Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Compania Nationala „Administratia Porturilor Dunarii Maritime” SA Galati vor sa investeasca 109,89 milioane lei in modernizarea Portului Tulcea. Va fi creat un cheu vertical, cheul vertical va fi reabilitat, se va construi un front de acostare nou, un teritoriu portuar si o platforma de circulatie, arata un proiect de Hotarare de Guvern pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investitii “Dezvoltarea Portului Tulcea – Etapa I”.
Scumpirea materialelor de constructii aproape au dublat pretul proiectului, de la 64,24 milioane lei, cat estima studiul de fezabilitate, la 109,89 milioane lei.
Durata de executie este de 18 luni.
Portul Tulcea este unul dintre principalele porturi de pe sectorul maritim al Dunarii.
Obiectivul de investitii se va proteja antiseismic.
„Prin realizarea lucrarilor se vor crea premisele pentru atragerea de investitii private in Portul Tulcea si cresterea traficului de marfuri derulat prin port. Operarea navelor se va face in conditii de siguranta si eficienta. Prin aprobarea indicatorilor tehnico – economici pentru obiectivul de investitii “ Dezvoltarea Portului Tulcea – Etapa I” se vor putea accesa fonduri europene nerambursabile, disponibile prin POIM 2014 – 2020 si POT 2021 – 2027”, arata documentul.
Studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investitii “Dezvoltarea Portului Tulcea – Etapa I” a fost avizat in CTE-MT cu Avizul nr. 54/63 din 01.07.2019 si in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 47 din 12.09.2019. Indicatorii tehnico – economici au fost aprobati prin HG nr. 142/2020. Valoarea investitiei era de 64.246.211 lei cu TVA, arata nota de fundamentare.
Tot in anul 2020, in urma desfasurarii procedurii de achizitie, au fost incheiate Contractul de lucrari nr. 6276/2020 – Proiectare si Executie Lucrari din cadrul Proiectului ”Dezvoltare Port Tulcea – Etapa I” LOT I – Port Industrial si Contractul de lucrari nr. 6277/2020 – Proiectare si Executie Lucrari din cadrul Proiectului ”Dezvoltare Port Tulcea – Etapa I” LOT II – Port Comercial. In ambele contracte au fost realizate cheltuieli legate de proiectare, organizare de santier si lucrari efective.
”Cresterea preturilor la materialele de constructii, coroborat cu iminenta razboiului si imposibilitatea procurarii unor materiale din Ucraina, au condus la imposibilitatea executarii contractelor de executie, contractantul celor doua loturi ale investitiei aratand, in notificarile transmise, ca aceasta crestere a preturilor depaseste limita maxima admisa pentru ajustarea pretului contractului, ceea ce a condus la incetarea contractului conform clauzei 66 (art. 7 din OUG nr. 64/2022) din contractele de lucrari”, releva documentul.
Portul Industrial:
- reabilitarea danei maritime existente;
- prelungirea danei maritime spre aval cu 100 m, in dreptul danei fluviale existente;
- realizarea unui teritoriu portuar nou de cca. 4.000 mp (100 m x 40 m) in spatele prelungirii danei maritime;
- realizarea infrastructurii caii de rulare cu ecartament de 10,875 m pentru macaralele portic de 16tx32m sau alte echipamente de cheu;
- relocarea si reabilitarea retelei de alimentare cu energie electrica;
- realizarea lucrarilor (tablouri electrice si hidranti de cheu) pentru deservirea navelor acostate;
- realizarea unei retele de colectare a apelor menajere cu statie de epurare montare hidranti pentru alimentarea cu apa a navelor;
- realizarea dragajelor in zonele colmatate.
Portul Comercial:
- realizarea de cheuri verticale;
- realizarea unei file de rulare macarale portuare;
- reabilitarea si reconfigurarea retelei de alimentare cu energie electrica si prevederea de tablouri electrice pentru alimentare nave;
- montarea la dane a unor hidranti pentru alimentarea cu apa a navelor;
- realizarea canalizarii pluviale magistrale;
- reabilitarea drumului de acces auto in port;
- realizarea dragajelor in fata cheului.
Avand la baza urmatoarele elemente:
- necesitatea modificarii solutiei din studiu de fezabilitate pentru grinzile de rulare, datorita notificarii operatorului portuar privind echipamentul folosit pentru macara cu ecartament marit de la 10,875 m (in SF) la 15,30 m (in PT+DE), implicit a incarcarii pe suprastructura caii de rulare datorita diferentei de greutate a echipamentului;
- modificarea tipului de palplanse din SF datorita impingerilor umpluturii cheului prin modificarea incarcarilor initiale si a ancorajelor, respectiv a solutiei de ancorare a palplanselor;
- modificarea materialului de umplutura pentru suprastructura prin solutia proiectata a unui blocaj de piatra care sa preia impingerile din suprastructura si ancoraje;
- modificarea punctului de bransare pentru reteaua de alimentare cu apa la Portul Comercial de la 510 m la 94 0m, conform Avizului Aquaserv SA Tulcea;
- cresterea preturilor la materialele de constructii, pentru perioada iulie 2019 – august 2022;
- ajustarea valorii contractelor, conform clauzelor contractuale, depaseste valoarea initiala aprobata prin hotarare a Guvernului a fost actualizat devizul general al investitiei si este necesara reaprobarea indicatorilor tehnico – economici
Noua valoare a investitiei este de 109.897.493 lei, cu TVA. Documentatia a fost avizata in CTE – MTI cu Avizul nr. 200/209/27.12.2022 si in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 3/24.02.2023.
Portul Tulcea este inclus in reteaua de transport de interes european (TEN-T). Portul Tulcea este amplasat pe Dunare intre Mm 42 si Mm 34 si dispune de 4 amplasamente aflate in administrarea Companiei Nationale «Administratia Porturilor Maritime» – S.A. Galati (APDM): portul industrial, portul comercial, dana AMIC balastiera si portul Marina. Compania Nationala «Administratia Porturilor Maritime» – S.A. Galati s-a infiintat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 518/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si functioneaza ca societate pe actiuni sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI).
Dezvoltarea traficului de marfuri in portul Tulcea (Portul Industrial si Portul Comercial) depinde de conditiile de operare ale marfurilor, conditiile de stationare a navelor si facilitatile pe care infrastructura portuara o poate asigura in orice anotimp. Expertizele tehnice realizate pentru portul Industrial si portul Comercial au constatat o serie de deficiente cum ar fi: fronturi de acostare pereate si colmatate, lipsa teritorii portuare pentru depozitarea marfurilor, lipsa retelelor de utilitati la danele de acostare (energie electrica si apa), lipsa canalizarii pluviale si o serie de deficiente datorate pozitionarii unor elemente de infrastructura.
Pentru modernizarea portului, APDM a realizat un studiu de fezabilitate pentru obiectivul de investitii “Dezvoltarea Portului Tulcea – Etapa I”. Din studiul de fezabilitate au rezultat urmatoarele lucrari principale necesare a se realiza in Portul Tulcea: