Romania devine un pol tot mai important pentru transportul intermodal de marfuri, in ciuda infrastructurii locale, datorita costurilor scazute si posibilitatii de a reduce impactul asupra mediului. Astfel, cererea pentru transport intermodal a crescut cu 50% in prima jumatate din an comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut, cu un interes predominant din domeniile retail, industrial si chimicale, conform datelor DSV Road, a treia cea mai mare companie de transport de marfuri din Europa.
Romania este tot mai importanta pe harta transportului intermodal (feroviar + rutier), insa dezvoltarea transportului de marfuri pe cale ferata este limitata de lipsa de investitii. Compania precizeaza ca transportul intermodal poate reduce cantitatea de CO2 cu pana la 70%.
In acest context, desi cererea pentru transportul intermodal (feroviar + rutier) este la cel mai ridicat nivel din ultimii ani, potentialul de crestere pe acest tip de transport este limitat de infrastructura feroviara deficitara din tara.
“Interesul companiilor pentru transportarea marfurilor pe rute feroviare si rutiere este la cel mai mare nivel din ultimii 10 ani, transportul intermodal fiind preferat in special pentru marfuri voluminoase si din categoria ADR. Iar acest interes crescut pentru intermodal este inregistrat chiar daca nu exista o retea feroviara puternica in Romania. Cea mai intensa activitate pe transport intermodal este in nodul Curtici, Arad, fiind si cel mai mare nod intermodal din Europa de Est, care este atractiv pentru investitori. Dar Curtici este doar o mica parte din potentialul infinit pe care l-ar avea Romania privind transportul feroviar. Daca infrastructura feroviara ar fi modernizata, tara noastra ar putea atrage investitii de milioane sau chiar miliarde de euro”, declara Sergiu Iordache, managing director DSV Road.
Pe fondul cererii crescute, intre lunile ianuarie si iunie 2023, DSV Road a transportat 219.000 de tone de marfa prin transport combinat feroviar si rutier, in special pentru companii din domeniile retail, industrial si chimicale. Astfel, transportul intermodal este pe locul doi in topul celor mai solicitate servicii de transport in cadrul companiei, dupa transportul de tip grupaj.
Transportul intermodal este ales de companiile din Romania pentru disponibilitatea capacitatii stabile de transport, pentru costurile mai putin fluctuante comparativ cu cele de transport rutier, pentru capacitatea utila de incarcare marita si, in mod special, pentru impactul redus asupra mediului inconjurator. Transportul intermodal poate reduce cantitatea de emisii de carbon cu pana la 70%.
„Anticipam o crestere semnificativa a cererii pentru transportul intermodal in Romania in viitorul apropiat. Alegerea acestui tip de transport se bazeaza pe capacitatea de incarcare extinsa si impactul redus asupra mediului in comparatie cu transportul rutier de marfuri. In consecinta, transportul intermodal este o solutie ideala pentru promovarea transportului verde. Companiile cauta tot mai mult solutii sustenabile pentru a obtine certificari de reducere a emisiilor de carbon, ca parte a strategiei lor ESG si din motive comerciale, iar noi, la DSV Road, avem responsabilitatea de a incuraja si de a facilita reducerea impactului asupra mediului si atingerea obiectivelor de sustenabilitate ale clientilor”, declara Mihai Teodorescu, country general manager Road Romania si Sustainability Ambassador.
De altfel, DSV Road are in plan dezvoltarea diviziei Green Transport, estimand, pana la finalul anului, o dublare a cererii pentru solutii de transport verde in Romania fata de 2022.
Alinierea la standardele si directivele Uniunii Europene a dus la o crestere a interesului companiilor pentru reducerea cantitatii de dioxid de carbon si, implicit, pentru implementarea solutiilor Green Transport de la DSV Road, printre care: monitorizarea cantitatii de CO2 prin cea mai avansata tehnologie de analiza – CO2 Reporting Tool, folosirea transportului rutier pe baza biocombustibilului si optimizarea lantului de aprovizionare pentru reducerea amprentei de carbon.
De asemenea, la nivelul grupului DSV este disponibil un fond de finantare in valoare totala de 1 miliard de coroane daneze (peste 134 milioane euro), din care pot fi atrase investitii in programe de ESG, de reducere a CO2 si de protejare a mediului in Romania. Compania are ca obiectiv reducerea cu pana la 40% a cantitatii de emisii de carbon pana in 2030, inclusiv in Romania.
Romania este una dintre cele mai importante piete din regiune pentru grupul danez DSV, prezent local de aproape 30 de ani. Astfel, pentru 2023, compania DSV Road se asteapta la o crestere a business-ului cu 10%, dupa ce anul trecut a inregistrat o cifra de afaceri de 70 de milioane de euro, mai mare cu 40% decat in 2021, datorita cresterii numarului de clienti si a cererii pentru toate tipurile de transport, in special grupaj si intermodal.
DSV Road este unul dintre cei mai mari transportatori din Romania si Europa, oferind servicii complete de transport – regim grupaj, incarcare partiala (less than truckload) si incarcare completa (full truck load), dar si servicii de transport pe baza de combustibil bio, ca parte din misiunea companiei de a reduce poluarea. DSV Road este una din entitatile juridice ale grupul DSV, prezent in Romania din 1994, alaturi de DSV Solutions si DSV Air&Sea.
Parte din grupul danez DSV Global Transport & Logistics, compania DSV are activitate in 13 orase din Romania. DSV ofera servicii complete de transport si logistica pe toate tipurile de transport (rutier, aerian, maritim si feroviar), servicii multimodale si servicii de depozitare si fulfilment pentru industrii ca retail, pharma, automotive si altele. De asemenea, pentru a proteja mediul inconjurator, compania a creat divizia green transport pentru servicii de transport verde si programe de sustenabilitate care reduc cantitatea de emisii de carbon.