Stadiul fizic al lucrarilor la Centurile Santandrei si Nojorid au ajuns la aproximativ 20%, spune vicepresedintele Consiliului Judetean Bihor, Mircea Malan. In prezent la Santandrei se lucreaza la structura rutiera (umpluturi, fundatii) si la podul peste raul Peta, iar la Nojorid se lucreaza la amenajarea pistei de biciclete si la structura rutiera in zona cartierului Grigorescu din Oradea, de unde va incepe soseaua de centura.
„Centura Santandrei, in lungime de 5 kilometri, are prevazut un pod care se afla in constructie peste Peta, sistem de iluminat si panouri antifonice in zona de locuinte. Aceasta centura va descongestiona traficul din zona si va fi in beneficiul locuitorilor din Santandrei, dar si din alte comune, respectiv Girisu de Cris, Sannicolau si Cefa, care sunt amplasate pe Drumul Judetean 797”, a explicat Mircea Malan, vicepresedintele Consiliului Judetean Bihor, intr-o conferinta de presa.
La conferinta de presa au mai fost prezenti Ioan Marcus, primarul comunei Santandrei, Petru Baba, primarul comunei Nojorid, reprezentantii firmei de constructii PORR Construct si Cristian Budurean, inginer in cadrul Consiliului Judetean Bihor.
„Realizarea acestei centuri este o investitie foarte importanta, avand in vedere accesul populatiei din Santandrei, si nu numai, catre Municipiul Oradea. Comuna Santandrei a cunoscut o dezvoltare fara precedent in ultimii 12 ani, populatia ajungand de la 3.700 la peste 11.000, in conditiile in care aveam un singur drum de legatura cu Oradea, adica DJ797. Am reusit in ultimii ani sa mai construim un drum de legatura, dar nici acesta nu este suficient. In comuna Santandrei lucreaza peste 3.000 de angajati, iar din cei peste 11.000 de locuitori, zilnic in jur de 70% naveteaza catre si dinspre Oradea”, a precizat Ioan Marcus, primarul comunei Santandrei.
In ce priveste drumul de legatura intre Oradea si Nojorid, acesta are o lungime totala de 8,3 km, fiind prevazut cu piste de biciclete cu o latime de 2,5 metri. Centura propriu-zisa, de la Oradea la Apateu, are o lungime de 5 km. Din acest drum va porni o bretea de legatura cu DN79 la intersectia cu drumul comunal care duce spre Livada, in lungime de peste 1,6 km, iar alta bretea de legatura cu DN79 va fi spre centrul comunei Nojorid. In continuare, acest drum se va intalni cu viitorul inel rutier metropolitan, un proiect al Consiliului Judetean Bihor care va face legatura intre DN79, DN76 si DN1.
Cele doua centuri, Santandrei si Nojorid reprezinta etapa II a proiectului „Cresterea accesibilitatii pe drumurile judetene in Zona Metropolitana Oradea” si au o valoarea totala de 84.394.118,95 lei, fara TVA.
Etapa I, aflata in executie la stadiul de peste 20%, prespunne realizarea Centurii Osorhei si reabilitarea drumului de 12 km dintre Osorhei si Copacel, DJ 767E, valoarea lucrarilor fiind de 108.275.129,09 lei, fara TVA. Firma PORR Construct executa lucrarile pe etapele I si II, termenul de executie fiind stabilit la 18 luni de la emiterea ordinului de incepere a lucrarilor (februarie 2023).
A treia etapa a proiectului prevede realizarea Centurii Biharia si a legaturii cu localitatea Paleu (5,6 km + 3,1 km), unde tocmai a fost desemnat constructorul format din asocierea dintre Dumexim si Consorzio Stabile EBG Group. Valoarea ofertei castigatoare este de 55.767.745,17 lei, fara TVA, iar termenul pentru depunerea contestatiilor este 16 august 2023.
„Pe drumurile nationale, la intrarea in zona metropolitana a Municipiului Oradea, in fiecare zi circula peste 20.000 de vehicule, iar numarul locuitorilor din comunele limitrofe a crescut foarte mult, astfel ca in ultimii ani a aparut o problema serioasa in ceea ce priveste traficul rutier atat de marfuri, cat si de persoane. Aceste proiecte degreveaza Centura Oradea si traficul care intra inutil in oras din lipsa de alternative. Asta inseamna o economie in bani pentru soferi, pentru ca se reduce consumul de carburant, timpul pe care il petrece omul in trafic, e vorba si de poluare, stres si toate celelalte. In fapt, pentru asta sunt gandite aceste proiecte, sa rezolve problemele reale ale oamenilor pe care le stim cu totii”, a adaugat Mircea Malan, vicepresedintele Consiliului Judetean Bihor.
Finantarea pentru proiectul „Cresterea accesibilitatii pe drumurile judetene in Zona Metropolitana Oradea” urmeaza sa fie asigurata din fonduri europene, prin Programul Operational Regional 2021 – 2027. Cererea de finantare pentru aceasta investitie si alte doua proiecte a fost depusa pe 1 august 2023.