Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, si premierul Marel Ciolacu au verificat santierele de pe Autostrada de Centura Bucuresti (A0), dar si de pe primele doua loturi ale Autostrazii Ploiesti-Buzau (A7), respectiv Dumbrava–Mizil (lotul 1) si Mizil–Pietroasele (lotul 2), acolo unde se stie deja ca se inregistreaza intarzieri.
Oficialii, in frunte cu seful CNAIR, anunta ca la finalul anului viitor se va putea deschide circulatia pe primii kilometri de autostrada dintre Buzau si Focsani, urmand ca la sfarsitul anului 2025 romanii sa poata circula si pe sectiunea dintre Focsani si Bacau. De asemenea, 2024 este anul in care trebuie deschisa circulatia pe primele doua loturi ale autostrazii Ploiesti-Buzau (Dumbrava-Mizil si Mizil-Pietroasele), afirma Cristian Pistol, care ii ameninta cu sanctiuni pe constructorii care lucreaza pe lotul 1 (Pizzarotti -Retter) si pe lotul 2 (Trace-Coni).
De altfel, reprezentantii Ministerului Transporturilor le-au solicitat recent constructorilor sa creasca mobilizarea pe santiere, pentru ca primul lot din A7 sa fie dat in circulatie anul viitor. Autostrada Moldovei, ce implica o finantare de 600 de milioane de euro de la Banca Europeana de Investitii, va avea aproximativ 320 de kilometri, iar lucrarile ar trebui sa fie gata in 2025.
”Pe Autostrada Focsani- Bacau lucrarile sunt in plina desfasurare, la fel ca pe Autostrada Buzau-Focsani (sectiuni ale A7)! Pentru aproximativ 40 de km, intre Buzau si Adjud, a fost asternut deja stratul de balast stabilizat si, in scurt timp, urmeaza sa inceapa asternerea asfaltului. Se lucreaza foarte bine inclusiv la poduri si podete, iar ritmul de lucru arata ca termenele contractuale pot fi respectate: la finalul anului 2025 se va putea circula in regim de autostrada si intre Focsani si Bacau (95,5 km)”, spune Sorin Grindeanu.
Sectiunile Autostrazii A7 finantate prin PNRR (Ploiesti-Pascani) vor fi continuate cu sectorul de drum de mare viteza Pascani-Siret (118,03 km) cu sursa de finantate din Programul Transport.
Pe sectorul Pascani – Suceava (61,86 km) Studiul Geotehnic a fost finalizat.
”De luna viitoare urmeaza obtinerea Acordului de Mediu. Prestatorul are termen sfarsitul acestui an pentru finalizarea proiectarii (SF), astfel incat CNAIR sa inceapa elaborarea documentatiei tehnice necesara lansarii licitatiei pentru constructie. Pe sectorul Suceava – Siret (56,17 km) prestatorul are o mobilizare slaba si prezinta intarzieri ale lucrarilor de proiectare (SF). Acesta trebuie sa gaseasca resurse pentru cresterea ritmului de lucru si finalizarea etapei de proiectare intr-un timp cat mai scurt”, mai spune ministrul Transporturilor.
Acesta afirma totodata ca a gasit un ritm foarte bun de lucru al constructorului roman care lucreaza pe 10 din cele 13 loturi ale A7 (de la Buzau la Pascani), finantate prin PNRR.
”Autostrada Moldovei (A7) va reprezenta coloana vertebrala a infrastructurii rutiere din regiune si va fi unul dintre principalele motoare de dezvoltare economica. Pe toate cele 4 santiere ale Autostrazii Buzau- Focsani (82,44 km) sunt sanse reale ca, prima jumatate a anului 2025, sa putem circula pe toata lungimea Autostrazii Buzau- Focsani”, adauga Grindeanu.
Potrivit termenelor contractuale, la finalul anului 2025 romanii vor putea circula in regim de autostrada si intre Focsani si Bacau (alti 95,9 km). Si pe cele 3 santiere ale acestui sector de autostrada constructorul roman este bine mobilizat in teren.
Intre Bacau si Pascani (77,38 km) constructorul este in etapa de organizare a santierului, a relocarilor de utilitati si a decopertarii stratului vegetal.
”In scurt timp vor incepe lucrarile de constructie propriu – zise. Si aici termenele contractuale pentru darea in circulatie este tot finalul anului 2025”, adauga el.
La randul sau, premierul Marcel Ciolacu a declarat ca este pentru prima data cand vede o viziune de ansamblu la Ministerul Transporturilor. Acesta a mers si el intr-o vizita de lucru pe loturile 1 si 2 din Autostrada Ploiesti – Buzau (A7).
„Trebuie sa fim corecti si sa spunem ca nu au existat in istoria Ministerului Transporturilor atatea investitii, atatea decontari si e pentru prima oara, poate si pentru ca sunt implicat direct cu domnul Grindeanu, cand vad o viziune de ansamblu. Plecam de la Craiova pana la Constanta (…). Trebuie o coordonare astfel incat cam toate sa se inchida in acelasi timp – si autostrada Moldovei, si Centura Bucurestiului, si tot ce inseamna Oltenia, sudul Romaniei, care sa mearga spre Constanta. Conexiunile sunt foarte importante fiindca vor da o coerenta clara in trafic„, a afirmat premierul.
