Impactul intrarii Romaniei in zona Schengen este major, iar transportatorii vor face economii de 30% la fiecare transport care trece granita, a declarat pentru ”Lumea Infrastructurii” Sergiu Iordache, managing director DSV Road, parte din grupul danez DSV, a treia cea mai mare companie de servicii de transport de marfuri din Europa. Potrivit acestuia,transportul de tip grupaj reprezinta cea mai mare parte din business si este preferat cu precadere de IMM-urile romanesti, dar si de companii multinationale datorita posibilitatii de a reduce cu pana la 80% cheltuielile de transport. El afirma ca piata locala de transport de marfa a fost una cu o evolutie stabila in ultimii ani, dar a avut o ascensiune importanta mai ales in perioada pandemiei. De asemenea, potrivit lui Sergiu Iordache, pana in 2030, 30% din transportul de marfuri din Romania ar putea fi facut cu ajutorul camioanelor electrice.
”Impactul intrarii Romaniei in zona Schengen va fi unul major si ar fi doua aspecte pe care ar trebui sa le avem in vedere. In primul rand vorbim despre timpi de asteptare la vama mult mai mici si prin urmare de economii de 30% la fiecare transport care trece granita. In al doilea rand, daca ne uitam la estimari care ne arata cat pierd transportatorii din simplul fapt ca nu suntem in Schengen, si anume 2,4 miliarde de euro, conform calculelor UNTRR. Este un impact imediat asupra sectorului de transporturi, dar care ar avea apoi ecou in intreaga economie. Si nu vorbim doar despre economiile pe care le putem face, ci si despre oportunitatile de business majore care ar putea fi deblocate, mai ales odata ce vom avea si proiectele de infrastructura, de autostrazi, finalizate”, a declarat pentru ”Lumea Infrastructurii” Sergiu Iordache, managing director DSV Road.
DSV Road este parte din grupul danez DSV, una dintre cele mai mari companii de transporturi din lume. O parte importanta din activitate este transportul intern de marfuri.
In cadrul DSV Road, transportul de tip grupaj reprezinta cea mai mare parte din business, acest tip de transport fiind preferat cu precadere de IMM-urile romanesti, dar si de companii multinationale datorita posibilitatii de a reduce cu pana la 80% cheltuielile de transport.
”Transportul de tip grupaj a inregistrat o crestere de 30% in cererea pentru transport de marfuri anul acesta, fiind o solutie de transport care accelereaza an de an dezvoltarea industriei in Romania. Dincolo de conexiunea pe care o asiguram in Romania, cu majoritatea pietelor europene, punem un accent deosebit pe tot ce inseamna ESG (factorii de mediu, sociali si de guvernanta), cu obiectivul de a reduce cu pana la 40% cantitatea de emisii de carbon pana in 2030, inclusiv in Romania”, spune acesta.
Piata locala de transport de marfa a fost una cu o evolutie stabila in ultimii ani, dar a avut o ascensiune importanta mai ales in perioada pandemiei, cand si-a dovedit rolul sau critic pentru intreaga economie. Cu toate acestea, ritmul de crestere a incetinit fata de avansul major de anul trecut, cand, de exemplu, in cazul companiei a fost unul de 40%.
”O cerere tot mai mare este pentru serviciile de grupaj, unde inregistram o crestere de 30% pentru acest an, respectiv pentru intermodal, unde avansul a fost de 50% in prima parte a anului. In general, tendintele sunt catre un transport mai verde, dar si mai flexibil, in conditiile in care volumele nu mai sunt la fel de mari ca in anii precedenti. In acelasi timp, observam o crestere a importului si exportului din partea IMM-urilor. Ca industrii, domina in continuare transportul de componente auto si de electronice, dar in acest an a avut loc un avans pe segmentul de transport de utilaje si ingrasaminte pentru agricultura”, adauga Sergiu Iordache.
Sectorul de transporturi este unul sensibil la evolutia generala a economiei, iar evolutia din alte industrii, inflatia inca ridicata si reducerea consumului s-au resimtit si pe piata noastra.
”Cu toate acestea, vedem o evolutie solida si pentru acest an, alimentata de cresterea organica a business-urilor locale si de investitorii noi. Romania reprezinta un factor de stabilitate intr-o regiune cu doua conflicte care au perturbat mediul de business si cu economii si-au incetinit ritmul de crestere. Desigur, Romania si-ar putea fructifica mai mult potentialul prin politici care sa sprijine mai mult mediul de afaceri si o dezvoltare mai puternica a antreprenoriatului”, mai spune el.
