Apar noi norme UE privind incalcarea regulilor de circulatie in strainatate. Parlamentul European anunta ca va exista o cooperare sporita intre statele membre pentru aplicarea de amenzi soferiilor straini periculosi. De asemenea, s-a extins lista incalcarilor rutiere care declanseaza investigatii transfrontaliere. In plus, tara din UE in care regulile rutiere au fost incalcate va avea la dispozitie 11 luni de la data incalcarii pentru a emite o notificare.
Miercuri, deputatii au consolidat cooperarea transfrontaliera a tarilor UE in investigarea incalcarilor normelor rutiere pentru a preveni comportamentul periculos la volan in strainatate.
In conditiile in care aproximativ 40% din incalcarile transfrontaliere ale normelor de circulatie raman in prezent nepedepsite, deputatii europeni au actualizat normele pentru a determina tarile UE sa coopereze mai mult si sa se ajute reciproc in gasirea conducatorilor auto straini care au comis o incalcare. Noile norme obliga autoritatile nationale sa raspunda fara intarziere cererilor din partea unei alte tari din UE si in termen de cel mult doua luni de la colectarea informatiilor necesare.
In plus, la cererea statului membru in care a avut loc incalcarea, tara de resedinta a autorului incalcarii poate prelua colectarea amenzilor rutiere, cu conditia ca suma sa fie mai mare de 70 euro si sa nu fi fost platita dupa epuizarea tuturor optiunilor legale.
Normele actualizate vor extinde lista incalcarilor rutiere comise de conducatorii auto nerezidenti care declanseaza cooperarea transfrontaliera si care pot duce la o amenda. Pe langa incalcarile actuale (excesul de viteza, conducerea sub influenta alcoolului sau neoprirea la semaforul rosu), lista va fi completata cu elemente noi precum parcarea periculoasa, depasirea periculoasa, incalcarea unei linii continue si parasirea locului unui accident.
Tara din UE in care regulile rutiere au fost incalcate va avea la dispozitie 11 luni de la data incalcarii pentru a emite o notificare. Notificarea incalcarii regulilor rutiere trebuie sa includa momentul si circumstantele incalcarii, precum si informatii privind modul de contestare a amenzii.
La initiativa eurodeputatilor, entitatilor private li se va interzice sa ajute tarile UE sa colecteze amenzi rutiere de la soferii straini (dupa doi ani de la transpunerea normelor in legislatia nationala).
Pentru a spori transparenta si a facilita punerea in aplicare a noilor norme, Comisia are sarcina de a crea un portal online care sa contina informatii precum noile normele, optiunile de recurs si amenzile rutiere relevante.
„Pentru a spori siguranta rutiera, tarile UE trebuie sa coopereze si sa dispuna de instrumente eficiente de pedepsire a celor care incalca regulile de circulatie din strainatate. Normele actualizate vor contribui la realizarea acestui obiectiv, dar sunt benefice si pentru conducatorii auto, care vor primi informatii intr-un interval de timp strict, intr-o limba pe care o inteleg si cu o descriere a procedurii de recurs. Interzicerea utilizarii unor companii private pentru a incasa amenzile va proteja in mod eficace conducatorii auto impotriva escrocheriilor si a scurgerilor de date cu caracter personal”, spune raportorul PE Kosma Zlotowski (CRE, Polonia).
Noile norme legate de schimbul transfrontalier de informatii privind incalcarile normelor de circulatie care afecteaza siguranta rutiera au fost adoptate cu 570 voturi pentru, 36 voturi impotriva si 24 abtineri. Dupa ce si Consiliul le va aproba, tarile UE vor avea la dispozitie 30 de luni pentru a se pregati pentru punerea lor in aplicare.