Privatizarea este singura solutie pentru ca TAROM sa nu piara. O spune administratorul TAROM, avocatul Catalin Dancu, cel care a analizat si constatat situatia subreda in care se afla astazi compania nationala de transport aerian. Prezent in studioul emisiunii Lumea Infrastructurii de la Etno Tv, Catalin Dancu a expus planul cel mai fiabil pentru TAROM: vinderea a 49% din actiuni si pastrarea Statului ca actionar majoritar cu o cota de 51%.
Acesta model nu este unul nou, fiind aplicat si in state precum Polonia, Finlanda sau Israel:
„Daca as fi maine director general, presedinte, ministru, premier, primul lucru pe care l-as face ar fi privatizarea. 51% sa mentina statul roman, ca si companie nationala, 49% sa vina un investitor specializat in domeniu. La fel au facut cei de la LOT, in Polonia, FIN Air, in Finlanda, ELAN in Israel. Sunt multe care ne ofera exemple de succes, care au plecat din groapa si au ajuns acum.
La acest moment acordul cu Comisia Europena nu poate fi rupt, pentru ca nu avem perspectiva privatizarii. Este o gluma in piata aviatica: cum ajunge un miliardar, milionar? Cumpara o companie aviatica!
Fondurile de investitii care sunt specializate pe profilul de a intra intr-o privatizare de tipul companiei TAROM nu sunt multe. Este o chestiune si de sustenabilitate financiara, dar asta nu inseamna ca nu putem face, pentru ca nu s-a incercat. Privatizarea, din punctul meu de vedere, ca in orice societate buna, trebuie facuta, ca alternativa la proiectul Comisiei Europene.
Comisia Europena spune: eu nu iti impun banii astia, ca nu ni da cu forta, daca vrei sa ii iei, ii iei. Insa, din punctul analizei, calculele sunt gresite. Cine a gandit problema restructurarii… Sa nu uitam ceva, la TAROM sunt piloti, stewardezi, personal, extraordinar de bine pregatiti pe care ii pierdem. Noi nu putem sa ne permitem, in ani, sa pierdem oamenii astia.
Apoi, pierdem linii de zbor cu TAROM in comunitatile romanesti! Asa cum sunt eu patriot, nebun, cred in continuare ca aceasta compania nationala trebuie sa zboare in continuare pentru comunitatile romanesti din toata lumea, nu sa vina altul sa imi ia locul pentru ca nu am fost in masura si in stare sa realizez un concept prin care sa asigur conexiunile comunitatilor cu tara”.
Catalin Dancu: „Noi trebuie sa devenim un Hub”
Intrebat cum a gasit TAROM cand a ajuns in Consiliul de administratie, avocatul Catalin Dancu a expus situatia critica a companiei, detaliind eforturile pe care membri Consiliului le fac pentru revitalizarea „perlei transportului aerian romanesc” si nu numai. Catalin Dancu a vorbit totodata si despre necesitatea realizarii Terminalului 2 la Aeroportul Henri Coanda din Otopeni:
„TAROM este cu masca de oxigen, cu pierderi, cu probleme, iar toata echipa care este acum incearca sa vanda toate rablele si avioanele de care nu mai au nevoie, sa aduca bani ca sa revitalizam, sa vanda ATR-urile, Airbus-urile 318 pentru ca ati vazut ce s-a intamplat, am avut avioane de tot felul cu costuri mari, mententanta proasta, cheltuieli inutile. O companie ca TAROM trebuie sa aiba o flota uniforma. Dovezile economice, nu sentimentale, arata ca succesul unei companii sta in long courier. Noi trebuie sa devenim un Hub intre tot ce inseamna Asia, Australia, India – Bucuresti, Bucuresti – Vestul Europei. Dar avem o alta problema. Noi nu avem aeroport care sa faca fata unui hub. Si noi putem sa realizam un Terminal 2 la Otopeni pentru ca avem fonduri si trebuie deschis urgent. Daca aducem acum 10 aeronave noi nu avem unde sa le punem pentru ca nu avem terminale suficiente. Am ajuns sa fim locul 4 intr-un listing negru al celor mai urate aeroporturi si cel mai sufocant si cu servicii proaste. Este prima poarta de intrare in tara noastra”.
