Romania va fi conectata de vestul Europei printr-o noua legatura rutiera. Tara noastra va fi legata de autostrada M44 din Ungaria printr-o sosea noua, in regim de drum expres. Conform estimarilor, tronsonul de pe partea romana ar putea fi finalizat pana la inceputul anului 2027, iar cel de pe partea maghiara dupa, spune Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor.
Noul proiect a fost aprobat la reuniunea bilaterala romano – ungara in domeniul transporturilor, desfasurata in Ungaria saptamana trecuta, in data de 26 mai.
Drumul va lega orasele Salonta si Bekescsaba, prin nordul localitatii Mehkerek. Va avea o lungime de 50 de kilometri, din care 43 de kilometri vor fi construiti pe teritoriul statului maghiar si restul de 7 kilometri, in Romania.
Acest tronson va fi cuprins in proiectul Drumului Expres Arad – Oradea, gestionat de Consiliile Judetene Bihor si Arad si Primariile Municipiilor Oradea si Arad, in parteneriat cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
„In perioada urmatoare se vor face studiile geotehnice si pe aceasta noua portiune de drum, urmand sa fie cuprinse in proiectul tehnic, care va fi predat la finalul acestui an. Pe partea romana va fi amenajat si un punct de terecere a frontierei. Consiliul Judetean Bihor a comandat proiectantului adaptarea proiectului dupa aceasta decizie. Conform estimarilor, tronsonul de pe partea romana ar putea fi executat pana la inceputul anului 2027, iar cel de pe partea maghiara ulterior acestei date. Multumim Ministerului Transporturilor si CNAIR pentru sustinerea acestui proiect”, a precizat Ilie Bolojan.
Delegatia romana care a participat la intalnirea bilaterala din 26 mai a fost condusa de Adrian Foghis, secretar de stat in cadrul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Stadiul proiectului „Drum Expres Arad – Oradea”
Presedintele Consiliului Judetean a prezentat stadiul proiectului „Drum Expres Arad – Oradea”. Proiectul tehnic este realizat in proportie de 40%.
Descarcarile arheologice si masuratorile topografice au fost finalizate pe cei aproximativ 120 de kilometri, iar studiile geotehnice sunt realizate in proportie de peste 80%.
„Au fost finalizate toate studiile geo de pe teritoriul judetului Arad, iar acum se lucreaza in Bihor, intre Gepiu si Salonta. Ne propunem ca la sfarsitul lunii august sa avem studiul de fezabilitate finalizat, iar in luna decembrie, asa cum este prevazut in contract, sa ni se predea proiectul tehnic. Termenul de finalizare a studiului de fezabilitate a fost prelungit cu aproximativ 2 luni, din cauza a cinci noi conexiuni de pe traseu, inclusiv cea care leaga Salonta de Ungaria. Speram ca la finalul anului 2026, inceput de 2027, sa se poata circula pe noul drum. Drumul expres va avea patru benzi, cu o latime de 21 de metri”, a adaugat Ilie Bolojan.