Transportul rutier de marfuri a inregistrat, in primele noua luni din 2022, o crestere cu 6,9% in ceea ce priveste volumul marfurilor transportate, comparativ cu perioada similara din 2021, in timp ce in transportul feroviar s-a consemnat o scadere de 2,9%, arata cifrele Institutului National de Statistica (INS).
In transportul rutier, din totalul de 238,448 milioane tone marfuri transportate, 83% au fost inregistrate in transport national, care a marcat o crestere cu 8,3% fata de aceeasi perioada a anului precedent. Parcursul marfurilor s-a majorat cu 5%, in transport national inregistrandu-se un avans de 9%.
Pe de alta parte, in transportul feroviar au fost transportate 41,797 milioane tone marfuri, din care 77,9% in transport national. Parcursul tarifar al marfurilor a scazut cu 2,6% si s-a inregistrat o diminuare doar in transport national, respectiv cu 10,9%.
In perioada ianuarie-septembrie 2022, in transportul maritim au fost inregistrate 45,443 milioane tone, din care 45,433 milioane tone in transport international, iar fata de perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2021, volumul total a marcat o crestere cu 13,9%.
Marfurile transportate pe cai navigabile interioare au totalizat 21,446 milioane tone, din care 37,4% in transport national. Volumul marfurilor transportate a inregistrat scadere cu 12,1% fata de aceeasi perioada a anului precedent, in timp ce parcursul marfurilor a scazut cu 22,1%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a inregistrat 5,080 milioane tone marfuri transportate, in crestere cu 3,4% comparativ cu perioada similara din 2021, in timp ce parcursul marfurilor s-a majorat cu 7,5%, de la an la an.
In transportul aerian, volumul marfurilor transportate a inregistrat un total de 37.000 de tone, in crestere cu 26,7% fata de primele noua luni ale anului anterior.
Totodata, in perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2022, in transportul rutier national, 63,4% din volumul marfurilor a fost transportat pe distante intre 1 si 49 km, 20,2% pe distante cuprinse intre 50 si 149 km, iar 13,1% pe distante cuprinse intre 150 si 499 km.
De asemenea, in transportul national pe cai navigabile interioare, 56,2% din volumul marfurilor a fost transportat pe distante cuprinse intre 150 si 299 km.
In transportul rutier, diviziunile de marfuri cu cele mai mari ponderi in totalul marfurilor transportate au fost: minereuri metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (32,8%) si alte produse minerale nemetalice (19,4%).
In acelasi timp, pe transportul feroviar ponderi semnificative au fost inregistrate pentru diviziunile: carbune si lignit; titei si gaze naturale (21,0%) si cocs, produse rafinate din petrol (20,8%).
Ponderile cele mai mari in transportul maritim au fost consemnate la diviziunile produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit (35%) si carbune si lignit; titei si gaze naturale (20,1%), precum si in transportul pe cai navigabile interioare la diviziunile minereuri metalifere si alte produse de minerit si exploatare de cariera; turba; uraniu si thoriu (36,3%) si produse agricole, din vanatoare si silvicultura; peste si alte produse din pescuit (33,8%).
Pe segmentul transportului rutier de marfuri, marfurile transportate in cont propriu au reprezentat 57,7% din total, iar in ceea ce priveste destinatia, 17% din total au fost inregistrate in transport international.
Din totalul marfurilor in transport rutier international, respectiv 40,632 milioane tone, transportul intre state terte a reprezentat 46,3%, cabotajul 21,9% si marfurile incarcate 17,7%.
In transportul rutier international de marfuri, 93% din totalul marfurilor descarcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene (UE) si 94,2% din totalul marfurilor incarcate au avut ca destinatie state-membre.
Cele mai mari cantitati de marfuri descarcate au provenit din Germania (20%), Ungaria (14,7%) si Italia (13,5%), iar in ceea ce priveste incarcarile, 18,3% din volumul marfurilor au avut ca destinatie Germania, 17,3% Italia si 12,4% Ungaria.