Portul Drobeta Turnu Severin va beneficia de investitii de 124,56 milioane lei, urmand a fi modernizat, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Reabilitarea si modernizarea infrastructurii portuare in portul Drobeta Turnu Severin”.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 124.560.935 lei, din care partea de constructii si montaj este de 106.692.068 lei. Durata de realizare a investitiei este de 24 luni.
Portul comercial dispune acum de un cheu vertical pe o lungime de 300 m, dar care prezinta degradari provenite din exploatare, elementele de siguranta pentru acostarea navelor nu mai exista, instalatiile de alimentare cu apa si electricitate a navelor la cheu sunt intr-o stare de degradare avansata, ele neputand fi utilizate. Lipseste si sistemul de colectare a apelor pluviale de pe platforma/drum incinta.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile prin Program Transport (PT) 2021 – 2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
”Dezvoltarea traficului de marfuri in portul comercial Drobeta Turnu Severin este strans legata de conditiile de operare a marfurilor, conditiile de stationare si siguranta a navelor, facilitatile pe care infrastructura portuara le poate oferi in orice anotimp si legatura portului cu reteaua de drumuri locale si nationale”, mentioneaza Nota de fundamentare a proiectului publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Reabilitarea cheului vertical existent va conduce la dezvoltarea traficului de marfuri in port. Reabilitarea si modernizarea infrastructurii portuare va asigura conditii de lucru optime, derularea in conditii normale a activitatilor specifice precum si crearea de noi locuri de munca, cresterea veniturilor populatiei (din salarii si/sau activitati conexe), cresterea contributiei fiscale la nivel local (implicit dezvoltare locala si regionala), se mentioneaza in document.
Portul este racordat la reteaua locala si nationala de drumuri: DN6/E94 Bucuresti – Drobeta Tr. Severin – Timisoara, DN67 Drobeta Tr. Severin – Targu Jiu si DN56A Drobeta Tr. Severin – Calafat, precum si la reteaua de cale ferata Bucuresti – Drobeta Tr. Severin – Timisoara.
Portul Drobeta Turnu Severin se afla in judetul Mehedinti, fiind amplasat pe malul stang al fluviului Dunarea, intre km 927 si km 933+300. Suprafata teritoriului portuar administrat de APDF in portul Drobeta Turnu Severin este de 139.442,11 mp. Lungimea cheurilor pereate/verticale/mal natural aflate in administrarea APDF este de circa 1.400 m. Portul este de tip fluvial, permitand acostarea navelor si a barjelor de pana la 3.000 tone.
Prin studiul de fezabilitate elaborat in perioada 2022 – 2023, cu finantare de la bugetul de stat, se propun lucrari de modernizare si reabilitare in doua dintre cele trei amplasamente ale portului Drobeta Turnu Severin, respectiv in portul comercial si portul de pasageri.
”Portul comercial dispune de un cheu vertical pe o lungime de 300 m. Acesta prezinta degradari provenite din exploatare, iar platformele adiacente pentru operare si depozitare marfuri sunt situate la cote diferite, cu o diferenta de nivel intre platforme de cca. 1,2÷1,5 m, racordate intre ele printr-un taluz pereat din beton si sunt degradate. Elementele de siguranta pentru acostarea navelor nu mai exista, instalatiile de alimentare cu apa si electricitate a navelor la cheu sunt intr-o stare de degradare avansata, ele neputand fi utilizate, lipseste sistemul de colectare a apelor pluviale de pe platforma/drum incinta”, se precizeaza in proiectul de act normativ.
Pentru portul comercial se propune reabilitarea cheului vertical pe toata lungimea de 300 m, reabilitarea filelor de rulare ale macaralelor de cheu, precum si a platformei si a liniilor de cale ferata (pe o lungime de 260 m) dintre cele 2 file de rulare ale macaralei, reabilitarea platformei pentru depozitare-operare marfuri (3.500 mp), reabilitarea sistemului de preluare a apelor pluviale, realizarea sistemului de supraveghere video si control acces in incinta.
Sectorul portuar pentru danele fluviale de pasageri (port turistic), cu adancimea de acostare la cota -4,50 m fata de etiaj local, dispune de un front de 580 m pentru navele de pasageri, cheu de tip pereu din piatra bruta si de circa 170 m pentru navele de bunkeraj, de asemenea cheu de tip pereat. Starea tehnica a constructiilor hidrotenice si a drumurilor si platformelor din incinta portului de pasageri este relativ buna. Pentru evitarea agravarii in timp a deteriorarilor constatate, se recomanda reabilitarea / modernizarea infrastructurii portuare.
Pentru portul de pasageri se propune realizarea urmatoarelor tipuri de lucrari:
– reabilitarea cheului pereat existent, in lungime de 580 m, prin executarea de lucrari de refacere locala a betonului degradat din pereu si grinda intermediara;
– modernizarea cheului, in lungime de 170 m, din dreptul danelor de bunkeraj din aval, prin translatarea frontului de acostare cu circa 15 m spre apa, in aliniamentul cheului pereat, in lungime de 580 m, din amonte;
– reabilitare platforme si drum existent pe o suprafata de 10.850 mp;
– lucrari de reabilitare a trotuarului din lungul cheului, inclusiv in dreptul cheului refacut din zona danelor de bunkeraj (3.040 mp), montarea balustradelor de protectie spre apa;
– lucrari de reabilitare a sistemului de iluminat de pe coronamentul cheului;
– lucrari de imprejmuire a incintei portuare, montarea unei instalatii de iluminat si supraveghere video a perimetrului incintei portuare;
– montarea a 2 statii de alimentare cu energie electrica a autoturismelor (11 sisteme duble de alimentare 1×5, 2×3);
– reabilitarea sistemului de alimentare cu apa a navelor;
– reabilitarea sistemului de canalizare pluviala;
– reabilitarea sistemului de semnalizari de navigatie;
– alimentarea cu gaze naturale a portului prin racordarea acestuia la reteaua orasului Drobeta Turnu Severin.
Portul Drobeta Turnu Severin este dezvoltat in trei amplasamente:
– portul comercial, km 932 – km 933+150, unde sunt amenajate fronturi de acostare avand lungimea totala de circa 700 ml (3 dane pentru operare marfuri si 4 dane de asteptare);
– portul de pasageri, km 927-km 931, are un front de acostare la Dunare in lungime de circa 750 ml (9 dane: 3 dane de pasageri, 3 dane de asteptare si 3 dane de bunkeraj);
– Rampa piese agabaritice, km 933+150-km 933+300.