Autostrada A3, portiunea de la Ploiesti la Brasov, sau „Autostrada zapezii” cum mai este denumita, vede, a cata oara in 18 ani, o noua posibilitate de a fi construita. Ministrul Transporturilor Catalin Drula a anuntat miercuri, 10 februarie 2021, pe pagina sa de facebook ca a fost finalizata licitatia pentru proiectarea autostrazii A3 Ploiesti-Comarnic-Brasov, urmand ca in zilele urmatoare sa se semneze si contractul cu firma castigatoare.
Inca un studiu de fezabilitate
Vorbim despre licitatia lansata la inceputul lunii septembrie 2020 pe Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP) avand ca obiect „Completare / Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru Autostrada Bucuresti – Brasov, tronson Ploiesti – Brasov” cu o valoare totala de 57.674.833,39 lei. Conform anuntului, durata contractului va fi de 107 luni (8 ani si 9 luni), fara posibilitate de reinnoire. Ar fi si culmea!
Este proiectul care presupune realizarea unui nou studiu de fezabilitate si intocmirea proiectului tehnic de executie pentru cei 58 de kilometri de autostrada.
Initial, de proiect s-au aratat interesate 7 firme de constructii, care conform precizarilor Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, au cerut zeci de clarificari. De altfel, constructorii nu s-au inghesuit foarte tare in realizarea acestui proiect pentru ca, sustineau cei de la Asociatia Pro Infrastructura la finele anului trecut, pretul contractului ar fi prea mic, reprezentand sub 1% din valoarea lucrarilor, or, fiind vorba despre o autostrada montata, ar trebuie sa fie vorba despre procente de 3-5%.
Trebuie precizat ca licitia pe care Catalin Drula o anunta cu incantare a fost lansata dupa ce Guvernul Orban anulase producedura de construire prin parteneriat public privat a A3 – portiunea Ploiesti-Brasov. Cu astfel de termene si obiective, este clar ca in urmatorul deceniu Valea Prahovei va arata ca in prezent.
Iata anuntul ministrului Transporturilor de pe Facebook:
“Astazi s-a finalizat licitatia pentru proiectarea autostrazii A3 Ploiesti-Comarnic-Brasov. Urmeaza in zilele urmatoare, dupa finalizarea formalitatilor, semnarea contractului cu firma de proiectare.
Ne asteptam – si am pus asta foarte clar in vedere proiectantului – ca din acest contract sa obtinem:
1) O documentatie tehnica de calitate, cu studii de teren (geologice, topografice, hidrologice, etc) facute temeinic.
2) Solutii tehnice moderne, demne de anul 2021. Cu tuneluri la Busteni si la Sinaia, nu cu traseu ‘la zi’, prin mijlocul statiunilor.
3) Livrarea documentatiei pe sectoarele critice pe un calendar accelerat.
Ploiesti-Brasov este o autostrada cu mult intarziata, iar lipsa ei duce la aglomeratia infernala de pe Valea Prahovei.
Pana vom putea circula pe A3 intre Ploiesti si Brasov, exista o serie de solutii pe care vrem sa le implementam impreuna cu autoritatile locale, pentru fluidizarea traficului: construirea unor pasarele pietonale acoperite, cu lifturi sau scari rulante si modernizarea celor existente; sensuri giratorii si pasaje la Sinaia, Busteni, Azuga, Predeal; o parcare noua la Busteni, in centru, astfel incat benzile de circulatie sa nu mai fie blocate de masini care stationeaza”.
Iata care sunt obiectivele asumate prin contract pentru realizarea Autostrazii A3 – tronsonul Ploiesti-Brasov:
„In cadrul contractului se vor presta urmatoarele servicii si se vor elabora urmatoarele documente:
• Completarea/ Revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF), tinand cont de aplicabilitatea in totalitate a legislatiei in vigoare (norme, normative, standarde, legi etc.);
• ElaborareaProiectului pentru Autorizarea Executarii Lucrarilor de Construire (PAC) si asistenta tehnica pana la obtinerea autorizatiei de construire de catre Beneficiar (CNAIR);
• Elaborarea Proiectului Tehnic de Executie (PTE), tinand cont de aplicabilitatea in totalitate a legislatiei in vigoare (norme, normative, standarde, legi etc.);
• Pregatirea documentatiei de atribuire a contractului/lor de executie lucrari si asistenta tehnica acordata Beneficiarului/ Autoritatii Contractante in perioada derularii procedurii/lor de licitatii pentru executie lucrari (daca va fi cazul);
• Intocmirea documentatiei suport si asistenta tehnica acordata Beneficiarului in vederea sustinerii cererii de finantare, atat pe parcursul procesului de pregatire a cererilor de finantare, cat si in perioada de evaluare a acestora de catre toate institutiile implicate in acest proces (MTIC-DGOIT si Comisia Europeana) (daca va fi cazul).
• Asigurarea asistentei tehnice, conform clauzelor contractuale, pentru proiectele elaborate, pe perioada executiei lucrarilor si pe perioada de notificare a viciilor, conform Legii nr.10/1995 – republicata, cu modificarile si completarile ulterioare (daca va fi cazul).
