Ministerul Transporturilor vine cu vesti privind achizitia primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din Romania. Societatea care a depus documentatia este asocierea formata din SC ALSTOM TRANSPORT SA (lider) si Linde Gaz Romania SRL (asociat), anunta secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
Valoarea achizitiei este cuprinsa intre 2.446.534.076,64 lei fara TVA si 4.168.505.273,28 lei fara TVA, iar durata contractului va fi de 213 luni.
In cadrul sedintei Comisiei de evaluare desemnata in cadrul licitatiei privind achizitia primelor trenuri nepoluante pe hidrogen din Romania, lansata de Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF), prin presedintele Stefan Roseanu si echipa ARF, au fost deschise ofertele.
Proiectul pilot, implementat de Autoritatea pentru Reforma Feroviara, vizeaza achizitia a 12 automotoare de 160 de locuri, precum si servicii de intretinere si reparatii a vehiculelor si alimentare cu hidrogen, pe termen lung.
“Aceste trenuri vor deservi prin servicii cu frecventa ridicata rutele din nordul Municipiului Bucuresti si judetul Ilfov, in conexiune cu judetele invecinate Arges, Dambovita si Giurgiu. Datorita fiabilitatii noilor vehicule, trenurile vor ajunge si pana in judetele Olt si Dolj”, spune Scriosteanu.
Astfel, se vor asigura serviciile de transport feroviar de calatori care vor conecta Capitala Romaniei cu:
- Aeroportul International Henri Coanda, precum si centrele urban-economice Chitila si Titu (la fiecare 30 de minute)
- Municipiile resedinta de judet Pitesti si Targoviste, precum si centrul urban-economic Gaesti (la fiecare ora)
- Municipiile resedinta de judet Craiova si Slatina, precum si centrul urban-economic Bals (de 4 ori pe zi)
- Municipiul Curtea de Arges (de 3 ori pe zi)
Finantarea proiectului de investitii se realizeaza prin Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR) si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Prin inlocuirea tractiunii diesel cu cea electrica bazata pe pile de combustie cu hidrogen se reduce poluarea din transporturi cu un echivalent a peste 600.000 euro pe an si, de exemplu, 18.348 tone CO2/an si 306 tone NOx/an, contribuind astfel la atingerea obiectivelor din strategiile europene si nationale de atingerea efectului net-zero al poluarii in 2050.