LUCRARILE LA CENTURA ALESD AU AJUNS LA 36% – Proiectul va fi gata in vara anului viitor

Lucrarile la centura Alesdului sunt realizate in proportie de 36%. Centura Alesd va descongestiona traficul rutier atat pe directia Cluj, cat si pe directia Zalau, a anuntat presedintele Consiliului Judetean Bihor, Ilie Bolojan. O parte din trafic va ramane pe actualul drum, iar o parte va fi preluat de noua centura, care va ocoli Alesdul la intrarea dinspre Oradea, intre localitatile Lugasul de Jos si Alesd.

Soseaua de centura Alesd va avea o lungime de 5,8 kilometri, ea urmand a reduce timpul de parcurs de soferi pe DN1, in conditiile in care in prezent circulatia se desfasoara exclusiv prin centrul orasului. Aici se va amenaja un sens giratoriu, de unde porneste primul brat al centurii, de aproximativ 4 kilometri, care va ocoli orasul Alesd pe directia Oradea – Cluj-Napoca.

Iesirea in DN1 se va face tot printr-un sens giratoriu, inainte de localitatea Tinaud. Cel de-al doilea brat porneste din aceasta intersectie si ocoleste orasul Alesd pe directia Cluj-Napoca – Zalau, avand o lungime de aproximativ 2 kilometri. Acesta ocoleste zona de dealuri si iese in localitatea Pestis.

Presedintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a efectuat o vizita pe santierul Centurii Alesd si pe drumul judetean Astileu – Rosia.

 

Lucrarile sunt executate de asocierea de firme Drum Asfalt si Trameco, iar valoarea totala a investitiei este de 145,1 milioane lei, TVA inclus. Finantarea este asigurata din fonduri externe nerambursabile, alocate prin Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020.

Proiectul se realizeaza in baza unui protocol de colaborare dintre Consiliul Judetean Bihor si Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Lucrarile la DJ Astileu-Rosia sunt in curs de finalizare.

Centura Alesd va oferi acces la drumuri modernizate zonelor de la limitele orasului Alesd si va crea coridoare noi de dezvoltare pentru economia locala.

Lucrarile sunt realizate in proportie de 36%, spune inginerul Adrian Parta, manager de proiect pentru varianta ocolitoare a centurii Alesd.

In momentul de fata suntem la un stadiu fizic de 36%. Avem lucrari executate pe partea de infrastructura, suprastructura, lucrari de poduri, descarcarea apelor, scurgerea apelor si avem strat fundatie de balast pe 3,9 km executati pana acum, stratul de balast stabilizat pe 2,4 km executati, stratul de baza din asfalt pe 2,5 km, iar stratul de legatura pe 2,3 km. Mai avem executate opt podete transversale (din totatul de 10) si cele trei poduri sunt la stadiul de executie a celeilor. Deci, la primul pod avem realizata inclusiv betonarea. Asteptam montarea grinzilor, in perioada urmatoare. In 6 decembrie ne sosesc grinzile. Acestea vor fi montate in saptamana respectiva”, a spus Adrian Parta.

Constructorii se vor incadra in termenul prevazut, 31 august 2023, in calcul fiind luate inclusiv capriciile vremii, da oficialul asigurari.

Din toamna anului viitor se va putea circula pe ambele brate ale centurii Alesd.

Centura va ocoli Alesdul cu un brat prin sud, din DN 1 de la intrarea pana la iesirea in oras, iar celalalt brat va porni de pe DN 1 dinspre Tinaud catre Zalau pe DN 1H. Soseaua va intersecta si drumul judetean DJ 764 Beius – Alesd, pe care il va elibera de traficul greu provenit de la doua fabrici din zona.

”Problema legata de tranzitarea orasului Alesd este ca suntem intr-o zona de dealuri pe care nu o poti traversa si mai avem albia Crisului Repede, cu zone de restrictii. De asemenea, in orasul Alesd converg drumurile judetene dinspre Tileagd si Astileu si drumul national care leaga Alesd de Zalau, prin Sinteu. Din cauza traficului de tranzit, din cauza strazilor care converg in DN1, in orasul Alesd se constata congestionarea traficului. Centura Alesd va avea rolul de a descongestiona traficul prin Alesd, atat in avantajul localnicilor, cat si al celor care tranziteaza. In prezent, prin oras trec intre 10 si 12.000 de masini in 24 de ore”, a afirmat Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor.

Potrivit acestuia, constructorii s-au mobilizat bine si daca nu vor fi probleme deosebite, lucrarile vor fi gata in vara anului viitor.

”Cea mai mare problema pe care o avem noi in tara, dar si in judetul Bihor, este acest deficit de infrastructura pe care il constatam cu totii. Aceste proiecte au fost gandite in judetul Bihor in zonele unde avem congestii in trafic, pe baza recensamintelor de trafic si a constatarilor pe care le poate face oricine. Prin urmare, trebuie sa facem tot ce tine de noi pentru a le finaliza”, a declarat Bolojan.

In perioada urmatoare, in zona unde Alesdul s-a dezvoltat este nevoie sa se faca relocari de utilitati, precum si niste ziduri de sprijin.

”Fiecare dintre lucrarile care inseamna noi drumuri genereaza probleme. Pe de-o parte sunt problemele de autorizare, avizare (daca ele trec in proximitatea unor arii protejate sau zone care au restrictii de constructie sau de mediu). Pe de alta parte, inevitabil aceste proiecte genereaza un deranj, uneori pe buna dreptate, ceea ce presupune eventuale procese care se refera la anularea unor astfel de proiecte sau procese legate de valoarea exproprierilor unde datorita faptului ca pana acum valorile terenurilor erau cele din ghidul notarilor, existau, pe buna dreptate, nemultumiri ale oamenilor pentru ca valorile acelor terenuri erau mai mari decat cele din ghid. Acest fapt, a declansat unele procese. Avem mai multe procese pe toate lucrarile. Dar litigiile in faza in care sunt nu ne-au blocat sa lucram. Nu sunt finalizate toate. La centura Beius am finalizat practic toate litigiile legate de proprietari, dar inca avem probleme pe partea de adjudecare. La celelalte proiecte insa, avem litigii peste tot pe partea de proprietati, valoarea exproprierilor s.a.m.d”, a mai spus Bolojan.

Doar la centura Alesdului, CJ Bihor a avut 22 de litigii.

Articolul precedentVESTI BUNE PENTRU AUTOSTRADA BRASOV-BACAU – Se reia studiul de fezabilitate, care costa 45 milioane lei fara TVA
Articolul următorDOUA AEROPORTURI PRIMESC 273 MILIOANE LEI PENTRU MODERNIZARE – Ministrul Transporturilor semneaza contractele de finantare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.