Potrivit lui Ciolacu, prioritatea numarul unu a Guvernului este exercitiul financiar trecut, iar pe urmatorul loc se afla infrastructura mare.
„Din punctul meu de vedere, prioritatea numarul unu este exercitiul financiar trecut. Am depasit o absorbtie de peste 93% in acest moment. Mai avem doar octombrie, noiembrie si decembrie sa ne incadram cu platile. Mi-as dori, pentru prima oara in istoria Romaniei, sa ajungem la o absorbtie de 98-99%, poate 100%, tinand cont de supracontractare, dar trebuie o coordonare interministeriala. (…) Dupa aceasta prioritate, prioritatea Guvernului ramane infrastructura mare. Un singur tronson e un pic intarziat (pe Autostrada Moldovei – n.r.), in rest toate companiile sunt mobilizate si nu cred ca datorita prezentei noastre. Se vede ca s-a impus un alt ritm”, a precizat Marcel Ciolacu.
Acesta s-a declarat ”foarte multumit” de ritmul pe care Ministerul Transporturilor, ministrul Sorin Grindeanu, in acest moment il impune mai ales la infrastructura mare.
Alaturi de premierul Marcel Ciolacu si de ministrul Transporturilor s-a aflat si directorul CNAIR, Cristian Pistol. In urma vizitei de pe cele doua loturi, acesta a precizat ca nu mai accepta nicio intarziere din partea celor doua asocieri de constructori si ca in anul 2024 circulatia trebuie deschisa pe aceste loturi. Mai mult, acesta a subliniat ca este inadmisibil ca pana in prezent stadiul fizic sa nu depaseasca 25%, in conditiile in care cele doua companii au intrat in teren acum un an.
”2024 este anul in care trebuie deschisa circulatia pe primele doua loturi ale Autostrazii Ploiesti-Buzau! Nu mai accept nicio intarziere din partea celor doua Asocieri de constructori care lucreaza pe lotul 1 (Pizzarotti -Retter) si pe lotul 2 (Trace-Coni)! Le-am atras din nou atentia astazi ca trebuie sa creasca mobilizarea astfel incat anul viitor sa finalizeze lucrarile pe cei 49,35 km dintre Ploiesti si Pietroasele. Am facut tot ce tine de CNAIR pentru ca antreprenorii sa poata avea bani si front de lucru. Dar in cazul in care nu vor intelege ca trebuie sa recupereze intarzierile, vom aplica sanctiuni. Nu pot sa accept ca la peste un an de la inceperea lucrarilor progresul fizic sa nu atinga nici macar 25% pe cele doua loturi finantate prin PNRR (Dumbrava – Mizil si Mizil – Pietroasele)”, afirma Cristian Pistol, directorul general al CNAIR.
In ceea ce priveste lotul 3 (13,9 km) dintre Pietroasele si Buzau, acesta spera ca in scurt timp vom semna contractul
- Lot 1 Dumbrava (A3) – Mizil, 21 km. Castigator desemnat in aprilie 2022: Asocierea Impressa Pizzarotti & C SPA – Pizzarotti SA – Retter Project Management SRL. Durata de executie este 20 de luni, iar termenul de finalizare: 2024.
- Lot 2 Mizil – Pietroasele, 28,35 km. Castigatorul a fost desemnat in februarie 2022: Asocierea Coni SRL – Trace Group. Pret: 1,25 miliarde lei fara TVA. Durata executiei este 20 luni, iar termenul de deschidere este tot 2024. Insa, aici se inregistreaza intarzieri, conform declaratiilor ministrului Grindeanu, pe partea de executie a companiei bulgare.
Seful CNAIR anunta totodata o mobilizare foarte buna a antreprenorului pe toate cele 4 santiere ale autostrazii Buzau-Focsani.
”Tin sa mentionez ca desi lucrarile au inceput anul acesta, printr-o mobilizare exemplara si un ritm de lucru sustinut, s-a ajuns la un stadiu fizic mediu de peste 20% pe intreg sectorul de autostrada. Situatia din teren ma face sa cred ca la finalul anului 2024 se va putea deschide circulatia pe primii kilometri de autostrada dintre Buzau si Focsani”, mai spune el.
Autostrada Buzau – Focsani (82,44 km), este finantata prin PNRR.
Tronsonul 1 Buzau – Vadu Pasii (4,6 km), Stadiul fizic – 20%
Tronsonul 2 Vadu Pasii – Ramnicu Sarat (30,8 km), Stadiul fizic – 20%
Tronsonul 3 Ramnicu Sarat – Mandresti Munteni (36,1 km), Stadiul fizic – 22%
Tronsonul 4 Mandresti Munteni – Focsani (10,94 km), Stadiul fizic – 24%
”Am verificat si loturile pe care a inceput constructia autostrazii Focsani-Bacau, parte a A7. Si aici constructorul roman (Spedition UMB) este bine mobilizat. Daca lucrarile pentru constructia celor 95,9 km ai autostrazii Focsani – Bacau se mentin in acelasi ritm exista toate sansele ca la sfarsitul anului 2025 romanii vor putea circula si pe aceasta sectiune de autostrada finantata prin PNRR. Voi monitoriza in continuare toate lucrarile de pe A7 si voi lua toate masurile necesare, pentru ca vreau ca romanii sa poata circula in cel mai scurt timp pe toti cei aproximativ 319 km dintre Ploiesti si Pascani (Autostrada Moldovei)”, spune Pistol.