Autoritatea de Supraveghere Financiare (ASF) anunta ca a identificat solutii pentru protejarea asiguratilor RCA, in contextul discutiilor purtate de conducerea cu reprezentantii transportatorilor si cu cei ai companiilor de asigurari. Intre acestea solutii, ASF enumera: posibilitatea suspendarii efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate si monitorizarea electronica prin reteaua de camere de supraveghere in trafic a valabilitatii RCA, precum si plata in rate a primei RCA in rate indiferent de nivelul acesteia si modificarea modului de calcul al tarifului pentru polite pe perioade mai mici de 12 luni.
Noua formula de calcul a primei recomandate pentru categoria asiguratilor cu risc ridicat, persoane fizice si juridice, care detin autovehicule de transport cu o masa maxima autorizata mai mare de 16 tone, este operationala, fiind deja emise de catre Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) mai multe oferte in acest sens.
Posibilitatea suspendarii efectelor contractului RCA, certificatul de daunalitate si monitorizarea electronica prin reteaua de camere de supraveghere in trafic a valabilitatii RCA sunt masuri cuprinse in Proiectul de lege care asigura transpunerea prevederilor Directivei 2021/2118/CE, care este deja inregistrat la Senatul Romaniei si urmeaza sa parcurga etapele necesare in cadrul procesului legislativ.
De asemenea, efectuarea platii primei RCA in rate indiferent de nivelul acesteia, posibilitatea diminuarii valorii primei prin introducerea fransizei platibila doar in caz de dauna si alte elemente care privesc reducerea efortului financiar al potentialilor asigurati urmeaza sa fie introduse ca amendamente in cadrul proiectului legislativ mentionat anterior.
”ASF a demarat deja procesul de revizuire a Normei nr. 20/2017, necesar ca urmare a modificarilor ce vor fi aduse prin proiectul de lege privind transpunerea Directivei 2021/2118/CE. Termenul estimativ de elaborare este de 30 de zile dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a proiectului de Lege, iar termenul de implementare a dispozitiilor este de 30 de zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial al Romaniei. ASF va continua sa identifice si sa implementeze masuri, pe termen mediu si lung, necesare stabilizarii pietei RCA si protejarii drepturilor si intereselor consumatorilor (persoane fizice si persoane juridice)”, precizeaza ASF.
Solutii si la problemele cu rovinietele
De asemenea, Guvernul a solutionat si problema care vizeaza amenzile pentru expirarea rovinietei din cauza timpilor mari de asteptare din vami. Ministerul Transporturilor anunta ca se reglementeaza utilizarea camerelor video din vami si din apropierea acestora, dar si a camerelor de monitorizare a traficului pentru verificarea rovinietei, dar si realizarea unei parcari in apropierea Punctului de Trecere a Frontierei Calafat, astfel incat soseaua nationala din zona sa nu mai fie blocata de TIR-uri.
”La propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructuarii, Guvernul a aprobat, in sedinta de astazi, modificarea Ordonantei Guvernului pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania. Necesitatea modificarii actului normativ a aparut in urma discutiilor dintre MTI si Confederatiile si Federatiile reprezentative la nivel national din domeniul rutier pentru detalierea la nivel de norma primara a modalitatii de efectuare a actului de control (control efectuat de catre personalul de specialitate din cadrul CNAIR) in mod distinct pentru utilizatorii straini si cei romani”, anunta Ministerul Transporturilor.
Responsabilitatea detinerii rovinietei valabile apartine in cazul utilizatorilor straini conducatorului auto, iar in cazul utilizatorilor romani detinatorului vehiculului.
”Modificarea prevede si stabilirea modalitatii de utilizare si functionare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier”, a mai transmis ministerul.
Institutia precizeaza ca, pentru reglementarea timpilor de asteptare necesari trecerii frontierei, in raport cu cerintele protestatarilor, era necesara modificarea art. 9 alin.(2) lit.c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, in sensul ca personalul de specialitate din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere sa efectueze actul control:
– in punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii straini;
– pe reteaua de drumuri nationale din Romania, pentru utilizatorii romani, prin intermediul sistemelor de camere video, cu exceptia camerelor video din punctele de trecere a frontierei si din proximitatea acestora. Camerele video din punctele de trecere a frontierei si din proximitatea acestora vor fi stabilite in anexa nr.5 la prezenta ordonanta a Guvernului nr.15/2002, camere ce vor fi destinate exclusiv monitorizarii traficului rutier.
”Prin acest act normativ este asigurata, in continuare, implementarea in legislatia nationala a prevederilor Directivei 1999/62/CE de aplicare a taxelor la vehiculele grele de transport marfa pentru utilizarea anumitor infrastructuri, cu toate modificarile ulterioare ale acesteia si se urmareste aplicarea tarifului de utilizare (rovinieta) in conformitate cu prevederile Directivei (UE) 2022/362”, a mai transmis Ministerul Transporturilor.
Este totodata necesara corelarea unor prevederi din O.G.nr.15/2002 cu prevederile similare din Legea nr.226/2023, astfel incat sa se creeze un cadru legislativ unitar si complex in ceea ce priveste exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligatia de plata a tarifului de utilizare si in ceea ce priveste controlul valabilitatii rovinietei si a peajului in cazul utilizatorilor straini din statele membre UE, precum si in cazul vehiculelor inmatriculate in state non UE.
”Totodata, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a prezentat in sedinta de guvern si Nota privind transmiterea unei cereri catre Consiliul Local al Municipiului Calafat, judetul Dolj, in scopul adoptarii de catre acesta a unei hotarari privind trecerea unei suprafete de teren, avand categoria de folosinta drum de exploatare, din domeniul public al Municipiului Calafat in domeniul public al statului (…) Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii SA va derula obiectivul de investitie de utilitate publica si interes national Amenajare parcare pe DN 56 km 80+800 dreapta, in scopul descongestionarii traficului in zona Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin”, a mai transmis ministerul.
Institutia explica faptul ca a fost constatata necesitatea promovarii executiei unei parcari prin care sa fie preluat traficul greu ce urmeaza sa tranziteze punctul de frontiera de la Calafat si care in prezent stationeaza pe DN 56, ingreunand circulatia celorlalti participanti la trafic.
”Prin stationarea vehiculelor pe carosabil in proximitatea Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin, respectiv pe drumul national DN 56 circulatia este obstructionata din cauza faptului ca drumul national are 2 benzi de circulatie cu specificatiile: 2 X 3,50 ml latimea partii carosabile si 2 X 1 ml acostament, neexistand premisele unei circulatii fluente”, arata Ministerul Transporturilor.
Institutia precizeaza ca, pentru executia obiectivului de investitie de utilitate publica si interes national “Amenajare parcare pe DN 56 km 80+800 dreapta”, in scopul descongestionarii traficului in zona Punctului de Trecere a Frontierei Calafat-Vidin. este necesar a fi transferat un teren in suprafata de 1.995 mp, aflat in extravilanul Municipiului Calafat, judetul Dolj, din domeniul public al Municipiului Calafat in domeniul public al Statului si in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii prin Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere.