BILANTUL TRAFICULUI AERIAN IN EUROPA – 2,3 miliarde de pasageri au tranzitat aeroporturile din Europa, aproape ca inainte de pandemie. TOPUL celor mai mari aeroporturi

2,3 miliarde de pasageri au tranzitat aeroporturile europene in 2023. Traficul de pasageri a crescut cu +19% fata de 2022, situandu-se astfel cu doar –5,3% sub volumele pre-pandemie (2019). De altfel, numeroase aeroporturi din sudul Europei au depasit in 2023 nivelurile de trafic inregistrate in 2019, ceea ce reflecta o revenire inegala din criza sanitara, potrivit datelor statistice publicate de ACI Europe, o organizatie care reprezinta 500 de aeroporturi din 55 de tari europene.

La nivelul intregului continent european, traficul de pasageri prin aeroporturile europene a revenit anul trecut la 94,6% din nivelul inregistrat in 2019.

In contextul unei „relansari cu mai multe viteze„, ACI Europe estimeaza ca aeroporturile pe care le reprezinta vor depasi in 2024 numarul de pasageri pre-pandemie, ajungand la un nivel de 101,4% fata de cel din 2019.

Cele mai mari aeroporturi din Europa in 2023:

1. Londra-Heathrow (79.2 milioane pasageri)

 2. Istanbul (76 milioane pasageri)

3. Paris- Charles de Gaulle (64 milioane pasageri)

 4. Amsterdam-Schiphol (61,9 milioane pasageri)

5. Madrid (60,2 milioane pasageri)

Cresterea a fost determinata in mare masura de traficul international de pasageri (+21%), care a crescut cu aproape dublul ritmului traficului intern de pasageri (+11,7%), aeroporturile din piata UE+1 (+19%) supraperformand pe cele din restul Europa (+16%).

 „Aceasta crestere puternica a dus la primirea de catre aeroporturile europene a 2,3 miliarde de pasageri anul trecut – un rezultat impresionant, avand in vedere presiunile inflationiste predominante si tarifele mai mari ale aerului, precum si tensiunile geopolitice sporite. Aceasta este o dovada a prioritatii pe care oamenii o acorda calatoriilor fata de alte forme de cheltuieli discretionare – si spune multe despre valoarea si importanta conectivitatii aeriene”, afirma Olivier Jankovec, director general al ACI Europe.

Insa cei 2,3 miliarde de pasageri care au trecut anul trecut prin aeroporturile europene, in crestere cu 19% comparativ cu 2022, au fost repartizati foarte inegal comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, a precizat ACI Europe, care vorbeste de o „mare divergenta” intre castigatori si pierzatori.

In prima categorie figureaza in special aeroporturile din Portugalia (pentru care numarul de pasageri a crescut cu 12,2% comparativ cu 2019), Grecia (crestere de 12,1%) si Malta (crestere de 6,7%).

In cea de-a doua categorie se disting in special aeroporturile din Finlanda, in cazul carora numarul de pasageri a scazut cu 29,6%, in principal din cauza vecinatatii cu Rusia, in timp ce aeroporturile din Germania, unde numarul de pasageri a scazut cu 22,4%, sunt intr-o situatie comparabila cu cele din Suedia (minus 21%).

Spania este singura mare tara europeana unde aeroporturile au revenit in teritoriul pozitiv comparativ cu 2019, crestere de 3% a numarului de pasageri, in timp ce aeroporturile din Italia (minus 2%), Franta (minus 5,4%) si Marea Britanie (minus 6,4%) au ramas pe minus.

2023 a fost, de asemenea, un an de redresare cu mai multe viteze si de mari divergente pentru aeroporturile europene in ceea ce priveste traficul de pasageri. In timp ce multe si-au depasit recordul anual anterior in ceea ce priveste volumul de pasageri, 57% au ramas sub volumul lor inainte de pandemie.

Conflictele geopolitice au contribuit semnificativ la aceasta redresare cu mai multe viteze – afectand predominant aeroporturile din Ucraina, Israel, Finlanda, precum si din alte tari din Europa de Est. Dar schimbarile structurale induse de Covid-19 pe piata aviatiei au, de asemenea, un impact major. Privind spre 2024, este probabil sa vedem aceste diferente de performanta intre aeroporturi ingustandu-se – dar fara sa dispara. Fara indoiala, tensiunile geopolitice fac parte din noua noastra realitate, la fel si schimbarile structurale de pe piata aviatiei. Marile semne de intrebare vor fi legate de presiunile ofertei si de rezilienta cererii de petrecere a timpului liber – este putin probabil ca aceasta din urma sa sfideze in continuare macroeconomia, dar devenind din ce in ce mai legata de acestea. De asemenea, trebuie sa urmarim indeaproape problemele operationale, in special controlul la frontiera, odata cu lansarea planificata a sistemului Schengen de intrare-iesire in toamna anului viitor – pentru care multe probleme nesolutionate inca trebuie rezolvate. In consecinta, deocamdata ne mentinem orientarea pentru o crestere de +7,2% a traficului de pasageri in acest an fata de 2023, ceea ce ar trebui sa ne conduca cu doar +1,4% peste volumele pre-pandemie”, mai spune Jankovec.

Dincolo de frontierele Uniunii Europene, aeroporturile care au inregistrat o crestere exponentiala sunt cele din Albania (+117%) si Kosovo (+44%), gratie faptului ca transportatorii low-cost au directionat rapid capacitati.

Mai departe de restul Europei, tarile care si-au conservat legaturile cu Rusia, dupa invazia Ucrainei, au beneficiat de o crestere rapida a traficului pe aeroporturile lor, precum Uzbekistan (+110%), Armenia (+66%) si Kazahstan (+51%). In schimb, aeroporturile din Turcia, tara care este intr-o situatie similara cu cele de mai sus, au inregistrat o crestere de doar 2,5% a numarului de pasageri comparativ cu nivelul pre-pandemie.

O alta criza geopolitica, atacul Hamas asupra Israelului in luna octombrie, a provocat o prabusire a numarului de pasageri pe aeroporturile din aceasta tara in trimestrul patru al anului trecut (minus 63% comparativ cu aceeasi perioada din 2019), pana la o medie anuala de minus 12%, potrivit ACI Europe.

In ceea ce priveste traficul de marfa in reteaua aeroportuara europeana, acesta a scazut cu -2,9% in 2023 fata de anul precedent – ​​un rezultat direct al tensiunilor geopolitice, comerciale si al perturbarilor lantului de aprovizionare. Scaderea a fost determinata de aeroporturile UE+ (-3,6%), in timp ce aeroporturile din restul Europei (+3%) au inregistrat o crestere a traficului de marfa.

Primele 5 aeroporturi europene pentru traficul de marfa au fost: Frankfurt (1,8 milioane de tone, -5% fata de 2022), Paris-CDG (1,8 milioane de tone, -2% fata de 2022), Istanbul (1,5 milioane de tone, +6,3%), Londra-Heathrow (1,4 milioane de tone, +6,4%) si Leipzig (1,4 milioane de tone, -7,7%).

ACI Europe reprezinta peste 500 de aeroporturi din numarul total de 740 de aeroporturi din Europa care au pasageri platitori. 

Articolul precedentBANI PENTRU DRUMURILE COMUNALE – Trei drumuri din judetul Bihor vor fi modernizate cu 6,6 milioane lei
Articolul următorLUCRARI PE CALEA FERATA – Intre garile Rosiori Nord si Mihaesti se lucreaza pentru cresterea vitezei trenurilor la 120 km/h

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.