TAROM S-AR PUTEA REDRESA IN SFARSIT – Tarom vrea profit net de 278 milioane lei in acest an, primul profit dupa 17 ani

Tarom estimeaza un profit net de 278,53 milioane lei in acest an, de la pierderi de 99,47 milioane lei in 2023. Veniturile totale sunt preconizate la 2,333 miliarde lei, in timp ce cheltuieli totale sunt bugetate la 2,054 miliarde lei.

Tarom ar putea astfel sa revina pe profit dupa 17 ani, ultimul an cu rezultat net pozitiv fiind 2007.

Pierderea preliminata/realizata in anul 2023 a fost in valoare de 99.471.170 lei, iar in urma masurilor din planul de restructurare corelate cu Business Planul, pentru anul 2024 este prognozat un rezultat pozitiv, respectiv profit, in valoare de 278.530.870 lei, in crestere fata de rezultatul anului 2023 si care ar urma sa acopere partial din pierderile provenite din anii precedenti, iar platile restante ar urma sa scada de la valoarea preliminata/realizata in anul 2023 de 340.673.320 lei la valoarea estimata de 115.022.460 lei la finalul anului 2024”, arata proiectul privind bugetul companiei in 2024, pus in dezbatere de Ministerul Transporturilor.

In proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pentru anul 2024, a fost estimat un rezultat brut pozitiv, respectiv profit in valoare de 278.530.870 lei, in crestere fata de nivelul preliminat/realizat al pierderii aferente anului 2023, care a fost de 99.471.170 lei.

 Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – legea nr. 421/2023, in valoare de 12.106 lei/salariat, a fost estimat in crestere cu 11,01% fata de cel preliminat/realizat in anul 2023, in conformitate cu prevederile art. 73, alin. (11) din Legea nr. 421/2023.

Numarul de personal, in conformitate cu Business Planul, prognozat la finele anului 2024 de 1.313 salariati, a fost prognozat in scadere cu o persoana fata de cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli aferent anului 2023, prin Ordinului MTI nr. 1270/2023.

Platile restante sunt prognozate, in anul 2024, la valoarea de 115.022.460 lei, in scadere cu 66,24%, respectiv cu suma de 225.650.860 lei fata de nivelul preliminat/realizat al acestora in anul 2023 care a fost de 340.673.320 lei.

Creantele restante, in valoare de 11 milioane lei, au fost programate in scadere cu 30,87% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.

Sursele de finantare a investitiilor au fost estimate in anul 2024 la valoarea de 236.105.370 lei, prognozate in crestere cu 2.397,22%, respectiv cu suma de 226.650.640 lei fata de cele preliminate/realizate in anul 2023, fiind prevazute din:

– surse proprii – in valoare de 126.810.680 lei;

– alocatii de la buget (din ajutorul de stat de restructurare) – in valoare de 109.294.690 lei.

Cheltuielile pentru investitii, programate pentru anul 2024 la valoarea de 180.429.270 lei, au fost estimate in crestere cu 1.808,35%, respectiv cu suma de 170.974.540 lei in anul 2024 fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023 si au fost prevazute pentru:

– investitii in curs de 20,95 milioane lei;

– investitii noi de 21,75 milioane lei;

– investitii efectuate la imobilizarile corporale existente (modernizari) 136.678.690 lei, pentru bunurile proprietate privata;

– dotari in valoare de 1.045.870 lei.

Conform previziunilor veniturilor si cheltuielilor planificate in proiectul bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2024, marja EBITDA (calculata conform raportarilor IFRS) este estimata la o valoare pozitiva de 479.146.980 lei, reflectand estimarile referitoare la profitabilitatea operationala a companiei generatoare de numerar. Nu include deducerea cheltuielilor cu dobanzile, impozitele si deducerile fara numerar pentru depreciere si amortizare.

Veniturile totale au fost estimate in valoare de 2.333.172.900 lei, mai mari decat preliminatul/realizatul anului 2023 cu 30,62%, respectiv cu suma de 546.923.360 lei, din care:

  • veniturile din exploatare, in valoare de 1.907.210.690 lei, au fost estimate mai mari decat preliminatul/realizatul anului 2023, cu 38,10%, respectiv cu suma de 526.170.990 lei;
  • veniturile financiare, in valoare de 425.962.210 lei, au fost estimate mai mari decat preliminatul/realizatul anului 2023 cu 5,12%, respectiv cu suma de 20.752.370 lei.

Veniturile din productia vanduta, programate pentru anul 2024, in valoare de 1.491.307.440 lei, vor fi obtinute din prestarea serviciilor de transport aerian, mentenanta, chirii si din alte activitati si reprezinta 63,92% din totalul veniturilor in valoare de 2.333.172.900 lei.

In categoria veniturilor din productia vanduta, in valoare de 1.491.307.440 lei, veniturile din transportul pasagerilor si cargo pe curse regulate, in valoare de 1.326.435.600 lei, au fost programate in crestere cu 17,47%, respectiv cu suma de 197.294.670 lei fata de preliminatul/realizatul anului 2023. De asemenea, veniturile din transportul curselor de pasageri charter, au fost programate in crestere cu 27,69%, respectiv cu suma de 32.953.040 lei.

