Traficul total de marfuri in porturile maritime romanesti a inregistrat, in anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o crestere de 22,5% fata de 75,5 milioane tone in 2022, reprezentand o performanta istorica a portului Constanta.
Traficul maritim a crescut cu 18% fata de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% fata de anul anterior, ajungand la 22 milioane tone, anunta Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA.
Cerealele s-au mentinut in topul cresterilor de trafic, cu peste 50%, depasind 36 milioane tone in 2023, fata de 2022 cand s-au inregistrat 24 milioane tone.
Cresteri semnificative de trafic se mai regasesc in cazul urmatoarelor grupe de marfuri: seminte uleioase, minereuri de fier, deseuri de fier si otel, produse petroliere, articole diverse, ingrasaminte.
Pe relatia Ucraina, traficul total de marfuri a fost de 25 milioane tone in 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanta au reprezentat peste 14 milioane tone.
In ultimii ani, cantitatile de marfuri care au trecut prin portul Constanta au batut record dupa record, trendul fiind sustinut prin investitii in infrastructura, pentru a veni in sprijinul agentilor economici din port si pentru a le oferi conditii de atragere a traficului de marfuri.
Investitii de 756,13 milioane euro in Portul Constanta
Compania Nationala Administratia Porturilor Maritime SA anunta ca a investit continuu in portul Constanta, dar in ultima perioada, in noul context geopolitic, al razboiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodata, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar sa se reanalizeze prioritatile si sa fie adaptat planul de investitii.
Daca in 6 ani, intre 2016 si august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanta a reusit sa atraga investitii din fonduri europene de numai 42 milioane euro, a fost necesar sa se accelereze atragerea de fonduri europene si directionarea acestora in proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de marfuri si pentru noul rol pe care portul Constanta il are pentru Uniunea Europeana.
In anul 2023, s-au finalizat din fonduri europene in valoare de 27,72 milioane euro:
– Extinderea la 4 benzi de circulatie a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 milioane euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulatie cu o lungime de 982 metri, in incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci si doua bretele de acces ce reprezinta punctul de conexiune pe fiecare sens de circulatie de acces intrare sau iesire pe la Poarta 10 bis.
– Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea in aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri si crearea unei platforme cu o suprafata de 4.370 metri patrati, pentru echiparea cu diverse utilitati necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente si utilitati pe platforma nou creata, inclusiv o noua instalatie de tratare a apelor uzate colectate de la nave, in scopul separarii si tratarii acestora. A fost imbunatatit accesul maritim in Portul Constanta prin innoirea si modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare si a senalului navigabil si a fost achizitionata o nava tanc autopropulsat 500 TDW multifunctionala, pentru colectarea deseurilor de la nave.
In 2024, se vor finaliza 3 proiecte importante, finantate cu fonduri europene prin Programul Operational Infrastructura Mare, a caror valoare depaseste 43 milioane euro:
- Modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta (23 milioane euro)
- Extinderea cheurilor danelor 10 si 12 din zona Midia, inclusiv consolidari in spatele cheurilor (16,93 milioane euro)
- Drum si parcare in zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanta (3,26 milioane euro).
Prin CEF Transport, este in derulare proiectul pentru Asigurarea conditiilor electrice de racordare la cheu a navelor in Portul Constanta (regim Cold Ironing) – E-COLD, in valoare de 18,8 milioane euro.
In 2024, vor incepe lucrarile la urmatoarele proiecte, cu o valoare totala de 476,1 milioane euro:
1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 si jonctiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunare – Marea Neagra” cu drumul care realizeaza legatura intre Poarta 9 si Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanta (valoare estimata – 50 milioane euro);
2. Master Plan de infrastructura rutiera – Reabilitarea, modernizarea si extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legatura) si de acces in Portul Constanta si zona Midia (valoare estimata 122,6 milioane euro);
3. Modernizarea infrastructurii de distributie a energiei electrice in Portul Constanta – Etapa a II-a (valoare estimata 95 milioane euro);
4. Extinderea si modernizarea infrastructurii de apa si a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimata 28 milioane euro);
5. Dragaje de investitii in Portul Constanta (zonele Constanta, Midia si Mangalia) – inclusiv largirea gurii de acces Midia (cu o valoare de 180,5 milioane euro).
De asemenea, sunt in stadiu avansat de pregatire, proiecte in valoare totala de 218 milioane euro (fara TVA):
1. Dezvoltarea capacitatii feroviare in Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanta – Etapa II (valoare estimata 20 milioane euro)
2. Realizare cheuri in Portul Constanta – zona Midia, inclusiv umpluturi in spatele constructiilor de acostare si sistematizarea teritoriului (valoare estimata lucrari: 162 milioane euro – etapa I)
3. Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimata 11,3 milioane euro)
4. Parcare securizata cu facilitati de stationare, in vecinatatea accesului din A4 (valoare estimata 18 milioane euro)
5. Realizare cheu intre Dana 8 si postul de acostare si sistematizare teritoriu aferent (valoare estimata 6,7 milioane euro).