UN NOU AJUTOR PENTRU TAROM – Ministerul Transporturilor pregateste un ajutor de restructurare de peste 45 de milioane de euro pentru TAROM

Ministerul Transporturilor incearca iar sa salveze TAROM. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii publica joi in transparenta decizionala si supune aprobarii acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare pentru transportatorul aerian TAROM, pana la valoarea de 474,19 milioane lei (95,3 milioane euro), din care pana la 227,74 milioane lei (45,77 milioane euro) reprezinta ajutor de restructurare care se propune a fi acordat sub forma de capitalizare.

De altfel, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a anuntat saptamana trecuta ca autoritatile europene au aprobat un ajutor de stat pentru TAROM.

Valoarea acestuia este de maximum 95,26 milioane euro din care 49,53 milioane euro reprezinta ajutorul individual de salvare acordat in anul 2020 (la care se adauga dobanzile aferente). TAROM va folosi acesti bani pentru: innoirea flotei de aeronave; optimizarea destinatiilor si politicii comerciale; aplicarea unor solutii pentru eficientizarea activitatilor de mentenanta a aeronavelor; digitalizarea companiei si imbunatatirea mediului IT, inclusiv a programelor de distributie bilete; acoperirea deficitului de lichiditate pentru anul 2024″, a spus ministrul, pe 29 aprilie 2024.

Prin implementarea planului de restructurare si acordarea ajutorului de restructurare sunt create conditiile pentru mentinerea companiei TAROM pe piata servciilor de transport aerian si, implicit, pentru mentinerea personalului companiei, dar si a personalului din cadrul furnizorilor de servicii din industria orizontala, se mentioneaza in document.

In conformitate cu dispozitiile art. 20 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 45/1997, se propune adoptarea hotararii Guvernului prin care sa fie aprobate forma ajutorului de stat individual de restructurare, valoarea acestuia si conditiile de acordare, cu respectarea Deciziei Comisiei Europene nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024. Astfel, se supune aprobarii acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare in favoarea Companiei TAROM, pana la valoarea si in structura autorizate de Comisia Europeana, respectiv pana la valoarea de 474.193.000 lei (95,3 milioane euro), din care pana la 227.742.000 lei (45,77 milioane euro) reprezinta ajutor de restructurare care se propune a fi acordat sub forma de capitalizare, in limita fondurilor alocate cu aceasta destinatie in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 Participare la capitalul social al societatilor comerciale“, arata proiectul de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea unui ajutor de stat individual de restructurare pentru Societatea „Compania nationala de transporturi aeriene romane – TAROM si pentru alocarea unor sume din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.

Din ajutorul de restructurare acordat sub forma de capitalizare, un cuantum de pana la 214.307.000 lei (43,07 milioane euro)  va fi utilizat drept capital de lucru, pentru finantarea cheltuielilor societatii dupa cum urmeaza:

  1. pentru plata avansurilor prevazute pentru anul 2024 in contractul de leasing financiar incheiat cu GY AVIATION LEASE 1724 CO., Limited si pentru care Compania TAROM nu va dispune de resurse de finantare la data scadentei;
  2. pentru plata ratelor scadente in anul 2024 la creditul contractat de la Banca Transilvania si garantat de Ministerul Finantelor in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 139/2020 si pentru care Compania TAROM nu va dispune de resurse de finantare la data scadentei;
  3. pentru reducerea deficitului de finantare necesar in anul 2024 pentru plata partiala a datoriilor cu termen scadent depasit.

Tinand cont de necesitatea asigurarii in regim de urgenta a surselor de finantare pentru plata ratelor de avans aferente contractului de leasing financiar incheiat de Compania TAROM pentru achizitia unei aeronave B737 MAX, contract de leasing care reprezinta un element de baza al planului de restructurare si de existenta caruia a depins autorizarea ajutorului de restructurare, se propune, in temeiul art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 a finantelor publice, alocarea imediata a unei parti a ajutorului de restructurare aprobat, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului prevazut in bugetul de stat pe anul 2024, prin suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii pe anul 2024 cu suma de 60.000.000 lei, credite de angajament si credite bugetare, la capitolul 84.01 „Transporturi”, titlul 72 „Active financiare”, alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societatilor comerciale“.

Mentionam ca aceste cheltuieli pentru care se solicita finantare din fondul de rezerva la dispozitia Guvernului, sunt urgente, urmand a fi efectuate esalonat, in primele  30 de zile dupa emiterea Deciziei nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024, pentru acoperirea ratelor de avans la contractul de leasing financiar pentru achizitia aeronavei B 737 MAX. Neplata acestor rate la termenele contractuale va duce la rezilierea contractului de catre firma de leasing, cu pierderea de catre TAROM a sumelor deja platite in contul acestui contract. De asemenea, aceste cheltuieli sunt si neprevazute, neputand fi anticipate si bugetate la momentul elaborarii legii bugetului de stat pe anul 2024”, spun autorii proiectului.

Compania TAROM face parte din categoria societatilor mari contributori la bugetul de stat. Compania plateste impozite, taxe si contributii la bugetul de stat si bugetul asigurarilor sociale de peste 120 milioane lei/an.

Mentinerea Companiei Tarom pe piata serviciilor de transport aerian va conduce la cresterea standardelor generale de calitate si la mentinerea unor preturi accesibile pentru beneficiarii serviciilor de transport aerian. De asemenea, restructurarea companiei TAROM implica si o componenta de modernizare a flotei, cu impact asupra mediului prin reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera”, se precizeaza in Nota de fundamentare care insoteste proiectul de act normativ.

In conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 45/1997 privind infiintarea TAROM, cu modificarile si completarile ulterioare, “in situatia in care  compania TAROM beneficiaza de un ajutor de stat individual de restructurare, sub forma de finantare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, garantie de stat si/sau imprumut cu sau fara dobanda subventionata, forma ajutorului de stat, valoarea acestuia si conditiile de acordare se aproba prin hotarare a Guvernului, emisa dupa obtinerea deciziei Comisiei Europene de autorizare a ajutorului de stat individual de restructurare, cu respectarea conditiilor stabilite prin decizie si in limita prevederilor bugetare aprobate in buget cu aceasta destinatie...”.

Prin Decizia nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024, Comisia Europeana a autorizat acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare companiei TAROM.

Avand in vedere situatia dificila in care se gasea la sfarsitul anului 2019, Compania TAROM a beneficiat de un ajutor de stat individual de salvare in cuantum de 36,7 milioane euro (175.952.000 lei) acordat, in baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2020 si a Deciziei Comisie Europene nr. C(2020) 1160/24.02.2020, sub forma unui imprumut din trezorerie rambursabil, pentru acoperirea lichiditatilor necesare companiei pentru 6 luni, respectiv martie – august 2020. Imprumutul a facut obiectul Conventiei de imprumut nr. 602370/14606/2731/2020, incheiata intre Ministerul Finantelor, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si compania TAROM, amendata prin 7 acte aditionale. Totalul de plata pentru Compania TAROM, la ultima data scadenta stabilita pentru 31.08.2024, este de 250.059.171 lei.

Pentru ca ajutorul de salvare nu a fost rambursat in termen de 6 luni de la acordare, compania TAROM a avut obligatia de a elabora un plan de restructurare care sa fie notificat Comisiei Europene.

Astfel, prin Memorandumul nr. 40090/06.10.2020 cu tema “Acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Societatii Comerciale “Compania nationala de transporturi aeriene romane – TAROM”  S.A., in vederea restabilirii viabilitatii companiei pe termen lung”, Guvernul a aprobat acordarea unui ajutor individual de restructurare companiei TAROM, in cuantum de pana la 190 milioane euro, pentru sustinerea unui plan de restructurare axat pe urmatoarele directii de actiune:

  • Innoirea flotei de aeronave;
  • Restructurarea personalului;
  • Optimizarea destinatiilor si politicii comerciale;
  • Solutii pentru eficientizarea activitatilor de mentenanta aeronave;
  • Digitalizarea companiei si imbunatatirea mediului IT, inclusiv a programelor de distributie bilete.

Ajutorul de restructurare reprezinta insa o masura de ajutor de stat care poate fi implementata doar in conditiile autorizarii de catre Comisia Europeana.

Prin urmare, planul de restructurare TAROM a fost notificat Comisiei Europene la data de 28.05.2021, fiind ulterior actualizat in conformitate cu evolutia pietii de transport aerian si solicitarile de clarificare primite din partea Comisiei Europene.

Ultima forma a Planului de restructurare, care cuprinde perioada 2021 – 2026, a fost transmisa Comisiei europene in luna aprilie 2024.

Prin Decizia Comisiei Europene nr. C(2024) 2968 final /29.04.2024, emisa in urma analizarii planului de restructurare, Comisia Europeana a aprobat acordarea unui ajutor de stat individual de restructurare Companiei TAROM.

Valoarea ajutorului de stat individual de restructurare aprobat prin Decizia Comisiei Europene este de pana la 474.193.000 lei (95,3 milioane euro), din care pana la 246.451.000 lei (49,53 milioane euro) reprezinta ajutorul individual de salvare deja acordat in 2020, in cuantum de 175.952.000 lei la care se adauga dobanzile aferente, actualizate la  data Deciziei Comisiei Europene C(2024) 2968 final /29.04.2024, si care, prin aprobarea planului de restructurare, se transforma in ajutor de restructurare nerambursabil (in aplicarea dispozitiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 12/2020) si, pana la 227.742.000 lei (45.77 milioane euro) reprezinta ajutor de restructurare care se propune a fi acordat sub forma de capitalizare si utilizat pentru finantarea deficitului de lichiditate cu care se confrunta Compania TAROM pe perioada implementarii planului de restructurare. Mentionam ca in prezent, in baza Deciziei nr. C(2020) 6910 final – State Aid SA.56810 (2020/N) – Romania COVID-19: Aid to TAROM si a OUG nr. 139/2020, Compania TAROM beneficiaza de un ajutor de stat pentru acoperirea daunelor cauzate de pandemia Covid-19 in anul 2020, acordat sub forma de garantie de stat emisa de Ministerul Finantelor, pentru un imprumut in valoare de 19,33 milioane euro, contractat pentru perioada 2021 – 2026 de la Banca Transilvania”, mai arata proiectul.

Articolul precedentAUTOSTRADA UNIRII A8 – Tronsonul de 19 km din A8, intre Pipirig si Vanatori Neamt, cu 7 tuneluri, a fost scos la licitatie
Articolul următorNOI CONTRACTE PENTRU INTRETINEREA DRUMURILOR – Aproape 45 de km de drumuri judetene din Cluj vor fi reabilitate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.