Calatoriile aeriene se afla inca in faza de recuperare post pandemica. Insa biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacitatii de rafinare si a situatiei financiare a companiilor aeriene. Inflatia si teama de recesiune si-au pus amprenta asupra sectorului.
In scenariul cel mai probabil, traficul aerian in Europa va reveni la nivelurile din 2019 abia din 2024. Se prognozeaza inregistrarea a aproximativ 9,3 milioane de zboruri in acest an, cu 49% mai multe decat in 2021, dar totusi cu 16% mai putine decat in 2019. 2023 este insa asteptat sa aduca o revenire a traficului la aproximativ 92% fata de nivelul din 2019.
Totusi, cererea puternica determina cateva dintre cele mai importante companii aeriene europene sa emita o perspectiva financiara optimista pentru tot anul 2023, pe fondul cererii puternice, determinata si de stilul de lucru la distanta, dezvoltat in perioada post-pandemica, spune Radu Puiu, financial analyst in cadrul casei de brokeraj pe burse internationale XTB Romania.
Sectorul aerian a fost unul dintre cele mai afectate de pandemie, activitatea fiind in totalitate suspendata pentru anumite perioade de timp.
Totusi, pe masura ce statele au renuntat la restrictii si viata cotidiana a inceput sa revina la normal, se previziona o redresare rapida a sectorului.
Pana in prezent, companiile ofera semnale optimiste. United Airlines a raportat rezultate pentru al treilea trimestru care au depasit previziunile analistilor si au impulsionat actiunile companiilor aeriene, saptamana trecuta. De asemenea, compania a oferit o prognoza optimista pentru al patrulea trimestru. Astfel, gigantul american se asteapta ca tendintele puternice de redresare dupa pandemie sa continue sa depaseasca presiunile recesiunii de pe plan macroeconomic.
Varianta de lucru hibrid, atat de la birou, cat si de la distanta, le ofera clientilor libertatea si flexibilitatea de a calatori mai des pentru petrecerea timpului liber.
De asemenea, provocarile externe de aprovizionare vor limita oferta din industrie pentru anii urmatori.
Rezultatele United continua inceputul pozitiv al sezonului de castiguri din sectorul aerian.
Delta Air Lines a inceput sezonul de raportare al sectorului pe 13 octombrie, transportatorul anuntand venituri semnificativ mai ridicate decat in aceeasi perioada a anului 2019.
Transportatorul a oferit si o perspectiva mai buna decat se astepta pentru al patrulea trimestru.
Veniturile American Airlines Group din al treilea trimestru au crescut cu 13% fata de aceeasi perioada din 2019, inainte de aparitia pandemiei, in ciuda faptului ca transportatorul a zburat cu 9,6% mai putin.
Directorul general al companiei sustine ca nivelul cererii a ramas puternic si este clar ca clientii din SUA si din alte parti ale lumii continua sa aprecieze calatoriile aeriene si capacitatea de a se reconecta dupa pandemie. CEO-ul Delta a afirmat ca, desi sunt constienti de factorii de risc macroeconomici, industria calatoriilor inregistreaza o redresare contraciclica.
Cererea globala continua sa creasca pe masura ce consumatorii isi modifica componenta cheltuielilor, orientandu-se catre experiente in detrimentul consumului de bunuri. Companiile reiau calatoriile si granitele internationale continua sa se redeschida.
”Perspectivele economice prezic pe scara larga recesiuni atat in SUA, cat si in Europa. Agentia de rating S&P Global prognozeaza o contractie care va incepe in Europa in aceasta toamna si in SUA in prima jumatate a anului 2023. Inflatia ridicata, criza energetica, dolarul american puternic si alti factori contribuie la perspectivele economice slabe. Dar, chiar daca S&P si altii au prezentat perspective ajustate descendent, companiile aeriene si alte companii din industria de turism au spus in mod repetat ca au observat o scadere mica sau inexistenta a cererii sau a rezervarilor”, arata analiztul casei de brokeraj.
Delta continua sa inregistreze o cerere puternica, atat pe piata interna din SUA, cat si pentru zborurile transatlantice pentru toamna.
Rezervarile Delta care provin din partea companiilor au revenit la aproximativ 80% din nivelurile din 2019, la sfarsitul lunii septembrie, si se asteapta sa creasca in intervalul 80-85%, in timpul celui de-al patrulea trimestru.
Cele mai recente date de la Biroul de Statistica al Muncii din SUA arata ca tarifele aeriene au crescut cu 42,9% in septembrie, comparativ cu anul trecut.
Directorii Delta au „distrus” orice semn de optimism ca tarifele ar putea scadea semnificativ in al patrulea trimestru.
Avand in vedere ca cererea puternica de calatorii se asteapta sa continue, compania aeriana prognozeaza o crestere procentuala in intervalul 10-15% a veniturilor unitare in comparatie cu 2019.
