Una dintre problemele cronice care incetinesc considerabil construirea autostrazilor tine de birocratie – mai precis, de solutionarea contestatiilor. Totusi, s-ar putea sa existe cel putin trei solutii pentri rezolvarea acestei probleme.
Cel care a avansat aceste trei solutii este ministrul Transporturilor, Catalin Drula, intr-un interviu oferit marti, 26 ianuarie 2021, pentru TVR.
Mai exact, Drula a avut in vedere semnarea contractelor dupa prima pronuntare a instantelor. In al doilea rand, ministrul a pledat pentru infiintarea unor completuri de judecata specializate, care sa judece doar astfel de dosare. Problema este ca momentan contestatiile la proiectele de autostrazi sunt acum solutionate de catre sectiile de contencios administrativ ale curtilor de apel, ceea ce agraveaza aglomerarea cu dosare cu care se confrunta deja aceste instante. Or, completele specializate ar urma sa degreveze instantele de contencios de sarcina dosarelor privind contestatiile. Cel putin asta sustine ministrul Drula!
„Asemenea complete exista in Germania. Am avut o discutie si cu CSM pe tema asta”, a punctat Catalin Drula.
A treia solutie se refera la combinarea studiului de fezabilitate cu proiectul, pentru care firma care le realizeaza sa fie raspunzatoare din punct de vedere legal.
„De multe ori, contestatiile se fac si de catre stat, la documentatii. Am avut o situatie unde documentatia avea 300 pagini de clarificari. Vrem sa schimbam asta”, a comentat demnitarul.
Pe de alta parte, exista si exemple de succes, a spus ministrul, dand exemplul lotului 1 al autostrazii Sibiu-Pitesti.
“In 2016, s-a urmarit ca toate sa se faca cum trebuie. Studiile arheologice, foraje, topografice, de mediu. Rezultatul a fost ca s-a finalizat proiectul la timp. Cel de care spuneam ca se inaugureaza anul asta, Targu Mures-Ungheni, e asemanator. Se va termina chiar inainte de termen. Mai bine stai 2 ani pentru documentatie, si faci lucrarea in doi ani decat sa stai doar cateva luni pentru documentatie si dupa aceea sa finalizezi in 8 ani”, a incheiat Drula.