CFR PLATESTE 45,5 MILIOANE LEI PENTRU EXPROPRIERI – Compania vrea sa investeasca in electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor

CFR se pregateste sa plateasca exproprieri de aproape 10 milioane de euro, pentru a investi in electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor. Prin proiect se realizeaza 18 km de linie dubla noua. Se desfiinteaza trecerile la nivel care nu respecta reglementarile si se realizeaza pasaje denivelate.

Procedurile de expropriere vor fi efectuate de catre Compania  Nationala de Cai Ferate CFR, in calitatea sa de expropriator in numele statului roman, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea declansarii procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privata, aprobarea listei imobilelor proprietate publica a statului, precum si a listei imobilelor proprietate publica a unitatilor administrativ – teritoriale, situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrarii de utilitate publica de interes national”Electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorˮ aflate pe raza unitatilor administrativ – teritoriale: Cluj – Napoca, Baciu, Garbau, Aghiresu, Izvoru Crisului, Huedin, Poieni, Ciucea si Negreni – judetul Cluj; Cuzaplac si Almasu – judetul Salaj; Bulz, Bratca, Suncuius, Vadu Crisului, Magesti, Astileu, Tetchea, Tileagd, Sacadat, Osorhei, Oradea si Bors – judetul Bihor. 

Proiectul vizeaza electrificarea si reabilitarea liniei de cale ferata Cluj – Oradea – Episcopia Bihor si presupune realizarea unei infrastructuri ce va permite viteze maxime cuprinse intre 100 km/h si 160 km/h. Electrificarea si reabilitarea tronsonului de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor conduce la realizarea unei infrastructuri feroviare optimizate.

 ”Suma necesara aferenta despagubirii pentru imobilele proprietate privata situate pe amplasamentul lucrarii de utilitate publica de interes national este de 45.549.000 lei”, arata Nota de fundamentare.

Cea mai mare parte a lucrarilor pentru acest proiect se vor executa pe terenuri proprietate publica a statului, aflate in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si concesionate Companiei Nationale de Cai Ferate CFR, insa pe langa acestea mai este necesara achizitia altor terenuri (cu sau fara constructii) din care unele se afla in proprietatea privata a unor persoane fizice si juridice, altele in domeniu privat sau public al unitatilor administrativ – teritoriale sau altor institutii.

Pentru asigurarea suprafetelor de teren necesare implementarii proiectului aferente lucrarii de utilitate publica de interes national ”Electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorˮ, aflate pe raza unitatilor administrativ – teritoriale: Cluj – Napoca, Baciu, Garbau, Aghiresu, Izvoru Crisului, Huedin, Poieni, Ciucea si Negreni – judetul Cluj; Cuzaplac si Almasu – judetul Salaj; Bulz, Bratca, Suncuius, Vadu Crisului, Magesti, Astileu, Tetchea, Tileagd, Sacadat, Osorhei, Oradea si Bors – judetul Bihor, este necesara ocuparea unei suprafete de 7.340.862 mp aferente unui numar de 303 imobile proprietate publica a statului in administrarea altor institutii sau autoritati publice aflate pe raza unitatilor administrativ – teritoriale Cluj – Napoca, Baciu, Garbau, Aghiresu, Izvoru Crisului, Huedin, Poieni, Ciucea si Negreni – judetul Cluj; Cuzaplac si Almasu – judetul Salaj; Bulz, Bratca, Suncuius, Vadu Crisului, Magesti, Astileu, Tetchea, Tileagd, Sacadat, Osorhei, Oradea si Bors – judetul Bihor si o suprafata de 230.905 mp aferente unui numar de 282 imobile proprietate publica a unitatilor administrativ – teritoriale aflate pe raza unitatilor administrativ – teritoriale Cluj – Napoca, Baciu, Garbau, Aghiresu, Izvoru Crisului, Huedin, Poieni, Ciucea si Negreni – judetul Cluj; Cuzaplac si Almasu – judetul Salaj; Bulz, Bratca, Suncuius, Vadu Crisului, Magesti, Astileu, Tetchea, Tileagd, Sacadat, Osorhei, Oradea si Bors – judetul Bihor.

Proiectul ”Electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorˮface parte din Master Planul General de Transport al Romaniei aprobat prin H.G. nr. 666/2016 pentru aprobarea documentului strategic Master Planul General de Transport al Romaniei si este propus pentru finantare din Planul National de Redresare si Rezilienta, capitolul I1 – Modernizarea si reinnoirea infrastructurii feroviare, Pilonul I – Tranzitia verde, Componenta C4 – Transport sustenabil.

Dupa modernizare, infrastructura de transport imbunatatita va conduce direct la cresterea competitivitatii produselor realizate si furnizarea de servicii, atat in sectoarele cheie ale economiei cat si in cadrul unor intregi regiuni ale Romaniei. Impactul global va fi in general de imbunatatire a economiei in Romania”, mai arata documentul.

Traseul de cale ferata proiectat se va desfasura in general pe actualul tronson de cale ferata existent, cu exceptia unor zone in care este necesara marirea razelor curbelor in vederea imbunatatirii conditiilor de circulatie si asigurarii parametrilor pentru circulatia cu viteza sporita.

Linia de cale ferata Magistrala 300, Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, este situata in Nord Vestul Romaniei, pe raza judetelor Cluj, Salaj si Bihor. Din punct de vedere administrativ acest tronson de cale feratǎ este exploatat de Sucursala Regionalǎ CF Cluj, Sectiile L3 Cluj si L5 Oradea.

