Compania aeriana low-cost Wizz Air le-a platit pasagerilor compensatii de 100 de milioane de euro pentru zborurile anulate vara aceasta, din care 20% catre pasagerii romani, spune József Váradi, CEO Wizz Air. In luna septembrie compania nu a anulat niciun zbor din Romania. Compania anunta ca va continua sa faca angajari in Romania in perioada urmatoare, fara a preciza un numar exact de personal. Mai mult, pentru a indrepta aceste probleme, compania a investit 300 de milioane de euro la nivel global ca sa nu mai existe probleme cu zboruri anulate. Compania are pe rol o comanda uriasa, de 440 de aeronave, care vin rand pe rand pana in 2030. In martie 2024, flota Wizz Air va numara deja 200 de avioane, de la 186 azi.
”Vorbim de un total de cateva zeci de mii de pasageri care au fost afectati pe timpul verii de zborurile anulate, la nivel global. Din acest total, Romania e undeva la 20%, iar pentru lunile de vara, costurile de compensare se aproapie de 100 de milioane de euro. Compensam oamenii in mod corespunzator, potrivit normelor europene”, a spus József Váradi, CEO Wizz Air, intr-o conferinta la Bucuresti.
Wizz Air este compania aeriana cu cea mai mare cota de piata din Romania, 54%, celelalte companii avand cote de 13%, 10%, 9%. Anul viitor, aceasta cota de piata va urca la 57%.
”Luna trecuta nu a fost anulat absolut niciun zbor din Romania”, a subliniat el.
Pasagerii ale caror curse au fost anulate pot opta pentru reprogramarea gratuita, pentru o rambursare de 120% din tariful initial sub forma de credit de companie sau rambursarea a 100% din banii achitati.
”In timpul verii, intre lunile iunie si septembrie, suma totala pe care am platit-o pentru compensatii s-a ridicat la 100 de milioane de euro. Din aceasta suma, circa 20% au fost platite pasagerilor romani. Acestea au fost costurile, oamenii au drepturi la compensatii si noi respectam aceste drepturi ale consumatorilor. Problema reala nu este despre cat anume avem de platit, de compensat, – oricat avem de platit vom plati – este sa nu avem ce sa compensam. Daca ne imbunatatim operatiunile si nu mai anulam curse, desigur, nu vom mai fi subiect pentru compensatii. Pe acest lucru ne concentram acum”, a spus József Váradi, CEO-ul Wizz Air.
Compania a mai anuntat ca in iunie 2024, Wizz Air va aloca inca doua noi aeronave Airbus A321neo de ultima generatie bazei sale, va lansa o noua ruta catre Leipzig, Germania (incepad cu 4 iunie 2024), si va creste frecventele pe 21 dintre rutele sale existente in Bucuresti. Cu aceasta investitie, compania aeriana va avea 19 aeronave stationate si 800 de persoane care vor lucra la baza din Bucuresti, aceasta devenind cea mai mare baza a Wizz Air, consolidandu-si totodata pozitia de lider de piata in tara, cu o cota de 57% anul viitor.
De asemenea, compania creste si frecventele pe mai multe zboruri de la Bucuresti, spre Alicante, Barcelona, Malaga, Tenerife, Valencia, Atena, Paris Beauvais, Catania, Milano Bergamo, Roma Fiumicino, Treviso, Torino, Dortmund, Bruxelles Charleroi, Copenhaga, Dubai, Larnaca, Liverpool, Memmingen, Praga, Salonic.
De la primul sau zbor din Romania, in 2006, Wizz Air a devenit principala companie aeriana din tara si prima optiune de calatorie cu avionul. Anuntul de astazi presupune ca, in 2024, Wizz Air va avea 36 de aeronave stationate in Romania, la cele sase baze din Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Sibiu si Timisoara, si o retea ce cuprinde 171 de rute catre 79 de destinatii din 24 de tari. In ultimii 17 ani, prezenta companiei aeriene a contribuit la crearea a 1.600 de locuri de munca in cadrul Wizz Air in Romania si a altor peste 60.000 de locuri de munca in industria ospitalitatii si in industriile conexe.
„Astazi, Wizz Air isi consolideaza pozitia de lider printre companiile aeriene din Romania. Aceasta investitie in operatiunile noastre din Romania va transforma Bucurestiul in cea mai mare baza operationala a Wizz Air, subliniind dedicarea noastra in tara prin crearea de noi locuri de munca in cadrul companiei si in sector, prin stimularea economiei si prin oferirea de optiuni de calatorie la preturi accesibile unui numar tot mai mare de pasageri. In prezent, avem deja peste 54% din cota de piata, in crestere la 57% anul viitor, ceea ce inseamna ca fiecare a doua persoana care calatoreste cu avionul alege sa zboare cu Wizz Air. Ne-am imbunatatit semnificativ operatiunile, cu un procent de 99,3% dintre zboruri finalizate in Romania in aceasta vara, mentinandu-ne angajamentul de a imbunatati si mai mult aceasta cifra”, spune József Váradi, CEO-ul Grupului Wizz Air.
