Au demarat lucrari in avans la tunelul Momaia de pe autostrada Sibiu – Pitesti. Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, anunta ca a fost pe santierul Sectiunii 4 Tigveni – Curtea de Arges a autostrazii Sibiu – Pitesti, unde continua lucrarile atat pe corpul autostrazii, cat si la primul tunel la nivel de autostrada aferent acestei autostrazi, care traverseaza muntii Carpati.
Tunelul Momaia va avea o lungime de 1,3 km si va fi format din 2 galerii principale separate, Daniela si Alina, cate una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat in conformitate cu normativele si directivele europene, iar printre particularitati are:
- cate 2 benzi pe sens si acostamente
- sistem de ventilatie
- sistem de evacuare
- iluminat public
- sistem de comunicare
- cate o cladire la intrare si iesire, pentru controlul si operarea tunelului
Antreprenorul, austriecii de la PORR, executa, in conditii de iarna, urmatoarele lucrari pe intregul amplasament al proiectului:
- se executa lucrari de excavatie aferente celor doua fire ale tunelului, respectiv iesirea din tunel pe sensul Sibiu-Pitesti (denumit conform traditiei de catre antreprenor, tunelul Daniela) si intrarea in tunel pe sensul Pitesti-Sibiu (tunelul Alina)
- au fost executati 150 metri de tunel pe firul iesiri din tunel, sensul Sibiu-Pitesti
- au fost executati 81 metri de tunel pe firul intrarii in tunel, sensul Pitesti-Sibiu
- au fost forati, armati si betonati 13.700 ml din 20.500 ml de piloti necesari structurilor aferente acestui tronson de autostrada
- au fost executate fundatiile pentru 4 din cele 16 podete
- se lucreaza la instalarea poligonului pentru producerea de elemente prefabricate in santier
- au fost executate drumurile tehnologice in proportie de 87%
- se executa lucrari de terasamente pe un sector al proiectului
- se executa lucrari de deviere a DJ678
- se executa lucrari de consolidare a terenului intre km 83+580 si km 84+040
- se executa lucrari aferente structurilor
- continua relocarea retelelor de utilitati publice de gaz, electricitate, canalizare si apa menajera
Antreprenorul PORR dispune in santier de 360 muncitori si 150 utilaje, iar daca buna mobilizare a acestuia se mentine, va fi o noua lucrare de infrastructura rutiera care se va finaliza inainte de termenul contractat.
La constructia celor doua fire ale tunelului se lucreaza concomitent, 24 din 24 ore, sapte zile din sapte, cu echipe de specialisti adusi din Austria, impreuna cu muncitori din Romania, care utilizeaza noua metoda austriaca NATM (New Austrian Tunneling Method), folosind tehnologie de ultima generatie.
Sectiunea 4: Tigveni – Curtea de Arges are o lungime de circa 10 km, iar pe aceasta sectiune vor fi realizate 13 lucrari de arta, dintre care 12 poduri, pasaje si viaducte, cel mai lung viaduct fiind de 630 de metri. Cuprinde si constructia unui nod rutier la Tigveni, care va face conexiunea cu Sectiunea 3 a Autostrazii Sibiu – Pitesti.
Acest tronson face parte din cel mai important proiect de infrastructura rutiera prevazut in Programul Investitional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din Romania, elaborat si aprobat de guvernul liberal in perioada 2020-2021 si, totodata, prevede cele mai complexe lucrari, avand in vedere dificultatea data de zona montana in care se afla traseul autostrazii, fiind si prima trecere la nivel de autostrada peste Carpati.
Autostrada Sibiu – Pitesti va avea o lungime de 122 de km, este impartita in 5 sectiuni, va lega Centrul si Vestul Romaniei de reteaua europeana de autostrazi, fiind parte importanta a Coridorului de Transport Pan-european nr. IV.