ROMANII AU CUMPARAT ANUL TRECUT 10.000 DE MASINI ELECTRICE – Dacia Logan a fost cea mai vanduta masina, iar la BMW Seria 3 a crescut cel mai mult pretul

Numarul masinilor electrice achizitionate in Romania a trecut pragul de 10.000 de unitati, in 2022, iar inmatricularile de masini noi au crescut cu 7%, de la an la an, arata o analiza de piata realizata de platforma auto online Autovit.ro.


Potrivit acesteia, pe piata masinilor noi, volumul inmatricularilor din Romania a ajuns, la finele anului trecut, la 129.328 de unitati si numai in prima jumatate din 2022 acest segment a avut cea mai mare crestere a inmatricularilor la nivelul Uniunii Europene (UE), cu 58.712 de exemplare intrate pe piata locala, cu 23% mai multe fata de aceeasi perioada a anului anterior.


Comparativ cu perioada pre-pandemica, piata auto a masinilor noi a scazut cu 20% fata de 2019 (minus aproape 33.000 de unitati).


In 2022, Dacia Logan a fost cea mai vanduta masina, urmatoarele din Top 5 fiind Duster, Sandero, Spring si Ford Puma.


In ceea ce priveste masinile electrice, vanzarile din 2022 au fost de trei ori mai mari, iar modelul Dacia Spring a avut peste 50% din aceasta piata. Astfel, per ansamblu, anul precedent se incheie cu peste 10.000 de masini electrice vandute, mai arata analiza Autovit.ro.


Piata masinilor second-hand din import reprezinta segmentul cu cea mai mare scadere de pe piata auto, de 18%, pana la 325.062 de unitati, comparativ cu cele 395.759 de masini aduse in tara in 2021.


In ceea ce priveste reinmatricularile, in Romania s-au inregistrat 622.583 de astfel de operatiuni, in scadere cu 5% fata de datele din 2021, dar la acelasi nivel inregistrat in 2019.

Specialistii spun ca tranzactiile interne cu masini second-hand au crescut in 2021 pe fondul intarzierilor de pe piata masinilor noi si al stocurilor reduse de masini rulate din import, inregistrand in acest fel o crestere de 14%, fata de anul 2020.


Cat priveste valoarea masinilor puse la vanzare, in cursul anului 2022, pe platforma online de anunturi auto aceasta a depasit patru miliarde de euro, in crestere cu 13% fata de 2021.


Cele mai multe anunturi publicate pe Autovit.ro au fost pentru masini cu valori cuprinse intre 10.000 si 25.000 de euro (31%), urmate de cele pentru modele intre 5.000 si 10.000 de euro (26%) sau sub 5.000 de euro (22%). Marcile auto cu cele mai multe oferte au fost: Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi si Ford.


In aceeasi perioada analizata, principalul tip de combustibil al masinilor puse la vanzare ramane dieselul, dar in scadere cu trei procente in comparatie cu anul precedent. Totodata, numarul masinilor pe benzina prezente pe platforma s-a majorat cu doua procente, iar masinile electrice si hibrid raman constante ca oferta.


Datele centralizate de Autovit.ro arata faptul ca modelele de masini cele mai populare au inregistrat cresteri de preturi intre 16% si 26%, iar cea mai mare evolutie a pretului mediu o inregistreaza BMW Seria 3 (cu o medie 18.254 euro in 2022, fata de 11.342 euro in 2021). In ierarhie urmeaza Audi A4 si Dacia Logan, cu cresteri ale pretului mediu de 25%.


Pe de alta parte, la categoria pieselor de schimb, valoarea rezultata pe baza anunturilor postate in 2022 a fost de 223 milioane euro. Top 5 marci de masini pentru care s-au postat cele mai multe anunturi de piese sunt Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz si Opel.


Autovit.ro, ce apartine OLX Group, este cea mai mare platforma online din Romania destinata vanzarii si cumpararii de masini noi si second-hand, cu peste 3 milioane de vizitatori/luna si mai mult de o mie de dealeri auto care folosesc serviciile companiei.

