CALEA FERATA BRASOV-SIMERIA, EXECUTATA PE PRETURILE STABILITE IN 2017 – Ministerul Transporturilor cere majorarea valorii contractelor de exectie pentru modernizarea caii ferate, motivat de cresterile de preturi

Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica proiectul de hotarare privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunile 1. Brasov – Apata, 2. Apata – Cata si 3. Cata – Sighisoara”.

Concret, Ministerul Transporturilor propune Executivului majorarea valorii contractelor de la 8,4 miliarde lei ( 8.446.112 mii lei) la 11,3 miliarde lei.

Motivatia, justificata din punctul nostru de vedere, este data de actualizarea preturilor lucrarilor la zi, dat fiind ca valoarea initiala a fost stabilita la data de 30 iunie 2017:

„Avand in vedere contextul economic, marcat de cresteri semnificative si continue ale preturilor, cu precadere incepand cu anul 2021, atat la materialele de constructii, cat si la carburanti, energie electrica, manopera, servicii, cu impact semnificativ asupra costurilor, toti acesti factori au influentat actualizarea valorii pretului contractelor prin aplicarea Instructiunilor DGPET nr. 8/27.07.2022 si nr. 2/14.12.2023, respectiv prin aplicarea unor formule de calcul prevazute in cadrul O.G. 15/2021 si O.U.G. 64/2022”.

Pentru realizarea proiectului de reabilitare a liniei de cale ferata sunt in derulare 2 contracte de executie lucrari, respectiv:

  1. Contractul nr. 84/22.09.2020 avand ca obiect „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin-Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2. Apata – Cata”, incheiat cu Asocierea AKTOR S.A., Alstom Transport S.A. si Arcada Company S.A., denumita „Asocierea RailWorks”, lider al Asocierii fiind declarat AKTOR S.A., la o valoare de contract acceptata de 2.723.081.259,87 lei, fara TVA si cu o durata initiala de executie a lucrarilor de 48 luni de la data Ordinului de Incepere;

  2. Contractul nr. 16/05.03.2020 avand ca obiect „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunile: 1. Brasov – Apata si 3. Cata – Sighisoara”, incheiat cu Asocierea Alstom Transport SA (lider), Aktor Technical Societe Anonyme, Arcada Company SA, Euro Construct Trading 98 SRL, la o valoare de contract acceptata de 2.979.386.423,41 lei fara TVA si cu o durata initiala de executie a lucrarilor de 48 luni de la data Ordinului de Incepere;

Potrivit proiectului de hotarare, finantarea obiectivului de investitii se va realiza din fonduri externe nerambursabile, conform Contractelor de finantare CEF (No INEA/CEF/TRAN/M2014/1042049 si No INEA/CEF/TRAN/M2015/1131642), de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, precum si din veniturile proprii ale Companiei Nationale de Cai Ferate ,,C.F.R.’’ – S.A., conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.


Astfel, dupa o actualizare a preturilor, valoare totala a investitiei va fi de 11.364.999 mii lei, TVA inclus.

Dupa finalizarea lucrarilor ,,Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunile 1. Brasov – Apata, 2. Apata – Cata si 3. Cata – Sighisoara”, oficialii anticipeaza urmatoarele beneficii:

  1. circulatia trenurilor de calatori cu o viteza maxima de 160 km/h si a trenurilor de marfa cu o viteza maxima de 120 km/h;

  2. punerea in operare comerciala a sistemului ETCS/ERTMS nivel 2 in conditiile respectarii documentelor europene privind specificatiile tehnice de interoperabilitate;

  3. reducerea costurilor de exploatare atat in domeniul conducerii traficului, cat si al intretinerii instalatiilor de semnalizare feroviara;

  4. imbunatatirea conditiilor de siguranta a traficului feroviar.

Beneficiul final, anticipat in urma executarii acestui proiect, este de a obtine un sistem structural complet operational al sectiunii de cale ferata, care sa respecte in totalitate regulamentele si directivele UE privind interoperabilitatea.

Articolul precedentTERITORIILE PORTULUI MIDIA, INTEGRATE IN PORTUL CONSTANTA – Guvernul a aprobat reorganizarea administrativa si operationala. Se extinde regimul de zona libera
Articolul următorCONTROL PE LOTUL 3 A7 PLOIESTI-BUZAU – Secretarul de stat Irinel Scriosteanu a efecutat o vizita neanuntata pe lotul 3 Pietroasele – Buzau

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.