Pe masura ce Wizz Air continua sa isi extinda operatiunile in Romania, recruteaza mai multi insotitori de zbor. De asemenea, compania aeriana angajeaza in mod activ atat capitani type rated si non-type rated, cat si prim ofiteri cu experienta, prin intermediul site-uliu de recrutare a pilotilor. Pilotii au optiunea de a avansa rapid in cariera, de la cadet la prim ofiter si apoi pe scaunul capitanului. Multe alte posturi specifice echipajul de zbor sunt, de asemenea, disponibile pentru pilotii care doresc sa exceleze in rolurile lor. Pe langa numeroasele beneficii oferite de companie, pilotii pot opta pentru o calificare sponsorizata de companie, in timp ce indemnizatia de formare este platita tuturor noilor veniti pe parcursul perioadei de formare.
Cum a rezolvat Wizz Air problema zborurilor anulate
Compania low-cost Wizz Air a investit 300 de milioane de euro la nivel global, ca sa imbunatateasca situatia zborurilor anulate. Operatorul aerian va continua sa faca angajari in Romania, piloti si insotitori de zbor. In martie 2024, compania va avea 200 de aeronave in flota, de la 186 in prezent.
”Am adaugat aeronave si echipaj de rezerva, suport logistic, am investit foarte mult in infrastructura, astfel incat daca exista probleme, oamenii sa rezolve aceste probleme mult mai repede decat inainte. Si daca te uiti la performanta noastra in august si septembrie, nu am mai anulat zboruri. Iar in septembrie nu am anulat niciun zbor in Romania. Si pe asta ne concentram acum, sa fim siguri ca investim in operatiuni ca sa nu mai anulam zboruri. Si daca ar fi sa anulam, oamenii au drepturile lor in acest sens”, a declarat pentru News.ro József Váradi, CEO-ul Wizz Air.
El afirma ca Wizz Air a luat mai multe decizii pentru a investi in imbunatatirea operatiunilor, fara a mai exista anulari de zboruri.
”Toate aceste investitii pe care le-am facut sunt investitii structurale. Avem asadar o flota de rezerva mai mare, echipaj de rezerva mai numeros, avem o aprovizionare logistica mai buna si alte imbunatatiri ale infrastructurii. Este vorba de o reparare pe termen lung. Vorbim aici de o investitie de 300 de milioane euro, la nivel global. Este o suma extraordinar de mare si vom continua sa investim”, a adaugat József Váradi, CEO-ul Wizz Air.
Acesta spune ca motivul principal care a cauzat aceste anulari a fost ca echipajul era in afara serviciului.
”Este o industrie reglementata, este stabilit cat trebuie sa lucreze si sa se odihneasca echipajul. Acest timp stabilit este o obligatie legala ce trebuie respectata. In plus – si de aici vine investitia – acum avem un echipaj de rezerva mai mare, mai multe avioane de rezerva, astfel ca daca trebuie sa mentinem la sol acel echipaj si avion, avem cu ce sa le inlocuim ca sa poata zbura. Anterior poate nu aveam aceasta capacitate la dispozitie si de aceea in final am ajuns sa anulam zboruri. Astfel, de fapt, investitia a fost directionata spre a nu mai anula zboruri, asa ne-am ocupat de asta”, a adaugat el.
Wizz Air opereaza o flota de 186 de aeronave Airbus A320 si A321.
In Romania, compania are sase baze, in Bucuresti, Cluj-Napoca, Craiova, Iasi, Sibiu, Timisoara. Wizz Air opereaza 171 de rute din Romania spre 79 de destinatii din 24 de tari.
”Pana la finalul anului fiscal, adica in martie 2024, vom avea 200 de aeronave in flota. In acest moment avem comandate 440 de aeronave, ce vor fi livrate pana in anul 2030. Desigur, pe masura ce ne sunt livrate aeronavele, vom continua sa crestem numarul de angajati”, a precizat József Váradi, CEO-ul Wizz Air.
Compania are circa 1.600 de angajati in Romania si va continua recrutarile.
”Continuam sa crestem numarul de angajati din Romania. Tocmai am anuntat azi ca vom aloca doua noi avioane bazei de la Bucuresti, ceea ce va creea pana 80 de noi posturi directe in tara. Suntem intr-o continua dezvoltare, in Bucuresti crestem capacitatea cu 50% fata de anul trecut, ceea ce e substantial. Nu exista alta companie aviatica cu o crestere atat de mare”, spune József Váradi.
Potrivit CEO-ul Wizz Air, compania are reprezentanta legala, dar care este targhetata spre angajati, piloti si insotitori de zbor, si pentru a gestiona operatiunile.
”Revizuim acest lucru acum, poate avem nevoie de personal aici, luam asta in calcul. Avem aici o entitate legala, problema este daca are suficient personal”, precizeaza acesta.
CEO-ul Wizz Aira vorbit si de intalnirea recenta dintre conducerea Wizz Air si cea a Ministerului Economiei, respectiv a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
”Este foarte bine ca am avut acele intalniri, deoarece am putut dovedi ce masuri am luat. Intr-adevar, in iunie-iulie, am avut prea multe zboruri anulate, majoritatea din motive externe. Dar am vrut sa ne asiguram ca avem rezerve interne ca sa ne revenim de pe urma acestor factori. Le-am explicat autoritatilor ce anume facem. Dupa cum ati vazut, absolut niciun zbor nu a fost anulat din Romania, iar in august deja deveneam una din cele mai performante companii aeriene din Europa”, precizeaza acesta, potrivit News.ro.
Wizz Air opereaza o flota de 185 de aeronave Airbus A320 si A321. Un numar de 51,1 milioane de pasageri au zburat cu Wizz Air in anul financiar F23, care s-a incheiat pe 31 martie 2023. Wizz Air este listata la Bursa de Valori din Londra cu abrevierea WIZZ.