Ministerul Transporturilor pregateste lucrari de consolidare si protectie versanti pe DN 7A km de aproape 39 milioane euro. Drumul national DN 7A, pe sectorul studiat, in lungime de 21,932 km, este incadrat in clasa tehnica IV, sectorul reprezentand drumul de contur al lacului Vidra, la poalele Muntilor Latoritei si Muntilor Lotrului.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 193,3 milioane lei, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru reaprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Consolidare si protectie versanti DN 7A km 63+200 – km 86+601”, judetul Valcea, consultat de ”Lumea Infrastructurii”.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Durata de executie a obiectivului de investitie – pentru rest de executat: 20 luni.
Obiectivul are indicatorii tehnico-economici aprobati prin Hotararea Guvernului nr. 322/2016, cu finantarea preconizata a se realiza in cadrul contractului de imprumut F1 23.371 acordat de Banca Europeana de Investitii – care in prezent este incheiat, fara a fi asigurat fonduri si pentru acest obiectiv.
Documentatia elaborata anterior pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici a fost realizata luand in considerare lucrarile demarate din anul 2008, nefinalizate datorita rezilierii in anul 2013 a contractului de lucrari si a restului ramas de executat.
Capacitatile tehnice initiale erau: lungime sector drum = 22,041 km; latime platforma drum = 8 m; 6 poduri noi; 1 pod reabilitat.
Pentru reluarea lucrarilor si finalizarea obiectivului au fost realizate in anul 2020 expertize tehnice, pe specialitati: drumuri; consolidari; poduri, pentru stabilirea starii actuale a drumului si a necesarului de realizat. Ȋn baza acestora si a studiilor de teren a fost revizuit si actualizat proiectul, fiind stabilite solutiile tehnice pentru rest de executat, adaptate normelor, normativelor tehnice in vigoare si costurilor actuale.
”Degradarile constatate si situatia existenta pe sectorul de drum studiat sunt urmatoarele: faiantari cu un nivel ridicat de severitate; fisuri, crapaturi longitudinale; fagase majoritatea peste 5 cm; valuriri; suprafete exudate; ciupituri; cedari de acostamente; santuri rigole colmatate; podete partial executate care nu prezinta degradari majore sau defecte care sa nu permita continuarea lucrarilor, sunt identificate lucrari de intretinere de tipul plombari si covoare extinse. Zidurile de sprijin degradate si cu inaltimi prea mici, cu materiale scurse peste coronament, fapt ce conduce si la colmatarea masiva a santurilor; barbacane nefunctionale; deplasari de tronsoane in zona rosturilor; cedari locale ca urmare a rasturnarii carcaselor; rupere de terasamente. Podurile prezinta beton cu aspect friabil; defecte de suprafata ale fetei vazute; coroziunea armaturilor; pete de rugina; reduceri de sectiunii ale unor elemente; infiltratii; segregari ale betonului; absenta casiurilor, scarilor si a santurilor pereate la piciorul taluzelor; albia in zona podurilor este neamenajata si cu depuneri de material”, arata documentul.
Podetele sunt in mare parte partial executate, cu structura din elemente prefabricate pentru care nu s-au turnat timpanele monolite si aripile, nu s-au realizat camerele de cadere
Descrierea investitiei
Traseul in plan: se mentine traseul drumului existent.
Profil longitudinal: se mentine amenajarea prevazuta anterior pe existent, cu declivitatea minima de 0,1%; declivitatea maxima de 10,55%.
Profil transversal: se mentine, cu latimea platformei de 8 m, din care:
- latimea partii carosabile: 2×3 m = 6 m
- latimea acostamentelor: 2 x 1 m din care benzi de incadrare: 2 x 0,25 m;
- panta transversala: 2,50% pentru partea carosabila si de 4% pentru acostamente.
Scurgerea si evacuarea apelor: au fost proiectate rigole pereate cu beton sau santuri pereate cu beton in grosime de 10 cm asezate pe un strat de nisip de 10 cm. Initial lungimea santurilor si rigolelor care necesitau interventie sau refacere era de 16.936 m, in prezent s-au stabilit ca necesar de executat 22.659 m.
Este prevazuta amenajarea pe 900 m a casiurilor pe taluze.
Sunt prevazute un numar de 126 podete cu lungimea de 2 metri alcatuite din cadre prefabricate tip P2 sau C2. Pentru 24 podete existente au fost prevazute reparatii locale ale aripilor, timpanelor, a pereelor si decolmatarea.
Parapete metalic de siguranta: inlocuirea parapetilor existenti degradati care nu mai corespund din punct de vedere tehnic avand o lungime de 10.943,00 m si dispunerea unor parapeti metalici pentru podete in lungime de 2.464 m.
Lucrari de poduri
- Pod km 62+773 peste raul Vidruta – pod (nou initial) nefinalizat – lucrari de reabilitare. Constructia podului a inceput in anul 2012, are o deschidere de 16,00 m, lungimea totala de 19,80 m.
- Pod km 64+572 peste raul Vidra – pod (nou initial) nefinalizat – lucrari de reabilitare. Constructia a inceput in anul 2012, podul are o deschidere de 16 m, lungimea totala de 19,80 m.
- Pod km 69+691 peste parau izvorul Purului – pod nou. Circulatia se desfasoara pe un pod provizoriu executat in partea din amonte. Podul nou va avea lungimea suprastructurii de 16 m si lungimea totala de 19,80 m, cu schema statica tip grinda simplu rezemata.
- Pod km 75+728 peste raul Lotru – pod existent – lucrari de reabilitare nefinalizate. Podul are o deschidere de 18,70 m si lungimea totala de 23,00 m. Schema statica este grinda simplu rezemata.
- Pod km 79+042 peste paraul Pravat – pod (nou initial) nefinalizat – lucrari de reabilitare. Podul are o deschidere de 16,00 m, lungimea totala de 19,60 m.
- Pod km 81+425 peste paraul lui Toma – pod nou. Podul existent nu asigura scurgerea apelor, avand si o serie de degradari. Podul nou va avea lungimea suprastructurii de 10 m si lungimea totala de 10,90 m.
- Pod km 83+000 peste parau Groapa Seaca – pod nou. Podul existent nu asigura scurgerea apelor, avand si o serie de degradari. Podul nou va avea lungimea suprastructurii de 16 m si lungimea totala de 10,80 m.
- Pod km 84+285 peste torent – pod nou. Podetul dalat existent nu asigura scurgerea apelor, avand si o serie de degradari. Podul nou va avea lungimea suprastructurii de 16 m si lungimea totala de 19,80 m.
Lucrarile de reabilitare conduc la cresterea duratei de viata si exploatare a drumului, la sporirea sigurantei traficului si dezvoltarea zonei turistice traversate;
– reducerea costului de operare al vehiculelor;
– reducerea costului accidentelor;
– reducerea costului pentru prevenirea poluarii mediului
Pe langa beneficiile economice pe care le va genera, lucrarile de reabilitare a drumului vor genera efecte pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca fiind estimate 70 de locuri de munca pe perioada executiei, cu atragerea si a fortei de munca locala.
Lucrarile propuse au impact minim asupra mediului. A fost obtinuta Decizia Etapei de Incadrare nr. 381/07.06.2021 emisa de catre Agentia pentru Protectia Mediului Valcea.