Criza energetica din Europa ar putea reduce productia de automobile cu aproape 40%, sau peste un milion de unitati pe trimestru, pana la finele lui 2023, arata un scenariu pessimist al companiei de cercetare de piata S&P Global Mobility, transmite Reuters.
Incepand din trimestrul actual si pana la finele lui 2023, S&P Global Mobility estimeaza ca productia trimestriala a uzinelor de asamblare de autovehicule din Europa se va situa undeva intre 4 si 4,5 milioane de unitati.
Daca ar avea loc restrictii ale furnizorilor de utilitati, productia s-ar reduce pana la 2,75 milioane pana la trei milioane de unitati pe trimestru.
Costurile pentru productia de autoturisme au crescut deja, pana undeva intre 687 si 773 de euro per vehicul, de la un nivel de 50 de euro per vehicul inaintea crizei energetice, ceea ce pune presiuni in special asupra micilor furnizori, potrivit analizei S&P Global Mobility.
Lanturile de aprovizionare din industria auto, care sunt afectate deja de pandemia de COVID-19 si invazia ruseasca din Ucraina, ar putea sa se confrunte cu presiuni extinse pe urma exploziei costurilor la energie si chiar a intreruperilor in aprovizionarea cu electricitate, spun analistii.
„In conditiile in care preturile la energie in Europa au explodat, o iarna dura ar putea pune anumite sectoare auto in pericol de a nu putea sa isi mentina in functiune liniile de productie„, spun analistii.
Analistii au analizat 11 mari hub-uri de productie de automobile din Europa si le-au ordonat in functie de care sunt tarile cele mai bine pozitionat pentru a traversa o criza energetica la iarna. Pe primele locuri s-au situat Cehia si Germania, cea mai mare economie europeana beneficiind de faptul ca are o dependenta redusa de electricitatea produsa pe baza de gaze naturale si a faptului ca depozitele sale de gaze au in prezent un grad de umplere satisfacator.
Pe de alta parte, uzinele de asamblare din Spania, Italia si Belgia se confrunta cu cele mai mari riscuri, in conditiile in care toate cele trei tari au primit cele mai mici scoruri in materie de auto-suficienta energetica.
Activele din Rusia ale Nissan, vandute statului rus pentru 1 euro
Grupul auto nipon Nissan vinde pentru un euro (0,97 dolari) activele sale din Rusia companiei ruse de stat NAMI, a anuntat Ministerul Comertului de la Moscova. Tranzactia include facilitatile de productie si cercetare ale Nissan din Sankt Petersburg, precum si centrul de vanzari si marketing din Moscova, Nissan avand optiunea de a rascumpara activele in termen de sase ani.
Renault si Nissan au un parteneriat din anul 1999, in care Renault detine 44,3% dintre actiunile Nissan, in timp ce Nissan controleaza un pachet de 15% dintre actiunile Renault, dar nu are drepturi de vot la grupul francez. Alianta Renault – Nissan, extinsa in 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit unul dintre cei mai mari producatori mondiali de automobile.
Iesirea de pe piata rusa vine intr-un moment in care Nissan schimba semnificativ relatia cu partenerul de alianta Renault. Renault si Nissan au anuntat la inceputul saptamanii ca au avut „discutii increzatoare” privind viitorul aliantei lor, adaugand ca Nissan ia in considerare investitii in viitoarea divizie a Renault din domeniul vehiculelor electrice.
Nissan a iesit de pe piata rusa si se asteapta sa inregistreze in urma acestei decizii pierderi extraordinare de aproximativ 100 miliarde de yeni (686,72 milioane de dolari), dar a mentinut previziunile privind castigurile din anul fiscal 2022.
Partenerul de alianta al Nissan, grupul auto francez Renault, a fost nevoit ca in luna mai sa isi vanda activele catre statul rus, prima nationalizare de amploare incheiata in Rusia dupa lansarea ofensivei din Ucraina. Pe langa vanzarea pachetului majoritar de actiuni la Avtovaz, grupul auto francez Renault si-a vandut si propria uzina din apropiere de Moscova, unde sunt produse automobile Renault si Nissan, catre Primaria capitalei Rusiei. Intre timp, celebrul logo al Renault a fost inlaturat de pe fatada uzinei.
Grupul auto nipon a suspendat in martie productia la fabrica Sankt Petersburg, in urma perturbarilor din lanturile de aprovizionare.
Si partenerul de alianta al Nissan, Mitsubishi Motors Corp, ia in considerare iesirea de pe piata rusa, dupa cum a anuntat publicatia nipona Nikkei newspaper said. A. Insa un purtator de cuvant al Mitsubishi a precizat ca nimic nu a fost inca decis.