Masinile din China, mai ieftine

Producatorii auto din China pot construi vehicule electrice (EV) cu 10.000 euro mai ieftine decat cele ale companiilor din Europa, un avantaj semnificativ din punct de vedere al costurilor care pune presiune pe producatorii europeni pe piata lor interna, spune Patrick Koller, seful furnizorului de componente auto Forvia, citat de Reuters.


Koller a declarat ca firmele chineze produc „vehicule bune” si Europa nu va putea stopa importurile, in conditiile in care consumatorii europeni cauta vehicule electrice ieftine.

In timp ce pretul mediu al unei masini electrice in Europe a crescut din 2015 de la 48.942 euro la 55.821 euro, iar in Statele Unite de la 53.038 euro la 63.864 euro, in China a scazut la 31.829 euro, de la 66.819 euro, sub pretul vehiculelor pe benzina, conform unui studiu al JATO Dynamics.


Koller a subliniat ca producatorii de vehicule electrice din China produc mai ieftin deoarece au costuri mai scazute cu cercetarea-dezvoltarea (R&D), cheltuieli de capital mai scazute si costuri mai mici cu forta de munca decat rivalii lor europeni.

Compania franceza de consultanta auto Inovev a informat ca aproximativ 155.000 masini produse in China au fost vandute in Europa in primele noua luni din 2022, sau 1,4% din piata. Firmele din China sunt in grafic pentru a atinge 150.000 masini vandute in 2022, aproape dublu fata de cele 80.000 vandute in 2021. Aproape jumatate din masinile chinezesti vandute sunt EV, astfel incat cota lor de piata in Europa ajunge la 5,8%, arata datele Inovev.


Vicepresedintele Inovev, Jamel Taganza, sustine ca in urmatorii ani toate vehiculele din China vandute in Europa vor fi electrice, urmand sa fie lansate mai multe modele cu pret mai scazut.


Pana in 2030, Inovev estimeaza ca vehiculele electrice vor reprezenta 40% din vanzarile de masini noi in Europa, iar brandurile din China vor reprezenta intre 12,5% si 20% din piata vehiculelor complet electrice, cu vanzari intre 725.000 si 1,16 milioane unitati.


Problema „este mult mai periculoasa” pentru Europa decat pentru Statele Unite, deoarece taxele ridicate au limitat cota de piata a producatorilor auto chinezi in SUA.


Forvia, compania creata cand furnizorul francez de componente auto Faurecia a preluat 82% din grupul german Hella, este al saptelea mare producator global de componente auto, livrand si companiilor chineze, inclusiv BYD, lider pe segmentul vehiculelor electrice low-cost.


Europa este relativ deschisa la importurile de vehicule din China, iar producatorii din statul asiatic, dar si cei globali, cum ar fi Tesla Inc, isi accelereaza livrarile.


Producatorii chinezi de vehicule electrice si-au propus sa cucereasca soferii si marile companii din Europa cu mai multe masini accesibile, care vin cu ratinguri de siguranta ridicate acordate de European New Car Assessment Programme (NCAP) si o multime de caracteristici de inalta tehnologie.


In ultimele luni, cativa producatori chinezi de masini electrice au primit cinci stele Euro NCAP – ceea ce arata ca vehiculele sunt dotate cu elemente de siguranta active si pasive care merg dincolo de cerintele legale. Si sunt asteptate noi lansari de EV din China.


Toti producatorii chinezi de vehicule electrice vor sa obtina cinci stele Euro NCAP, pentru a fi mai competitivi pe piata din Europa„, a explicat Brian Gu, presedintele Xpeng, compania din China care fabrica EV.

Acesta a adaugat ca in ultimii trei ani firma a construit magazine si service-uri in Danemarca, Tarile de Jos, Norvegia si Suedia – inainte de a lansa oficial in 2023 sedanul electric P7 si SUV-ul G9 in cele patru tari.


