INVESTITII IN PORTURILE ROMANESTI – Lucrarile de dragaj vor depasi 1 miliard de lei

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii pregateste lucrari de dragaj de investitii in porturile maritime, in zonele portuare Constanta, Midia si Mangalia, in suma de peste 1 miliard de lei.

Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 1.059.239.367,65 lei, din care partea de constructii si montaj este de 694.842.217,49 lei. Durata de realizare a investitiei este de 39 luni, din care durata de executie este de 30 luni, de la data emiterii ordinului de incepere, arata documentul publicat in dezbatere Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.

Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile prin Program Transport (PT) 2021-2017 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Prin realizarea proiectului, adancimea senalelor de acces, a bazinelor de manevra si a bazinelor aferente danelor de operare vor fi aduse pana la cotele proiectate, conform adancimii de fundare a cheurilor respective, in scopul asigurarii conditiile necesare pentru operare. Se vor extinde zonele navigabile prin crearea de senale/bazine in zonele care in prezent au adancimi naturale, imbunatatind astfel conditiile de navigatie, siguranta navigatiei si vor crea conditii pentru cresterea traficului de marfa”, se precizeaza in Nota de fundamentare.

Urmare a studiului de fezabilitate derulat de CN APM SA Constanta, a studiului geotehnic si a expertizei tehnice au rezultat ca sunt necesare urmatoarele:

  • Lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor navigabile din Portul Constanta – Zona CONSTANTA in 14 zone, cu o suprafata de 268,6 ha;
  • Lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor navigabile din Portul Constanta – Zona MIDIA in 6 zone, cu o suprafata de 70,64 ha;
  • Lucrari de dragaj pentru aducerea la cota proiectata a bazinelor si senalelor navigabile din Portul Constanta – Zona MANGALIA in 6 zone, cu o suprafata de 64,88 ha.

Terenul pe care se vor realiza lucrarile de dragaj in portul Constanta – ZONA CONSTANTA este in proprietatea statului roman, in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APM SA Constanta, in baza contractului de concesiune LO nr. 4113/31.10.2008, conform extras de carte funciara nr 257160.

Terenul pe care se vor realiza lucrarile de dragaj in portul Constanta-ZONA MIDIA este in proprietatea statului roman, in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APM SA Constanta, in baza contractului de concesiune LO nr. 4113/31.10.2008, conform extras de carte funciara nr 101115, nr. cadastral 101115.

Terenul pe care se vor realiza lucrarile de dragaj in Portul Constanta – ZONA MANGALIA este in proprietatea statului roman, in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APM SA Constanta,  in baza contractului de concesiune LO nr. 4113/31.10.2008, conform extras de carte funciara nr. 111478, nr. cadastral 111478 pentru UAT Mangalia (S=52,4ha) si conform extras de carte funciara nr 112650, nr. cadastral 112650 pentru UAT Limanu (S=9,5ha).

Compania Nationala ”Administratia Porturilor Maritime” SA Constanta functioneaza ca societate comerciala si se afla sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Actiunile apartin in proportie de 80% statului roman prin MTI si 20% Fondului Proprietatea.

CN APM Constanta administreaza infrastructura portuara din urmatoarele porturi: 

  1. Portul Constanta
  2. zona Constanta (suprafata totala 38.637.719,64 m2)
  3. zona Midia (suprafata totala 8.239.358 m2)
  4. zona Basarabi (suprafata totala 114.002,71 m2)
  5. zona Mangalia (suprafata totala  1.871.782 m2)
  6. Portul Tomis (suprafata totala 220.265 m2)

Bunurile care alcatuiesc infrastructura portuara a Portului Constanta (terenurile portuare, constructiile hidrotehnice destinate acostarii navelor si/sau aferente porturilor, bazinele portuare din interiorul porturilor, senalele de acces in porturi, caile ferate, drumurile tehnologice, instalatiile si echipamentele aflate in perimetrul portuar si care sunt destinate furnizarii de utilitati, acvatoriile) fac parte din inventarul bunurilor proprietate publica a statului, sunt in administrarea  Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APM SA Constanta, in baza contractului de concesiune nr. LO4113/31.10.2008.

Din analiza ridicarilor batimetrice, realizate in zonele portuare Constanta, Midia si Mangalia, au rezultat urmatoarele: in unele zone, cota fundului bazinului in imediata apropiere a zidului de cheu este mai ridicata decat cota proiectata (cota de fundare a cheului); adancimile din bazinele portuare, raportate la cota proiectata, nu sunt uniforme si prezinta diferente cuprinse intre 0.1 m – 0.5 m, pana la 2 m – 3 m. Depunerile acumulate in timp conduc la scaderea adancimii senalelor de acces si a bazinelor portuare, fenomen cu implicatii negative atit in activitatea de navigatie in port, cat si in cea de operare a navelor la fronturile de acostare. Prin nerealizarea adancimilor proiectate si mentinerea adancimilor existente prin lucrari de dragaj de intretinere se pune in pericol siguranta navelor”, se mentioneaza in document.

Lucrarile se vor realiza cu tehnologie CSD – Cutter-suction Dredging. Pe toata perioada operatiunilor de dragaj, deplasarile cheurilor vor fi monitorizate topografic. Citirea zero pentru marcile topografice instalate pe cheuri se va efectua inainte de inceperea lucrarilor de dragaj iar citirea finala se va efectua la minim 1 luna dupa finalizarea operatiunilor de dragaj, respectiv inainte de expirarea perioadei de garantie a lucrarilor de dragaj.

Inainte de realizarea operatiunilor de dragaj se va efectua o ridicare batimetrica in toate perimetrele de dragaj. La finalizarea operatiunilor de dragaj se vor efectua de asemenea masuratori batimetrice care sa confirme realizarea adancimilor prevazute in proiect. Calculul volumelor dragate se vor realiza si la faza de executie cu un software specializat. La urmatoarele faze de proiectare (PT+DE) executantul va detalia ipotezele de calcul pentru calculul volumelor de material ce urmeaza a fi dragat.

Documentatia tehnico – economica  a fost analizata in Consiliul Tehnico – Economic al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a obtinut Avizul nr. 244/252 din 14.12.2023, precum si in Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte si a obtinut Avizul nr. 62 din 21.12.2023.

Articolul precedentAUTOSTRADA PLOIESTI-BUZAU – Pe 1 martie constructorul turc incepe lucrarile drumului de 1 miliard de lei
Articolul următorINVESTITIE RECORD PE DRUMURILE DIN GALATI – 60 km vor fi modernizati de la zero cu 75 milioane euro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.