Transportul intern de marfuri, care utilizeaza mai ales serviciile de grupaj, reprezinta o parte importanta la nivelul pietei si a intregului lant de aprovizionare. Reprezentantul companiei estimeaza o crestere de doua cifre pe acest segment, bazata in primul rand pe volumele din sectoarele de retail, automotive, produse alimentare, dar si electronice sau fashion. Dincolo de transportul de tip grupaj, care ofera o mai mare usurinta in optimizarea costurilor pentru firmele de dimensiuni mai reduse, companiile au acces si la instrumente digitale pentru urmarirea in timp real a marfurilor sau chiar pentru monitorizarea CO2.
”Pana in 2030, noi credem ca 30% din transportul de marfuri din Romania ar putea fi facut cu ajutorul camioanelor electrice. Cu toate ca inca este suficient pregatita, Romania ar putea face pasi importanti in aceasta directie, iar un rol essential il va avea infrastructura de incarcare din centrele logistice. Este nevoie si de o reducere a timpilor pentru incarcare, care la o statie obisnuita ajung chiar si la 12 ore. Cu o autonomie de 200-500 km pentru un camion electric, in prima faza vor fi folosite mai mult pe distante scurte, ceea ce putem vedea deja si pe rutele interne din Romania. Aceasta electrificare va avea efecte benefice in reducerea emisiilor de CO2, in atingerea obiectivelor ESG ale clientilor, mai ales ca ele devin norma in intreaga Europa”, declaraSergiu Iordache.
Anul 2023 a fost marcat de o crestere de 20% a exporturilor IMM-urilor, iar factorii sunt multipli. Pe de o parte, a crescut interesul companiilor locale catre accesarea de noi piete si tot mai multe se ridica la standardele europene, iar pe de alta parte, reorientarea marilor investitori catre aceasta regiune a dus la noi relatii comerciale.
”Avem circa 900 de transporturi lunar, prin care IMM-urile trimit marfuri si produse catre pietele de export. Noi raspundem nevoilor acestor companii prin servicii personalizate, iar intr-o proportie covarsitoare, de circa 90% este adesea ales transportul de tip grupaj. Companiile pot transporta, in acest mod, marfuri de la 10 kg, la 3.000 kg per camion, iar partea buna este ca nu sunt obligati sa umple camion deoarece il pot utiliza impreuna cu alte firme”, potrivit acestuia.
Transportul intermodal este printre cele mai solicitate de catre companii, mai ales pentru operatiunile de import-export. In prima jumatate a anului cererea a crescut cu 50% pentru acest tip de transport, in primul rand datorita costurilor scazute, dar si a reducerii impactul asupra mediului. Este una dintre cele mai verzi modalitati de transport, prin reducerea cantitatii de CO2 cu pana la 70%, iar in conditiile in care factorii de mediu sunt tot mai prezenti in strategiile de business, transportul intermodal raspunde nevoilor multor companii.
”Desigur, cu o infrastructura feroviara bine pusa la punct, care sa asigure conexiuni directe cu centrul Europei si timpi mai scurti, Romania ar putea atrage miliarde de euro si ar putea deveni un hub major in aceasta regiune a lumii, mai ales pe infrastructura verde”, afirmareprezentantul DSV Road.
DSV Road deserveste diverse industrii si are mii de transporturi in fiecare luna, dintr-o varietate mare de industrii.
”Acoperim orice sector, in special automotive, electro-IT, FMCG, retail, confectii, industria chimica si, inclusiv cele cu temperatura controlata, precum pharma, dar si alte industrii. Spre exemplu, la nivelul IMM-urilor, acolo unde au avut loc cresteri importante in acest an, printre produsele cel mai des transportate s-au numarat cele alimentare, din industria usoara, dar si articole de imbracaminte si incaltaminte. Alte marfuri care au o pondere importanta sunt cele destinate agriculturii. Cred ca printre cele mai mari provocari sunt cele legate de automotive din cauza timpului de tranzit solicitat”, precizeaza el.
Anul 2023 a fost unul bun pentru exporturi iar deficitul balantei comerciale in Romania a fost redus cu 17% in primele sapte luni ale anului, conform datelor INS.
”In continuare, importurile au o pondere foarte ridicata, avand in vedere ca suntem o economie bazata mai ales pe consum, iar la noi ele reprezinta 60% din afacere pe plan local. Transportul intermodal este foarte utilizat pe relatiile comerciale externe, datorita beneficiilor enumerate, pe care le ofera. In plus, datorita hub-urilor pe care le avem in alte tari, putem asigura un control si o flexibilitate mai ridicate. Odata cu dezvoltarea infrastructurii, dar si a accederii la zona Schengen, aceste schimburi comerciale vor accelera dezvoltarea transportului de marfuri in Romania”, conchide Sergiu Iordache.