In conformitate cu prevederile art. 221 din Legea 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, si cu respectarea articolului 20 din Contractul de servicii, eventualele modificari care pot interveni in perioada de derulare a contractului, se refera la urmatoarele, fara a se limita la acestea:
a) generate de schimbari/modificari legislative/normative/STAS-uri/norme/ordine/instructiuni/etc.;
b) generate de solicitari ale Autoritatilor/Entitatilor ce elibereaza avize/acorduri/autorizatii/permise sau de alte entitati care au atributiuni in legatura cu proiectul (MT, MFE, Japers, Institutii Centrale si/sau Locale, ARR, Beneficiar, MAI, SRI, Verificatori Atestati, etc.);
c) privind prelungirea termenelor de predare a rapoartelor/livrabilelor (documentelor/documentatiei) (termene intermediare) precizate in Caietul de Sarcini, in conditiile in care nu se prelungeste durata contractului;
d) generate de mobilizarea slaba a personalului Prestatorului;
e) generate de inlocuirea personalului nominalizat de Prestator pentru indeplinirea contractului, la care s-au aplicat factori de evaluare;
f) generate de prelungirea duratei contractului, ca urmare a, dar nu exclusiv: f1 – prelungirea termenelor de predare a rapoartelor/livrabilelor; f2 – completarea documentatiei (Autoritatea Contractanta/Beneficiarul poate solicita completari la documentatie, chiar daca aceasta este intocmita in conformitate cu prevederile legale, datorita exigentelor MT sau altor entitati); f3 – intarzieri si/sau alte dificultati in obtinerea de catre Prestator a tuturor avizelor, acordurilor, permiselor si a autorizatiilor necesare; f4 – intarzieri in urma verificarii documentatiei de catre verificatorii atestati; f5- intarzieri cauzate de necesitatea prelungirii procedurilor de achizitie publica pentru atribuirea contractului/telor de achiziţie publica de execuţie lucrari (dupa caz);
g) generate de inlocuirea/introducerea subcontractantilor;
h) generate de inlocuirea personalului nominalizat pentru indeplinirea contractului, la care nu s-au aplicat factori de evaluare;
i) modificari generate de aplicarea legii privind monumentele istorice, realizarea auditului de siguranta rutiera, si daca este cazul, de elaborarea PUZ;
j) modificari generate de cerinte privind cercetare si lucrari arheologice; se realizeaza in conformitate atat cu prevederile Legii privind achizitiile publice nr. 98/2016, cu modificarile si completarile ulterioare si ale H.G. 395/2016, cu modificarile si completarile ulterioare, cat si cu prevederile contractuale si nu vor afecta caracterul general al contractului. Modificarile vor fi realizate ulterior semnarii contractului, in conformitate cu prevederile contractuale, numai in conditiile in care acestea nu reprezinta modificari substantiale in sensul prevederilor art. 221 alin. (7) din Legea nr. 98/2016 cu modificarile si completarile ulterioare. Prelungirea Perioadei de Prestare a Serviciilor se va realiza in conformitate cu prevederile articolului 20 din contractul de servicii. Mai multe informatii se regasesc in Contract”.
Scurt istoric al unei lucrari de infrastructura tergiversate de 18 ani
In 2002 au fost initiate primele demersuri in vederea realizarii autostrazii Bucuresti-Brasov in regim de parteneriat public-privat, dar contractele nu au fost incheiate.
Dupa o perioada in care proiectul a ramas intr-un con de umbra, in 2007 a iesit la rampa ministrul Transporturilor de la acea vreme, actualul premier Ludovic Orban, si a anuntat ca lucrarile la tronsonul Comarnic-Brasov vor incepe in toamna lui 2008, in regim public-privat. Contractul a fost atribuit, dar nu a mai fost semnat.
Dupa o alta perioada de controverse si contestatii, statul mai face o incercare de relansare, in ianuarie 2010. Contractul de concesiune pentru tronsonul Comarnic-Brasov este semnat, iar ministrul de atunci al Transporturilor, Radu Berceanu, anunta in premiera ca va aplica taxa de utilizare a autostrazii. In luna martie, reprezentantii Bincii Europene de Investitii (BEI) anuntau ca negocierile pentru finantarea constructiei autostrazii nici nu incepusera, pentru ca in aprilie Vinci-Aktor sa renunte la contract. Termenul de finalizare al Autostrazii Zapezii era, in 2010, anul 2014, scrie brasov.net
In 2011 proiectul a revenit pe lista proiectelor de investitii publice propuse pentru realizare prin parteneriat public-privat. In 2012 a fost o alta incercare esuata. In 2015, concesiunea celor 53 de kilometri de autostrada intre Comarnic si Brasov, contract semnat cu o asociere de firme, a picat.
In septembrie 2017, prim-ministrul de la acea vreme, Mihai Tudose, anunta o premiera in constructia de autostrazi: gestionarea intregului proiect Bucuresti-Comarnic-Brasov de catre Banca Mondiala, care urma sa acorde sprijin tehnic Romaniei pentru realizarea proiectului.
In iunie 2018, ministrul Transporturilor de atunci, Lucian Sova, a anuntat oprirea acordului cu Banca Mondiala pentru proiectul autostrazii Comarnic-Brasov, urmand ca autostrada sa fie construita printr-un parteneriat public-privat (PPP), monitorizat de directorul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, care a mai coordonat trei incercari similare in 2004, 2009 si 2015.
Data de 20 mai 2019 a intrat in istoria autostrazii ca fiind ziua in care au pornit primele excavatoare pe santierul Comarnic-Brasov, tronsonul dintre Cristian si Rasnov.
La finalul lui 2019, PSD a pierdut guvernarea, la putere venind liberalii care s-au opus unui parteneriat public-privat. Astfel, licitatia lansata in 2018 pentru realizarea prin PPP a autostrazii Ploiesti – Comarnic – Brasov a fost anulata in primavara acestui an, dupa ce Guvernul condus de Ludovic Orban a decis sa transfere proiectul de la Comisia Nationala de Strategie si Prognoza la Ministerul Transporturilor.
autostrada „montata” ????????????