Catalin Dancu: „Nu ma pricep la avioane, dar ma pricep la contracte”
Desi cuvantul privatizare, in stilul pur romanesc echivaleaza cu vanzarea unei companii de stat, avocatul Dancu a aratat ca in acest caz TAROM va ramane al Statului, urmand sa fie luate masurile cele mai bune pentru aceasta companie: „Toate companiile care s-au privatizat au acum succes. Nu s-a gandit nimeni la privatizare pentru ca TAROM era aceasta pepiniera in care venea cine putea, iesea cine putea, dar intr-o privatizare nu mai merge. In cazul nostru, statul isi mentine 51%, practic tot Statul ramane si tot TAROM ramane. Dar ce preferam? Sa disparem? (…)
Saptamana viitoare directorul general incepe negocierile cu sindicatele pentru ca ele sunt principalul suport. 90%, spunea dl Grindeanu, trebuie sa pastram personalul navigant, 10% personalul tehnic. Era foarte mult personal tehnic, foarte mult personal administrativ care taia frunza la caini. Problema nu e ca nu trebuie facuta, ci trebuie facuta cu cap. Sa le amintim celor care au uitat ca firma de avocatura pe care am condus-o a fost prima din Romania care a realizat contractul colectiv de munca al angajatilor TAROM. Deci, eu plec pe o platorma pe care o cunosc foarte bine. Nu intru in proiecte pe care nu le cunosc. Nu ma pricep la avioane, dar ma pricep la contracte. Nu vor mai exista contracte in care cateringul sa fie o rusine pentru TAROM, nu vom mai face contracte cu catering in care avantajele se vad numai la cel care ne ia banul. Acum directorul general, echipa lui, a spus „gata, toate contractele le luam la mana, tot ce este in dezvantajul TAROM s-a inchis”.
Noi acum suntem sub presiunea Comisiei sa indeplinim obligatiile asumate, conducerea actuala asta face si intre 19-21 iunie, la Doha, va fi reuniunea mondiala a tuturor conducerilor companiilor aeronautice in lume. Vom fi acolo pentru ca vrem sa vedem alternative, rute. Iesim pentru ca am stat doi ani degeaba, iar acum poate reusim rute, solutii care sa aduca pe masa guvernului optiuni alternative”.
Catalin Dancu: „Eram pionieri in aviatia mondiala si era vremea lui Ceausescu”
Cu titlu de necesitate este enuntata si nevoia de redeschidere a liniilor istorice ale TAROM catre New York, Los Angeles sau Chicago, administratorul TAROM subliniind ca aceste linii ar aduce beneficii importante companiei. De asemenea, este necesara o campanie agresiva de publicitate, pentru ca TAROM sa castige si de pe urma unor branduri care au tot interesul in a se promova pe una dintre companiile aeriene care traverseaza oceanul Atlantic catre SUA si nu numai:
„Un proces clar, destept, de privatizare cu o companie specializata in care punem pe masa lucrurile asa cum sunt si nu as accepta ca TAROM sa inchida linii care au adus atatia ani beneficii si taie conexiunile noastre cu comunitatile romanesti din Europa si din America. Si doi, as redeschide liniile istorice. In 1977 zburam cu TAROM la Chicago, la New York, la Los Angeles, zburam in Beijing, China. Faceam primul inconjur in lume, fara sa ne oprim, in 80 de zile, aveam prima ruta deschisa la Bangkok. Eram pionieri in aviatia mondiala si era vremea lui Ceausescu. Astazi in democratie, o companie ca TAROM nu are posibilitatea sa ia doua aeronave care sa poata sa deschida curse economice intre SUA si China.
Acum mai sunt si ipocritii din politica. TAROM este o companie de profit, trebuie sa facem bani. Ce as face? Cea mai agresiva politica de publicitate si de marketing. As vopsi toate avioanele TAROM cu reclamele celor mai mari companii, cum fac si altii. As umple toate aeroporturile din lume cu spatii alocate noua. As reschimba toata structura: vrei sa intri in aeroport la TAROM, da, vrei sa pui pe scaune siglele tale, foarte bine, plateste!”
Intrebat daca se teme ca intr-o astfel de reforma ar veni DNA, avocatul Catalin Dancu a raspuns categoric:
„Cea mai mare calitate a unui succes in viata este sa fii tu insuti un succes in viata. Eu am reusit din munca mea. Nu traiesc din banii de indemnizatie ai TAROM. Eu nu m-am dus la presedintele Autoritatii Aeronautice Americane sa il intreb cat imi iese comision ca deschid cursa Bucuresti-New York, si nu m-am dus sa intreb pe la alte usi cat iese. I-am spus ministrului Grindeanu ca raman un profesionist si vreau ca aceasta companie sa castige. Pentru ca sunt roman si pentru ca m-am saturat sa vad ca altii au avioane si servicii si eu ma duc in compania mea si ma uit la avioane triste, servicii aproape zero. Peste patru milioane de romani traiesc in lumea asta, iar tot ei aduc Romaniei cel mai mare income in miliarde acasa si eu nu pot pentru compania nationala… cum a spus domnul ministru Grindeanu ‘daca TAROM nu zboara in comunitatile mari de romani, unde zboara?'”.