a obisnuit sa nu plateasca prestatia reala a CFR Calatori, ramanand astfel dator de ani de zile acestei companii, transformand-o nejustificat intr-o asa zisa gaura neagra. Acest tratament aplicat operatorului de transport feroviar de stat pune in pericol existenta unei companii a poporului roman care de peste 150 de ani a servit interesele economice si strategice ale tarii noastre”, sustin sindicalistii intr-un comunicat citat de clubferoviar.ro
Ei subliniaza ca la intocmirea Planului National de Redresare si Rezilienta a fost prevazuta finantare pentru autostrazi si metrou (infrastructura noua de 9 km si 50 rame electrice noi), iar pentru infrastructura feroviara existenta, doar fonduri pentru eliminarea unor restrictii de viteza si pentru achizitia a 39 de rame electrice noi la circa 20.000 km de infrastructura feroviara.