PROBLEME DIN CAUZA BLUE AIR – Ajutorul oferit de Guvernul Romaniei companiei Blue Air este investigat de Comisia Europeana

Comisia Europeana investigheaza daca ajutorul de stat acordat de Guvern companiei aeriene Blue Air respecta normele Uniunii Europene. Compania low-cost se confrunta cu dificultati financiare din 2019 si a primit ajutor din partea autoritatilor romane in anul 2020 pentru a depasi dificultatile generate de pandemie. Insa din noiembrie 2022 compania a incetat sa functioneze, deoarece autoritatile romane i-au suspendat temporar licenta de operare din cauza situatiei financiare. Statul roman nu a incercat sa recupereze ajutorul acordat si sa restructureze compania, ci a continuat sa ajute Blue Air, ceea ce a ridicat suspiciniuni Comisiei.

Astfel, Comisia Europeana a deschis acum o investigatie aprofundata pentru a evalua daca anumite masuri de sprijin adoptate de statul roman in favoarea companiei aeriene Blue Air Aviation sunt in conformitate cu regulile UE privind ajutoarele de stat.

Din noiembrie 2022, Blue Air a incetat sa functioneze, deoarece autoritatile romane i-au suspendat temporar licenta de operare, din cauza situatiei financiare a societatii.

In august 2020, Comisia a aprobat doua masuri in favoarea Blue Air:

(i) o garantie publica de aproximativ 28 milioane euro (aproximativ 137 milioane lei) pentru compensarea prejudiciilor rezultate din pandemia de coronavirus si restrictiile de calatorie impuse de Romania si alte tari pentru a limita raspandirea virusului;

(ii) o garantie publica de aproximativ 34 de milioane de euro (aproximativ 164 de milioane de lei) pentru un imprumut de salvare destinat sa acopere partial nevoile de lichiditate ale Blue Air pentru urmatoarele sase luni.

Romania s-a angajat sa se asigure ca garantia publica a imprumutului de salvare va fi reziliata dupa sase luni sau ca va comunica Comisiei de evaluare a ajutorului de stat fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzator de restructurare pentru Blue Air.

In aprilie 2021, Romania a comunicat pentru prima data Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 – septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garantiei aferente imprumutului pentru salvare la sase ani (perioada in care sunt incluse cele sase luni initiale ale ajutorului de salvare), permitandu-se astfel rambursarea ajutorului pana in 2026, prevede masuri de restructurare si preconizeaza o finantare privata.

In noiembrie 2022, statul roman a rambursat imprumutul si a preluat o participatie de 75% in societatea Blue Air.

In aceasta etapa, Comisia este preocupata de faptul ca planul de restructurare si masurile de ajutor puse in aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, in special cu Orientarile privind ajutoarele pentru salvare si restructurare.

Comisia va efectua o investigatie detaliata pentru a stabili daca preocuparile sale initiale sunt confirmate.

In special, Comisia va examina daca:

– planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fara ajutor de stat suplimentar sau continuu;

– contributia proprie a Blue Air sau contributiile de pe piata la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente si nu implica acordarea de ajutor, astfel incat sa se asigure faptul ca ajutorul de restructurare este proportional;

– exista masuri adecvate pentru a se limita denaturarile concurentei create de ajutorul de restructurare pe piata interna a serviciilor de transport aerian.

Initierea unei investigatii aprofundate ofera Romaniei si partilor terte interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observatii. Faptul ca a fost initiata o investigatie nu anticipeaza in niciun caz rezultatul acesteia, precizeaza CE.

Normele UE privind ajutoarele de stat, in special Orientarile privind ajutoarele pentru salvare si restructurare, permit statelor membre sa sprijine, in anumite conditii stricte, intreprinderile aflate in dificultate. Mai precis, se poate acorda ajutor pentru o perioada de pana la sase luni. Dupa aceasta perioada, fie ajutorul trebuie sa fie rambursat, fie statul membru trebuie sa notifice Comisiei un plan de restructurare pentru a fi evaluat in conformitate cu normele privind ajutoarele de stat.

Pentru ca ajutorul de restructurare sa fie aprobat, planul trebuie sa asigure faptul ca viabilitatea intreprinderii poate fi restabilita fara niciun alt sprijin din partea statului, ca societatea contribuie intr-o masura suficienta la costurile de restructurare si ca denaturarile concurentei generate de ajutor sunt eliminate cu ajutorul unor masuri de compensare care includ, in special, masuri structurale sau comportamentale.

Articolul precedentPASAJ SUPRATERAN LA IESIREA DIN OSORHEI SPRE CLUJ – Investitia va fi construita cu fonduri europene si va decongestiona traficul de pe centura Osorhei
Articolul următorACHIZITII IN TRANSPORTURI – TTS cumpara operatorul portuar Decirom cu 21,8 milioane euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.