Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a lansat in dezbatere publica proiectul de Hotarare de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii ,,Drum de conectivitate la drumul de mare viteza Dej – Bistrita’’, judetul Cluj. Vorbim despre un sector de drum in lungime totala de 1,66 km, pentru care autoritatile au prevazut o durata de executie a proiectului de 24 luni.
Drumul este prevazut cu 2 benzi de circulatie 2×3,50 m, spatiu verde, pista de biciclete si trotuar, pozitionate pe partea stanga a drumului.
Necesitatea acestui drum este motivata, conform notei de fundamentare a proiectului de act normativ, de actuala situatie din Municipiul Dej, care este traversat de drumul national DN 1C, iar in partea de nord-est acesta se intersecteaza cu DN 17, in zona administrativa, sectoarele de drum avand si functiuni de strada, respectiv strada 1 Mai si strada Bistritei si cunde se formeaza constant cozi de masini.
Ca atare, precizeaza Ministerul Transporturilor, „pentru scoaterea traficului greu si de tranzit din interiorul municipiului este prevazuta realizarea unui drum care sa ocoleasca zona urbana, sa asigure conexiunea intre DN 1C ( str. 1 Mai) – DN 17 ( str. Bistritei) si totodata sa asigure conectivitatea cu viitorul drum de mare viteza Dej — Bistrita, avand in vedere ca traseele existente preiau tot traficul de tranzit pe directia Cluj – Napoca — Baia Mare si Cluj-Napoca — Bistrita, ce conduce frecvent blocaje de trafic cu timpi de asteptare foarte mari. Prin realizarea acestui obiectiv se urmareste fluidizarea traficului in zona de referinta, sporirea masurilor de siguranta rutiera, reducerea timpilor de deplasare„.
Proiectul prevede insa si factori de risc, autoritatile precizand ca „Obiectivul se va proteja antiseismic conform prevederilor Normativului ”Cod de proiectare seismica P 100-1/2013”, cu modificarile si completarile ulterioare”.
In cadrul studiului de fezabilitate au fost analizate doua variante pentru alcatuirea structurii rutiere, dar s-a agreat prima varianta care prevede o constructie pe structura rutiera semirigida, avand valoarea estimata 178.799.172,75 lei, reprezentand 35.935.198,28 euro, din care C+M: 156.415.707,02 lei cu T.V.A reprezentand 31.436.551,78 euro. (1 euro = 4,9756 lei/ 30.09.2024).
S-au avut in vedere punctele obligate de racordare la cele doua drumuri nationale existente, gabaritul de trecere peste liniile CF, si ale podului peste Somes. Intersectiile cu DN 1C si DN 17 de la cele doua capete ale drumului nou vor fi amenajate cu sensuri giratorii, avand raza interioara de 6.00 m, supralargire de 2.00 m, benzi de circulatie in giratie de 5.50 m si raza exterioara de 25.00 m. Se prevad insule separatoare intre benzile de intrare iesire.
Vor fi realizate pe acest traseu si trei lucrari de arta, respectiv doua poduri:
Pod nou cu 1 deschidere peste raul Somes (1—99.00 m) — L=105.20 m
Podul are structura mixta otel-beton cu schema statica de arc cu tirant o deschidere de 99.00 m si o lungime totala de 105.20 m. in sens transversal podul este prevazut cu o parte carosabila de 8.00 m; pista de biciclisti de 2.00 m si doua trotuare a cate 1.50 m (stanga) respectiv de 2.00 m partea dreapta.
Pod peste canal colector cu o singura deschidere (1=24.00 m) — Ltotala=30.20 m
Podul este prevazut cu o singura deschidere de 24 m, realizat din IO grinzi prefabricate din beton precomprimat tip T cu inaltimea de 1.05 m avand o lungime totala de 30.20 m. Gabaritul podului, in sens transversal are prevazut o parte carosabila cu latimea de 8.00 m, o pista de ciclisti de 2.00 m latime si un trotuar de I .50 m latime pe partea stanga si un trotuar de 2.00 m latime pe partea dreapta. Spatiul de libera trecere pe sub pod va fi de aproximativ 3.50 m.
Pasaj superior peste Magistrala CF 412
Pasajul superior cu 9 deschideri (4×30.00 m + 1×76.90 m + 4×30.00 m), are lungimea totala de 497.00 m, este situat intr-o curba la dreapta cu raza de 360.00 m. Gabaritul pasajului, in sectiune transversala, include partea carosabila cu latimea de 8.00 m, o pista de ciclisti de 2.00 m latime si un trotuar de 1.50 m latime pe partea stanga si un trotuar de 2.00 m latime pe partea dreapta.
Realizarea obiectivului de investitii conduce la scoterea traficului greu si de tranzit din interiorul municipiului, asigurand:
dezvoltarea economica a zonei;
imbunatatirea conditiilor social – economice si de mediu;
imbunatatirea conditiilor de viata a locuitorilor;
asigurarea infrastructurii rutiere necesare dezvoltarii economiei locale;
crearea de oportunitati de ocupare a fortei de munca din zona;
crearea de noi locuri de munca;
asigurarea mobilitatii fortei de munca;
imbunatatirea calitatii mediului din zona de implementare a proiectului (reducerea nivelului de zgomot a vehiculelor aflate in circulatie);
cresterea sperantei de viata datorita facilitatilor mai bune pentru sanatate si a reducerii poluarii;
reducerea nivelului de expunere la poluarea aerului si sonora a oamenilor din zona.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.