Inmatricularile de autoturisme in Europa au inregistrat o scadere de aproape 14% in primul semestru, insa piata din Romania a evoluat in sens invers si a inregistrat cea mai puternica crestere a inmatricularilor comparativ cu primele sase luni ale anului trecut, arata datele Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
5,597 milioane autoturisme au fost inmatriculate in perioada ianuarie-iunie 2022 in Uniunea Europeana, Marea Britanie si tarile EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia si Elvetia), in scadere cu 13,7% comparativ cu 6,485 milioane de unitati in primul semestru 2021. Aceasta in conditiile in care toate marile piete auto din UE (Germania, Franta, Spania si Italia) au inregistrat scaderi de doua cifre, variind de la un declin de 22,7% in Italia, pana la unul de 10,7% in Spania.
Incepand din primavara lui 2021, piata auto din Europa si America este franata de o serie de probleme logistice, precum penuria de semiconductori. Cipurile electronice, fabricate in principal in Asia, sunt indispensabile pentru productia de telefoane si laptopuri, dar si a automobilelor care includ din ce in ce mai multa tehnologie. Cu o stabilizare a aprovizionarii cu semiconductori, ACEA prognoza o revenire a vanzarilor de automobile in al doilea semestru din 2022, insa razboiul din Ucraina a limitat acest optimism.
De asemenea, luna iunie 2022 a fost a 11-a luna consecutiva de scadere a inmatricularilor de autoturisme in Uniunea Europeana, cu un declin de 15,4%, pana la 886.510 unitati, in conditiile in care problemele de-a lungul lanturilor de aprovizionare au continuat sa limiteze productia de vehicule. Cele 886.510 de autoturisme inmatriculate in UE in luna iunie reprezinta cea mai mica cifra pentru aceasta luna inregistrata de la debutul publicarii datelor statistice in 1996, potrivit ACEA.
Toate cele patru mari piete auto din UE (Germania, Franta, Spania si Italia) au inregistrat scaderi de doua cifre in luna iunie, cea mai importanta fiind scaderea de 18% inregistrata in cazul Germaniei iar cea mai mica fiind cea de 7,8% inregistrata in Spania.
In Romania, inmatricularile de autoturisme au crescut cu 23,1% in ritm anual in primul semestru, pana la 58.712 de unitati, acesta fiind cea mai mare crestere procentuala inregistrata in Europa.
In cazul Romaniei, inmatricularile de autoturisme au inregistrat o scadere de doar 6,6% in luna iunie, una din cele mai modeste din UE, pe piata locala fiind inmatriculate 11.067 de autoturisme.
In randul marilor producatori generalisti, vanzarile liderului european Volkswagen au scazut cu 18,5% in primul semestru al acestui an, din cauza unor scaderi puternice inregistrate in cazul marcilor Skoda si Audi. Pentru grupul Stellantis, vanzarile au scazut cu 22,5% in primul semestru, cu un declin important in special in cazul marcilor Peugeot, Fiat si Citroen.
Vanzarile grupului Renault au scazut cu doar 8,1% in primul semestru, gratie avansului de 16% al vanzarilor de autoturisme marca Dacia, cu 210.526 de unitati inmatriculate in Europa in primele sase luni ale anului, care au compensat pentru scaderea cu 20,8% a vanzarilor de autoturisme marca Renault.
In schimb, grupul sud-coreean Hyundai-Kia si-a continuat cresterea pe piata europeana, cu un avans de 9,9% al inmatricularilor in primul semestru, astfel ca in prezent Hyundai-Kia este in urma grupului Renault cand vine vorba de cota de piata in Europa.