Cheltuielile totale pe anul 2024 au fost estimate in valoare de 2.054.642.030 lei, in crestere fata de preliminatul/realizatul anului 2023 cu 8,96%, respectiv cu suma de 168.921.320 lei.

Cheltuielile cu personalul, in valoare de 210.764.010 lei, au o pondere de 12,94% in total cheltuieli de exploatare si au fost programate in scadere cu 1,28% fata de suma de 213.501.720 lei aprobata in anul 2023, prin Ordinul MTI nr. 1270/2023.

Cheltuielile de natura salariala, in valoare de 177.207.590 lei, sunt programate in scadere in anul 2024 cu 0,74%, respectiv cu suma de 1.329.350 lei fata de cheltuielile de natura salariala aprobate in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2023, prin Ordinul MTI nr. 1270/2023 si in crestere cu 18,27%, respectiv cu suma de 27.380.290 lei fata de nivelul preliminat/realizat in anul 2023.

Cheltuielile aferente contractului de mandat si a altor organe de conducere si control, comisii si comitete, in valoare de 2.311.220 lei, au fost fundamentate in conformitate cu prevederile art. 37 alin. (2) si (3) din OUG nr. 109/2011 cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

  1. pentru directori – valoarea componentei fixa prognozate este de 1.209.980 lei;
  2. pentru consiliul de administratie – valoarea este de 1.101.240 lei.

Durata mandatului pentru membrii Consiliului de Administratie este de 4 ani, fiind numiti pe selectie de la data de 15.06.2024 pana la data de 15.06.2028.

Planurile TAROM pentru 2024

Compania TAROM arata in proiect ca are in vedere ca obiectiv principal pentru anul 2024 masurile necesare mentinerii sustenabilitatii companiei, conform Business Planul 2020-2029, strategie ce presupune etape si masuri succesive, graduale si dinamice, efectele lor fiind pe termen scurt, mediu si lung, oferind posibilitatea redresarii.

Proiectul bugetului de venituri si cheltuieli propus pentru anul 2024 a fost intocmit luandu-se in considerare previziunile de operare a curselor regulate interne/ externe si a curselor charter cu flota disponibila din parcul de aeronave, ajustat de previziunile veniturilor si cheltuielilor in conformitate cu ultima varianta a Business Plan-ului transmis la Comisia Europeana privind masurile de eficientizare pentru imbunatatirea performantei companiei pentru urmatorii 10 ani mentionate in Business Planul 2020-2029, care vizeaza analizele economice ce au aratat ca este necesar un Ajutor de Stat  acordat sub forma unui imprumut pentru mentinerea in operare a unei intreprinderi aflate in dificultate intr-o prima etapa, urmat de un Ajutor de Stat de Restructurare.

Printre masurile de eficienta operationala din Planul de restructurare al companiei Tarom, inaintat Comisiei Europene, au fost propuse:

  • continuarea procesului de reinnoire a flotei. Astfel, in anul 2024, se vor incheia contractele de achizitie a 4 aeronave Boeing 737 MAX8 (o aeronava in leasing financiar si trei aeronave in leasing operational);
    • incetarea operatiunilor TAROM pe anumite rute;
    • vanzarea/ inchirierea slotului de pe Aeroportul Heathrow – Londra in conditii de piata;
  • valorificarea participatiilor detinute de TAROM la societatile Globe Ground si RFS;
  • valorificarea prin inchiriere pe termen lung a terenului liber si a cladirii de birouri construita in anul 1940.

Propunerea bugetara pentru anul 2024 include urmatoarele masuri:

  • efectul iesirii din patrimoniu prin vanzare a celor patru aeronave AIRBUS A318 aflate in proprietatea companiei;
  • vanzarea perechii de sloturi zilnice utilizate de TAROM pe aeroportul international Heathhrow din Londra (LHR);
  • Anularea costului datoriei in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 12/2020 privind instituirea cadrului legal pentru acordarea unor ajutoare de stat individual de salvare, art. 7, alin. (4) “La data aprobarii de catre Comisia Europeana a planului de restructurare, imprumutul acordat de Ministerul Finantelor Publice sub forma de ajutor de stat individual pentru salvare se transforma in ajutor de stat de restructurare. De la aceeasi data se stinge si obligatia Companiei Nationale de Transporturi Aeriene Romane – TAROM – S.A. de restituire a imprumutului si a costurilor aferente si implicit a reintregirii veniturilor din privatizare. Costurile aferente imprumutului cuvenite bugetului Trezoreriei Statului se anuleaza.”

Conform Bussines Planului, Compania TAROM si-a propus sa ofere un produs corespunzator si aeronavele potrivite pentru fiecare segment de piata in parte, optimizand astfel gradul de ocupare si obtinerea unui venit mediu pe pasager care sa permita mentinerea unui trend pozitiv, care sa creeze conditiile necesare pentru obtinerea de profitabilitate pe toate segmentele de piata deservite de Compania TAROM.

 

Articolul precedentTRAFIC MAI LEJER – Reteaua de tramvai din Sectorul 2 al Capitalei va fi extinsa
Articolul următorACORD CU CFR – Autoritatile din Bihor progreseaza cu proiectul retelei de tram-train metropolitan. Valoarea totala a proiectului depaseste 200 milioane de euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.