Fondul Proprietatea (FP), actionar minoritar la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB), reclama ca societatea de stat nu a respectat prevederile legislatiei privind guvernanta corporativa si nu a identificat candidati potriviti. Fondul Proprietatea solicita Ministerului Transporturilor si Infrastructurii sa nu aprobe numirea membrilor Consiliului de Administratie al CNAB pentru un mandat de patru ani si sa initieze urgent un nou proces de selectie corect si transparent pentru intregul Consiliu de Administratie. Potrivit FP, avand in vedere profilul companiei si importanta acesteia pentru tara, procesul de selectie trebuie sa furnizeze candidati care, prin experienta profesionala si reputatia lor, sa ofere un nivel minim de asigurare a unui tratament corect al tuturor partilor interesate, inclusiv Fondul Proprietatea.
Actionarii Aeroporturi Bucuresti (CNAB) au ales vineri, 19 iulie 2024, un nou board, pe patru ani.
Astfel au fost alesi cei 7 candidati propusi: Corneliu Felix Ardelean (director in Ministerul Transporturilor in perioada 2019-2020), Mirela Birchi (consilier Ministrul Transporturilor), Georgeta Bumbac (director general in Ministerul Sanatatii, in prezent administrator provizoriu CNAB), Gabriel Constantin Bunduc (secretar de stat Ministerul Transporturilor), Eduard Bachide (secretar de stat Ministerul Apararii), Florin Cosmin Mihaltan (administrator la mai multe firme), Catalin Diaconu (vice-presedinte/analist investitii in cadrul Franklin Templeton International Services, sucursala Bucuresti, actualmente administrator provizoriu, propus de Fondul Proprietatea).
Fondul Proprietatea isi exprima astfel ingrijorarea cu privire la modul in care a fost realizata selectia Consiliului de Administratie al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti (CNAB) pentru un mandat de patru ani de catre actionarul majoritar, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii. Din punctul de vedere al Fondului, procesul de selectie nu a respectat prevederile legislatiei privind guvernanta corporativa si nu a identificat candidati potriviti. Actionarii sunt asteptati sa voteze numirea candidatilor selectati la Adunarea Generala a Actionarilor (AGA), programata pe 19 iulie 2024.
Fondul a identificat pana in acest moment mai multe probleme legate de procesul de selectie.
FP mentioneaza ca procesul de selectie s-a desfasurat intr-un mod netransparent si fara respectarea termenelor legale, intrucat decizia de reluare a procesului de selectie a fost luata cu mai mult de doi ani in urma, iar acesta ar fi trebuit finalizat in 150 de zile, conform cerintelor legale.
De asemenea, Fondul a constatat ca majoritatea candidatilor de pe lista comunicata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in discutiile premergatoare acestei AGA nu sunt independenti, intrucat 5 din cele 7 nominalizari par a fi angajati ai institutiilor publice, in loc de maximum 2, conform prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2011. De asemenea, nu exista candidati cu experienta in audit financiar, incalcandu-se astfel o alta prevedere legala.
Chiar daca actionarii sunt convocati sa numeasca membrii consiliului de administratie maine, lista finala a propunerilor din partea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii este inca necunoscuta, in ciuda obligatiilor clare de transparenta impuse de legislatia privind guvernanta corporative, precizeaza FP.
„Suntem profund ingrijorati de implementarea guvernantei corporative la Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (CNAB), avand in vedere nerespectarea legii in procesul de selectie a Consiliului de Administratie. In ciuda importantei critice a CNAB pentru infrastructura de transport a Romaniei, procesul nu a respectat prevederile legale cheie, cum ar fi limitarea numarului de functionari publici si includerea unui candidat cu experienta in audit financiar. Am comunicat deja aceste deficiente altor parti interesate de companie si de procesul de selectie, subliniind ca este esential sa avem un Consiliu de Administratie competent si credibil pentru a asigura un viitor sustenabil si de succes pentru CNAB. Fondul Proprietatea solicita autoritatilor competente sa analizeze acest proces pentru a asigura conformitatea cu legea si pentru a proteja interesele tuturor partilor implicate”, spune Johan Meyer, CEO Franklin Templeton Investments si Manager de Portofoliu la Fondul Proprietatea.
Aeroportul Internaţional Henri Coanda Bucuresti si Aeroportul Internaţional Bucuresti-Baneasa Aurel Vlaicu au inregistrat în anul 2023 un trafic aerian de 14,69 milioane pasageri, in crestere cu 16.56% fata de 2022 şi foarte aproape de cel maxim, inregistrat în anul 2019, inainte de pandemie (14,72 milioane pasageri).