In prima jumatate a acestui an va fi deschis accesul la finantare europeana pentru proiecte de infrastructura de transport in valoare de 9,4 miliarde de euro, prin Programul Transport 2021 – 2027. Astfel, in perioada martie – iunie 2023 urmeaza lansarea a 13 apeluri de proiecte destinate investitiilor in infrastructura rutiera si feroviara a Romaniei, dar si dezvoltarii mobilitatii sustenabile in nodurile urbane si infrastructurii navale.
Aproape jumatate din bugetul Programului Transport (4,46 miliarde euro) este destinat constructiei de autostrazi si drumuri expres.
Printre oportunitatile strategice incluse in Programul Transport se numara Autostrada Sibiu-Pitesti, drumul de mare viteza Pitesti Craiova, extensia magistralelor de metrou Bucuresti, complexul feroviar metropolitan Bucuresti, trenuri metropolitane in Cluj-Napoca, Iasi, Brasov si Timisoara, dezvoltarea si modernizarea porturilor dunarene strategice, precum si a portului Constanta.
„Banii europeni pe care Romania ii are la dispozitie in acest moment pentru infrastructura de transport reprezinta un buget record de aproape 18 miliarde de euro. Programul Transport are cea mai mare alocare dintre toate programele aferente perioadei 2021 – 2027: sunt 9,62 miliarde de euro pe care ii vom putea investi in autostrazi, cai ferate, transport urban sau extinderea cailor navigabile, iar apelurile pentru proiecte se vor deschide in cel de-al doilea trimestru al acestui an. Pentru 2023 sunt programate 13 apeluri de proiecte care insumeaza 9,4 miliarde de euro, alte doua apeluri urmand a fi lansate anul viitor. Proiectele pe care le putem finanta din acesti bani vor construi un fundament solid pentru redresare economica si dezvoltare pe termen lung, dar si pentru reducerea decalajelor de dezvoltare fata de alte state membre ale Uniunii Europene. Fondurile europene reprezinta unica noastra sursa pentru finantarea marilor proiecte, am beneficiat de ele de 2 exercitii finantare si astazi mergem impreuna pe autostrada Arad-Timisoara-Lugoj, Autostrada Sebes-Turda si Autostrada Sibiu-Orastie. Mai departe, oportunitatile pentru acest sector sunt mai multe ca niciodata, iar capacitatea de absorbtie si cresterea ritmului de implementare a proiectelor ramane marea noastra provocare”, a declarat ministrul Investitiilor si Proiectelor europene, Marcel Bolos.
Principalul obiectiv al Programului Transport este recuperarea decalajului de dezvoltare a infrastructurii de transport a Romaniei, asigurand, in acelasi timp, atingerea obiectivelor europene de reducere a emisiilor de carbon si transferul spre o mobilitate durabila si sigura.
Rezultatele asteptate in urma implementarii Programului Transport sunt:
- 632 km drumuri noi sau reabilitate;
- 488 km cai ferate noi sau reabilitate;
- 223 infrastructuri pentru combustibili alternativi (puncte de realimentare/reincarcare);
- 3.390 km – lungimea totala a drumurilor dotate cu elemente de siguranta rutiera;
- 16 gari si halte feroviare noi sau modernizate;
- 40 trenuri achizitionate;
- 12 km linii noi de tramvai si metrou;
- 66 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FC);
- 150 km linii de tramvai si metrou reconstruite sau modernizate (FEDR);
- 70 km cail navigabile interioare noi, reabilitate sau modernizate;
- 8 conexiuni intermodale noi sau modernizate.
Categoriile de beneficiari eligibili pentru proiectele finantate prin Programul Transport
Vor putea depune cereri de finantare:
- Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere(CNAIR);
- Compania Nationala de Investitii Rutiere (CNIR);
- Directiile Regionale de Drumuri si Poduri ale CNAIR (DRDP);
- Unitati Administrativ-Teritoriale (UAT);
- Politia rutiera;
- Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI);
- Compania Nationala de Cai Ferate (CN CFR SA);
- Autoritatea pentru Reforma Feroviara (ARF);
- Metrorex SA;
- Autoritatile Publice Locale (APL);
- Administratorii porturilor maritime si fluviale;
- Administratorii de cai navigabile;
- Operatori Portuari Privati/Operatori de transport naval /Operatori de terminale logistice.
De asemenea, pot fi finantate proiecte in parteneriat:
- intre CNAIR si Unitati Administrativ-Teritoriale;
- intre Unitati Administrativ-Teritoriale si Directiile Regionale de Drumuri si Poduri;
- intre operatori feroviari de transport de calatori si Autoritatea pentru Reforma Feroviara/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
- intre Unitati Administrativ-Teritoriale;
- intre Unitati Administrativ-Teritoriale si Compania Nationala de Cai Ferate/Autoritatea pentru Reforma Feroviara/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii/Metrorex;
- intre Autoritatile Publice Locale;
- intre Autoritatile Publice Locale (inclusiv asocieri ale acestora) si CNCFR SA si/sau Autoritatile Publice Locale/Ministerul Transporturilor si Infrastructurii;
- intre beneficiari (transport naval si multimodal).
Separat de Programul Transport 2021-2027, Romania beneficiaza de investitii strategice importante si prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Resursele financiare alocate sunt de aproximativ 7,6 miliarde de euro si vor acoperi o parte din necesarul total de investitii la nivel national, astfel incat, pentru a le maximiza impactul, aceste resurse vor fi directionate catre acele interventii capabile sa genereze cea mai mare valoare adaugata in conformitate cu strategiile nationale si ale blocului european.