Cresterea veniturilor unitare, care masoara suma pe care o companie aeriana o castiga per pasager per mila, echivaleaza direct cu tarife de zbor mai mari.
Mixul amplu de factori negativi ingreuneaza capacitatea de prognoza a companiilor, ceea ce duce la lipsa unui consens cu privire la cererea viitoare din sector.
In aceasta vara, transportatorii americani au zburat cu aproximativ 15% mai putin decat au planificat la inceputul anului, potrivit grupului Airlines for America (A4A).
”Acest aspect impreuna cu preturile ridicate ale combustibilului si ratele dobanzilor au dus la o crestere puternica a costului de operare a unui singur zbor, in comparatie cu 2019”, afirma Radu Puiu.
Cel mai aglomerat aeroport din Europa, Londra Heathrow, a prezentat o imagine negativa a industriei, spunand ca „perspectivele cererii raman incerte”, deoarece turbulentele economice, un nou val pandemic si escaladarea crizei din Ucraina ar putea provoca perturbari in sectorul aviatic.
Totusi, sectorul este asteptat sa continue sa se dezvolte.
Cea de-a 31-a editie anuala a Global Business Aviation Outlook prognozeaza pana la 8.500 de noi livrari de avioane in valoare de 274 de miliarde de dolari, intre 2023 si 2032, ceea ce este in crestere cu 15% atat in livrari, cat si in cheltuieli fata de aceeasi prognoza pe 10 ani realizata in urma cu un an.
In acest an, operatorii chestionati au raportat planuri de achizitie de noi avioane la egalitate cu nivelurile din 2019, nivelurile de crestere a flotei dublandu-se fata de intentiile raportate anul trecut.
In ultimele saptamani, cateva dintre cele mai importante companii aeriene europene au emis o perspectiva financiara optimista pentru intregul an, pe fondul cererii puternice.
Organizatia Europeana pentru Siguranta Navigatiei Aeriene, Eurocontrol, a publicat o prognoza revizuita in sens descendent, care indica faptul ca, in scenariul cel mai probabil, traficul aerian in Europa nu va reveni la nivelurile din 2019 pana in 2024.
Prognoza anterioara a Eurocontrol, emisa in iunie, arata o redresare inca din anul 2023.
Institutia a afirmat ca, desi s-a observat o cerere puternica in aceasta vara, tendinta a fost afectata de capacitatea sectorului de a face fata cresterii rapide, cat si de impactul razboiului din Ucraina.
”Drept urmare, se prognozeaza inregistrarea a aproximativ 9,3 milioane de zboruri in acest an, cu 49% mai multe decat in 2021, dar totusi cu 16% mai putine decat in 2019. Totusi, 2023 este asteptat sa aduca o revenire a traficului la aproximativ 92% fata de nivelul din 2019, dar exista inca riscuri semnificative care ar putea afecta redresarea”, precizeaza el.
Scenariul actualizat de crestere pesimista a traficului ia in considerare efectul mai multor riscuri negative, inclusiv faptul ca unele dintre lipsurile de personal experimentate in vara anului 2022 vor aparea din nou in 2023, afectand capacitatea companiilor aeriene si a aeroporturilor.
Mai mult, o serie de tari europene vor intra in recesiune in 2023, ceea ce va cauza o reducere a cererii de calatorii.
Totusi, companiile aeriene anticipeaza un sezon de vacanta puternic. Pentru a se pregati, companiile aeriene si-au recalibrat orarele de zbor si au facut tot posibilul pentru a suplimenta personalul.
In schimb, un potential val pandemic de iarna va tensiona probabil si mai mult aeroporturile si companiile aeriene care au fost deja afectate de lipsa fortei de munca in timpul verii.
„Cresterea tarifelor aeriene testeaza toleranta calatorilor. Totusi, aceasta tendinta ar putea sa fie departe de a se incheia si biletele de avion ar putea deveni mai scumpe, din cauza lipsei capacitatii de rafinare si a situatiei financiare a companiilor aeriene. Desi poate parea paradoxal, consumatorii au continuat sa-si mareasca cheltuielile pentru biletele de avion chiar si in contextul cresterii pretului la combustibil si in pofida inflatiei care erodeaza puterea de cumparare a gospodariilor si a temerilor de recesiune”, mai spune el.
Rezervarile au ramas rezistente, in ciuda inflatiei ridicate si a ratelor dobanzilor in crestere, deoarece consumatorii refuza sa renunte la vacante, iar unii chiar gasesc noi modalitati de a calatori datorita politicilor mai relaxate a lucrului de la birou.
CEO-ul United Airlines a afirmat ca munca hibrida a modificat semnificativ tendintele de calatorie, ceea ce a facut ca luna septembrie, o luna in mod normal departe de varfuri sa fie a treia cea mai buna luna din istoria companiei.
Totusi, in Europa, criza energetica incepe sa isi arate impactul asupra gospodariilor, in special in randul celor cu venituri mici si medii.