Linia de cale ferata Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontiera Ungaria are lungimea totala de 166,216 km, fiind cuprinsǎ intre km 500 + 608 (semnal Cap X, Statia CF Cluj Napoca) si km 660 + 852 (semnal Cap Y, Statia CF Episcopia Bihor), la care se mai adaugǎ intervalul Episcopia Bihor – Frontierǎ Ungaria, cu lungimea de 5,983 km (intre km 1+117 = Cap Y Statia Episcopia Bihor si km 7+100 = Frontiera Ungarǎ).

Traseul liniei CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor urmeaza cursul vaii raului Nadas, pe sectorul Cluj Napoca – Aghires, iar apoi se desfasoara in lungul vaii raului Crisul Repede, avand o orientare de la Est la Vest. Traseul liniei CF este foarte sinuos, intalnindu-se numeroase curbe cu raze mici cu valori de 400 m. Raza minima a curbelor este de 225 m situata pe intervalul de circulatie Oradea – Episcopia Bihor. Pe linia CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor sunt amplasate 22 de puncte de sectionare (10 statii CF si 12 halte de miscare) si 22 halte comerciale (puncte de oprire in linie curenta).

Proiectul de electrificare si reabilitare a liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor va contribui la:

– Generarea de noi locuri de munca, pe perioada de implementare a proiectului;

– Economii la nivelul costurilor de intretinere a infrastructurii;

– Economii la nivelul costurilor de operare a infrastructurii;

– Economii la nivelul costurilor aferente trenurilor;

– Economie de timp pentru calatori;

– Economie de timp pentru transportul de marfa;

– Castiguri in eficienta;

– Economii la nivelul emisiilor de CO2;

– Economii la nivelul costurilor aferente accidentelor;

– Reducerea poluarii.

         Obiectivele specifice ale proiectului sunt:

– Infrastructura ce va permite viteze maxime de 80 km/h pentru transportul de marfa si de 120 km/h pentru trenurile de calatori pe intregul tronson;

– Sistematizarea statiilor in vederea realizarii conditiilor impuse de electrificare;

– Eliminarea deficientelor tehnice si imbunatatirea conditiilor de trafic, inclusiv cele legate de siguranta circulatiei de pe intreg tronsonul CF;

– Inlocuire/reparare poduri, podete, pasaje denivelate, consolidari, aparari, repararea sistemului de drenaj, imbunatatirea calitatii terasamentelor;

– Se vor realiza constructiile aferente activitatii de intretinere, revizie si reparatii a instalatiilor fixe de tractiune electrica si a liniei de contact constand din doua districte LC + EA + ELF in statiile Ciucea si Oradea;

– Se vor realiza cladiri de mentenanta in statiile Cluj Napoca, Ciucea si Oradea;

– Reabilitarea si modernizarea cladirilor de calatori, districtelor, cladirilor de exploatare etc. si asigurarea facilitatilor calatorilor (inclusiv persoanelor cu mobilitate redusa) si personalui CFR;

Remorcarea trenurilor pe linia electrificata se va face cu locomotive electrice functionand in curent alternativ monofazat 25 KV – 50 Hz;

– Linia de contact va fi alimentata din substatiile de tractiune, la amplasarea carora se va lua in consideratie situatia actuala a electrificarii liniilor ferate adiacente (Dej – Apahida – Cluj si Teius – Apahida – Cluj) precum si structura sistemului energetic national de 110 KV din zona;

– Lucrari noi de linie de contact si substatie de tractiune electrica, inclusiv sistem de teleconducere SCADA, care va integra si sistemul de telegestiune energie electrica;

– Realizarea lucrarilor de protectie a instalatiilor din cale si vecinatate impotriva influentei liniei de contact;

– Eliminarea zonelor cu risc la inundatii, inzapezire, alunecari;

– Analiza trecerilor la nivel existente (numarul acestora, pozitia km, starea lor actuala) si s-a stabilit care dintre ele vor ramane in functie, care se vor moderniza si care se vor desfiinta;

– Modernizarea echipamentului de telecomunicatii;

– Modernizarea electrificarii pe toata lungimea tronsonului (25 kV);

– Dublarea liniei (tinand cont de conditiile de relief – predominant ses);

– Marirea capacitatii de tranzit la frontiere;

– Asigurarea interoperabilitatii prin implementarea STI, in special in ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de incarcare (C), lungimea liniilor din statii si haltele de miscare, facilitatile pentru persoanele cu dizabilitati, implementarea ERTMS (ETCS Nivel 2+GSM-R);

– Montare de panouri fonoabsorbante si/sau solutii alternative de reducere a nivelului de zgomot.

Prin implementarea proiectului, linia de cale ferata va fi proiectata in conformitate cu parametrii tehnici ceruti de standardele si legislatia europeana in vigoare.

Prin realizarea acestui obiectiv de investitii de utilitate publica de interes national, se va realiza o legatura rapida intre Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, cu efecte benefice pe toate planurile (aglomerare, poluare, consum crescut de carburanti, scaderea timpului de transport pentru calatori si marfuri etc.).

Indicatorii tehnico – economici aferenti obiectivului au fost stabiliti si aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 93/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Electrificarea si reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihorˮ, lucrare de utilitate publica de interes national.

Articolul precedentCRIZA IN SECTORUL AUTO – Productia de automobile s-ar putea reduce cu aproape 40%
Articolul următorCEL MAI MARE AEROPORT AL ROMANIEI, IAR PE PROFIT – Compania  Nationala Aeroporturi Bucuresti estimeaza pentru acest an venituri totale de 849,3 milioane lei si un profit dublu, de 107,4 milioane lei

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.