Producatorii chinezi de vehicule electrice recunosc ca siguranta reprezinta o parte incredibil de importanta a procesului de vanzare, sustine Matthew Avery, director la Thatcham Research, un centru britanic de cercetare auto finantat de companii de asigurare si de un membru al Board-ului Euro NCAP.


Ratinguri de cinci stele Euro NCAP sunt vazute ca fiind cheia depasirii temerilor din Europa privind calitatea masinilor fabricate in China, dupa ce esecurile la testele din 2006 si 2007 au creat impresia ca nu sunt sigure masinile din statul asiatic.


Si mai important, ratingurile de cinci stele Euro NCAP au deschis calea firmelor auto din China catre flotele marilor companii din Europa. Vanzarile de flote reprezinta aproximativ jumatate din toate vanzarile auto pe pietele importante, inclusiv Germania, Franta si Marea Britanie, iar multi cumparatori din segmentul corporate pun pret pe siguranta.

Vanzarile de flote sunt extrem de importante si multe firme cer obligatoriu un rating de cinci stele pentru a cumpara masini„, a declarat Avery.


Din ce in ce mai multe firme vor sa-si cumpere rapid vehicule electrice pentru a indeplini obiectivele de mediu. Dar inca nu sunt suficiente EV pentru flotele din Europa, perturbarile din lanturile de aprovizionare au facut ca timpul de asteptare pentru unele modele sa depaseasca 12 luni.


Cererea ridicata pentru vehicule electrice si perturbarile din lanturile de aprovizionare au permis producatorilor de EV din Europa sa majoreze preturile si sa se concentreze mai mult pe clientii de retail, mai degraba decat pe clienti cum ar fi firmele de inchirieri de masini, care sunt mai putin profitabile pentru ei.


Astfel, s-au creat oportunitati pentru producatorii chinezi de vehicule electrice, care deja au luat-o inaintea majoritatii rivalilor straini in China, de departe cea mai mare piata globala pentru masini electrice.


In octombrie, compania germana de inchirieri de masini Sixt a anuntat ca va cumpara aproximativ 100.000 masini electrice de la BYD, incepand cu SUV-ul Atto 3 al companiei chineze, care a primit cinci stele Euro NCAP in aceeasi luna.


Grupul chinez Great Wall Motors a primit cinci stele Euro NCAP in septembrie, pentru SUV-ul hibrid WEY brand Coffee 01 si sedanul electric ORA Funky Cat.


Si producatorii de vehicule electrice din Europa cauta sa obtina cinci stele pentru masinile lor electrice si hibride, de la modelul iX al BMW la modelele ID.4 si ID.5 ale Volkswagen. In octombrie, Mercedes a obtinut ratingul de top pentru sedanul EQE.

Producatorul chinez de vehicule electrice Aiways a investit in masuri suplimentare de siguranta pentru modelul sau electric U6 electric, pentru flotele din Europa, cand va fi lansat, in 2023, a afirmat Alexander Klose, seful operatiunilor din afara Chinei. Acesta a adaugat: „Va fi o cerere naturala pentru vehicule cum sunt ale noastre, care sunt complet echipate si vin la preturi extrem de competitive”. Aiways spera sa vanda 30.000 EV in Europe in 2023, fata de un nivel estimat de 5.000 in acest an.


BYD lanseaza trei modele in cateva tari din Europa si anul viitor se va extinde pe alte piete si va aduce noi modele, toate cu rating de top in domeniul sigurantei, a afirmat Michael Shu, directorul subsidiarei BYD din Europa.


Modelul ORA Funky Cat al Great Wall Motor va fi lansat anul acesta in Marea Britanie, Germania, Irlanda si Suedia. 

Articolul precedentLINIA FERATA DARMANESTI-VICSANI-FRONTIERA VA FI REABILITATA – Ministerul Transporturilor pregateste o investitie de 1,832 miliarde lei cu TVA
Articolul următorAIR SERBIA, ACORD CU QATAR AIRWAYS – Mai multe rute vor fi deblocate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.