Drumul expres Arad-Oradea ar putea primi acordul de mediu in jurul datei de 12 august. Documentatiile sunt in consultare publica pe site-ul ANPM. A fost finalizat si aprobat Studiu de Fezabilitate de catre toate entitatile administrative implicate in proiect, adica Primaria Arad si Primaria Oradea, respectiv Consiliile Judetene Arad si Bihor.
“Suntem in etapa de obtinere a Acordului de Mediu. In 22 mai au fost depuse Raportul privind impactul asupra mediului (RIM) si Studiul de evaluare adecvata (SEA). Urmeaza sa avem dezbateri publice in perioada 26-29 privind Documentatiile de mediu care au fost depuse la Oradea, Salonta, Chisineu-Cris si Arad. Conform estimarilor, Acordul de mediu va fi emis in jurul datei de 12 august. In paralel lucram la intocmirea documentatiei suport pentru depunerea si sustinerea aplicatiei de finantare”, spune Iustin Cionca, presedintele Consiliului Judetean Arad.
In acelasi timp se parcurg si etapele de avizare a Solutiei tehnice la CNAIR, fapt pentru care proiectul a fost supus unui Audit de Siguranta Rutiera.
“Conform auditului, proiectul este unul calitativ, care raspunde tuturor cerintelor de siguranta a traficului. Urmare a acestui Audit, solutiile Studiului de Fezabilitate vor fi supuse aprobarii Consiliului Tehnico-Economic al Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere”, adauga Cionca.
Urmatorul pas dupa obtinerea Acordului de Mediu este aprobarea proiectului in Consiliul Tehnico-Economic al Ministerului Transporturilor, cat si in Comitetul Interministerial, iar dupa obtinerea tuturor avizelor sa ajunga pe masa Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.
Documentatiile sunt in consultare publica pe site-ul ANPM. Sunt programate si 4 dezbateri publice in ultima saptamana din iunie in Oradea, Salonta, Arad si Chisineu Cris.
Lucrarile vor fi impartite in trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chisineu Cris si Chisineu Cris – Arad.
Valoarea totala estimata a proiectului, conform Studiului de Fezabilitate, este de 10,7 miliarde lei (10.710.315.053,99 lei), inclusiv TVA. Finantarea va fi asigurata din fonduri europene.
In cadrul studiilor de mediu au fost analizate efectele potentiale ale proiectului drumului expres asupra ariilor naturale din zona, asigurarea trecerii de o parte si de alta a noului drum a speciilor de fauna din arealul proiectului si s-au stabilit masurile de reducere a impactului lucrarilor.
Sunt studiate si efectele asupra sanatatii populatiei, biodiversitatii, apei, aerului si solului.
Traseul traverseaza zone deschise: terenuri agricole si pajisti.
Proiectul traverseaza cursul raurilor Crisul Alb si Crisul Negru, prin intermediul unor poduri. In zona Chisineu Cris, pentru a reduce impactul asupra habitatelor, a fost adoptata solutia mutarii traseului drumului si a nodului rutier in asa fel incat sa nu afecteze ariile naturale protejate din zona.
”Tinand seama de faptul ca traseul drumului expres Arad Oradea nu se suprapune peste siturile de interes comunitar Natura 2000, la sfarsitul lunii iunie, dupa finalizarea acestei ultime etape de consultare publica, putem obtine si avizul de mediu. In aceasta perioada, avand in vedere reconfigurarea traseului pe teritoriul judetului Arad in zona limitrofa orasului Chisineu Cris, realizam ultimele foraje pe noul amplasament si lucram la identificarea proprietarilor de terenuri de pe noul culoar de expropriere. In cursul lunii iulie ne propunem sa obtinem avizele necesare pentru adoptarea hotararilor de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici si pentru exproprierea terenurilor afectate de proiect”, spunea Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor, la finalul lunii mai.
In aceste conditii, in luna august ar putea demara procedura de licitatie pentru selectarea constructorilor ce vor realiza cele 3 tronsoane in care este impartit drumul, afirma Bolojan.